Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvovsjuttio
#810667
Hej!
Var ute en kort sväng i affärerna idag efter jobbet och då började bilen (v70 -99) fucka ur.
Först var det svårt att få i växlarna men kopplingspedalen kändes ganska mjuk och lätt...
Fick i tvåan och då russlade det till i bilen och den hackade lite, tänkte att jag inte varvat upp ordentligt. Fick i trean och det hackade till igen lite och sedan svarade inte bilen på gasen. Den bara varvade och varvade när jag gasade och jag kom liksom inte framåt. Fick i alla växlarna med den fortsatte bara att varva.
Fick bogsera hem den... Kikade efter läckage men det var inget. Antog att det kunde vara lameller men det luktade inte någonting.
Har letat på nätet en del nu, men har inte sett något som riktigt liknar detta. Att det bara lägger ner totalt och slutar. Inga speciella varningstecken på ev kopling eller något sådant innan. Att den tjutit lite innan man kommit iväg och att kopplingen ev tar lite högt. Men nu bara: pang bom! :-(O)

Vad tror ni som har erfarenheten? Kan det vara urtrampningslagret? Eller är det som jag räds för: värre än så?

Tacksam för svar
/Daniel
av SubMarine
#810726
Har jag förstått det rätt om motorn svarar när du gasar men du kommer inte frammåt trots växel i?

Om en knut pajar / hoppar ur lådan så kommer du ingenstans så det kan vara det.
#812425
Det var tyvärr inte drivknuten... :-(O)
Kopplingen paj för det började lukta lammeller när jag kikade lite på kärran idag.
Nu är jag i valet och kvalet. Sälja den som GDS-bil eller punga ut pengar för att laga den.
Jag borde kunna hitta reservdelar för hyffsat pris, men det är ju jobbet som kommer att kosta.
Någon som kan rekomendera nån bilmek i Lidköpings-området? Som sagt så driver den inte alls så det är bogsering som gäller,
så därför är det ju inom närområdet som det gäller... Ni kanske vet nån verkstad eller privatperson som kan åta sig detta jobb?

Tacksam för svar
#814141
Nu är det fixat. Hittade en riktigt kunnig kille som hjälpte mig.
Och det var kopplingen som pajjat, men kanske inte på vanliga sättet (utslitning) utan tydligen hittade han lamellen i (!) växellådan. Någon som varit med om nåt liknande???
av *pettson*
#814264
Absolut.
Det blir gärna så när man inte vet att ge upp med en slirande koppling. Lamellen mer eller mindre exploderar i bitar.

Värsta fallet i min karriär har en saab 900 farbrorn hade fått en bingolottobil. 102 mil gammal drev den inte mera o kom på bärgare.
När lådan var nere så såg svepet ut som fleece invändigt. Lamellen var ett skelett, svänghjulet var helt blått och packboxen på vevaxeln hade smält delvis.
Bilen byttes in mot en yaris automat samma dag. Säljaren körde o visade finesser. Farbrorn tog över ute på gården. Yarisen gav han fullgas med och slog i drive. Bilen studsade iväg och han försökte styrbromsa den på fullgas. 600 meter senare krockade han med en betonggris som stod intill vägen. Bilen slog bort hela högra upphängningen. Bilen blev skrot. Han blev av med körkortet hörde jag sen.
Anledning? Så gott som döv. Samt så gott som blind.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#814265
Det var ingen dålig historia pettson :lol:
Skulle velat sett era miner när det hände :mrgreen:

Jag har själv sett gamla människor köra ungefär på samma sätt, dock har jag aldrig sett någon köra på något/köra sönder bilen. Nära har det varit alldeles för många gånger dock... :roll:
#814271
*pettson* skrev:Absolut.
Det blir gärna så när man inte vet att ge upp med en slirande koppling. Lamellen mer eller mindre exploderar i bitar.

Värsta fallet i min karriär har en saab 900 farbrorn hade fått en bingolottobil. 102 mil gammal drev den inte mera o kom på bärgare.
När lådan var nere så såg svepet ut som fleece invändigt. Lamellen var ett skelett, svänghjulet var helt blått och packboxen på vevaxeln hade smält delvis.
Bilen byttes in mot en yaris automat samma dag. Säljaren körde o visade finesser. Farbrorn tog över ute på gården. Yarisen gav han fullgas med och slog i drive. Bilen studsade iväg och han försökte styrbromsa den på fullgas. 600 meter senare krockade han med en betonggris som stod intill vägen. Bilen slog bort hela högra upphängningen. Bilen blev skrot. Han blev av med körkortet hörde jag sen.
Anledning? Så gott som döv. Samt så gott som blind.

Oj oj ha ha shit... Jag kopplingen var väl så gott som kass då, men jag kunde inte riktigt få dom självklara tecknen på att kopplingen var på väg att ge upp. Såklart en bil som gått 33.000 mil med samma koppling säger ju sig självt att den sjunger på sista versen. Men jag tycker inte den slirat nämnvärt. Det karakteristiska morgontjutet när man åker till jobbet visserligen och möjligen att pedalen började ta lite högre upp (något jag märkte för bara några veckor sedan, inget som varit hela tiden under mitt ägande)...
Aja tack Pettson nu har jag fått en förklaring i alla fall. Bilmeken måste fått sig ett ordentligt huvudbry när han såg förödelsen... Och jag fatta noll, skulle ju bara åka hem efter jag vart på Rusta och köpt en ljusstake! :D

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]