Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phillan
#811403
Hej!

Har en volvo v70 GLT årsmodell 99 automat, som strular.

Har väl åkt på den klassiska ABS-styrenheten. Har bytt tre stycken boxar nu och får samma problem. Abs lampan är släckt enda tills jag börjar rulla och då klipper Tracs'en in. De låter ju inte jätte fint när den är konstant i.

Så fort jag rullar ligger Tracs på. Har felsökt på Volvo och de säger styrenheten. Det ända sättet att köra bilen är med tracs av.

Är det ett vanligt symtom med kass styrenhet? Jag misstänker ABS pumpen.
av phillan
#811456
Jo jag håller med dig.Kransarna är fina! Men känns som man måste lita på Volvos felsökning ändå.
Någon som har erfarenhet av köpa dessa från ebay?
Eller haft likartade problem?
av *pettson*
#811565
Tre boxar? Nej..
Volvo? Nej..
Du har en spricka i en krans, eller en tand som är lägre än dom andra. Dom hittar inga koder men ändå beter det sej såhär och då dömer dom ut boxarna. Det till trots att boxen gör vad den ska. Den tycker ett hjul avviker och låter abs systemet jobba.
Är det boxfel får du kod på en eller flera givare som inte går att släcka. Ibland även kod på pumpmotor med mera.
Hitta kransen, fixa problemet och njut av bilen.
av phillan
#812573
Hej!
För att fortsätta felsökandet. Enligt Volvo är det styrboxen. "Felsökning enligt felkoder och uppmätning av signaler. Abs-001,0012,0031,0041,0066.

"som första åtgärd måste kunden byta ut abs-styrenhet.

Jag funderar på att prova en sista styrbox, en från en skrot, a.k.a 3000kr.....

Eller tror ni att Volvo har fel?


Lite kuriosa, "original" styrenheten som jag hade var iaf trasig. Då fungerade hastighetsmätaren till och från.
av phillan
#812596
Jag gjorde rent dom för ett tag sen. Kollade så dom såg okej ut. Var väl inte super noga. Så får kolla igen ordentligt.

Men jag är väl naiv som litar på Volvos felsökning. I min värd borde dom ju vara experter, med tanke på deras timdebitering.
Dom om någon borde väl kollat kransarna noga, eller?
av Malish
#812599
de är enl min erfarenhet långt ifrån experter.
mekanikerna på golvet byter bara de delar teknikern säger åt dem (oftast)
åk till en mindre allverkstad, de är oftast bättre på äldre bilar. dessutom får de tänka själva. de är nästan alltid betydligt billigare också.

Att åka till Volvo med en bil där garantitiden gått ut är bara att kasta pengarna i sjön enl mig.
Har man garanti kvar på bilen, ja då är det en annan femma, åker man till en mindre verkstad och gör något då och det sedan händer något som skulle gått på garanti så kan de vägra ersätta pga att man inte varit hos dem med bilen.
av *pettson*
#812665
Tips..
Om du får en sprucken vänsterkrans så kommer hastighetsmätaren fungera till och från..
Med andra ord INTE säkert styrdonet någonsin varit ett problem. Felsök den istället.
av phillan
#812698
Tack för de! Ska ta mig tid i veckan och felsöka noga när det gäller kransarna.

Jag återkommer när problemet är löst, så denna tråd kan ev komma till någon annans användning!
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?