Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#806451
Det verkar som att ena torkaren/spolaren till strålkastarna gör att säkringen till vidrutespolaren går. Ena strålkastartorkaren fungerar inte utan rycker bara till då och då så jag hade tänkt montera bort torkarna, motorerna och allt. Har googlat lite men inte hittat något som kan ge vägledning.

Frågan är: hur gör man för att montera bort strålkastarspolarna och -torkarna?
Det kanske finns någon tråd eller guide som jag har missat?

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Perc
#806684
Utgår från att du har en 2002:a och har postat i fel avdelning.

Du börjar med att ta bort stötfångaren. Det är ungefär elva gånger enklare än det låter - en liten skruv i respektive hjulhus, och sen är det en bult med sexkantskalle under respektive plastlist. Övre delen (dvs. ovanför grillen) sitter med plastpluggar i huvlåsbalken. Sen måste man ev. skruva loss motorvärmarens stickkontakt och koppla ur dimljusen också om man har sånt. Sen är det bara att lyfta bort.

Sen minns jag inte om man måste ta loss strålkastarna också för att komma åt torkarmotorerna... men hur som helst så sitter torkarmotorerna fastskruvade på strålkastarhusets undersida. Jag minns inte var alla skruvar som håller strålkastarna satt, men det är "seende arbete" som vi kallar det i Finland - en lösning uppenbarar sig vartefter man jobbar. I det här fallet innebär det att lossa skruvar tills strålkastaren börjar sitta löst och sedan några till tills den lossnar. :)

Det kan vara bra att vara två då man ska ha på stötfångarplasten igen, den är rätt svajig och svår att styra upp ensam.


Bild

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]