Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WhitePearl96
#806534
Hej
Jag har en Volvo 850 2,5 se 1996 och jag funderar på att montera dit färddator i bilen.
I nu läget så är det bara klocka och utetemperaturen som visas, det har aldrig funnits färddator i bilen.
det jag nu undrar är två saker.
1. Finns det framdragna kablar så att de är bara köpa och montera dit
2. Är de svårt att få de på plats om svaret är ja på fråga ett.

Tack för svar
av Malish
#806550
Ja, allt är framdraget.
nej det är inte svårt. själva färddatorn sitter med 2 skruv på baksidan av mätarhuset. Mätarhuset sitter med 2 hakar uppepå och instrumentbrädan sitter med ca 10 skruv.

Kablarna använder du samma som förut, glöm bara inte kabeln mellan färddatorn och ratten till färddatorn.

Har själv bytt och det var ett jobb som tog mig kanske 20min.

här finns beskrivet hur man gör.
http://backspegeln.com/tips_dator.asp

en fördel jag ser med 850 är att allting finns fördraget om man vill stoppa dit extra utrustning. de har använt samma kabelstam rakt av och bara skippat de funktioner som inte används, alla kontakter mm finns redan och ingen skillnad på styrboxar eller liknande.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#806556
Malish skrev:... och ingen skillnad på styrboxar eller liknande.

Undantag ABS-styrboxen, som skiljer sig mellan TRACs, inte TRACs, AWD och FWD. Men det är väl det enda jag kan komma på.

Men ja, dom allra flesta kablar finns redan i stammen. Det svåra kan vara att hitta dom då dom kan ha hamnat lite var som helst under åren (föregående ägare kanske har flyttat på den, den kanske har skakat loss, osv osv). Mitt kablage till sätesvärmarknapparna t ex hade hamnat ungefär under handbromsen - dom ska egentligen sitta fast precis under där knapparna sitter :P
Hur får jag loss fördelaren?

Tänk på att oljepumpen sitter i andr[…]

Har inte xenonlampor.

Volvo V50 "Mr White"

Hallå! Jo vet att den finns med kromlist, me[…]

Byta framsäten i XC90

Denna har standardstolen i skinn. Den saknar dock[…]