Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DKW
#809846
Vid jämn körning i 20-30km/h vibrerar ratten med långsamma tydliga vibbar.
När jag accelererar skarpare från stillastående och kommer upp till 20-30km/h och vidare då uppstår den inga vibrationer.
De kommer tillbaka svagt kännbara vid 90-100 och vid högre fart blir lugnt igen.
Vad tycker ni? :?:
#809945
ja, det kan den göra.
Jag har liknande obalans i mina sommardäck. känns inget när man kommer över 40 där det är som värst.
Som tur är så är de däcken ändå slitna så kan lika gärna köpa nya till nästa säsong ;)
Användarvisningsbild
av Jago
#810167
Obalans visar sig oftast mellan 70-120km/h. Allt under eller över detta beror förmodligen på att något annat är fel. Separation, orunt däck eller fälg, lösa föremål i hjulet som tex punkteringsspray eller gummikulor efter att man kört med för litet däcktryck. Slitna däck kan också ge märkliga vibrationer.
Givetvis kan ju ett eller flera fel i hjulupphängningen/drivlina också ge upphov till vibrationer.
Under mina 20 år i däckbranchen så har jag aldrig varit med om att det har varit fel på balanseringen om det visar sig i sådana låga hastigheter.
#810241
Jago skrev:Under mina 20 år i däckbranchen så har jag aldrig varit med om att det har varit fel på balanseringen om det visar sig i sådana låga hastigheter.

Lustigt, hade exakt det felet på gamla 945an. Vibrerade i låga hastigheter samt ~110km/h, vilket avhjälptes med en balansering och återkom aldrig igen under dom däckens livstid(flera år).

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]