Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#807082
Men när du stannade vid rödljuset och lät den gå på tomgång, ökade den inte tomgången långsamt då? Låt det gå några dagar och se vad som händer. Jag har 7,5km till jobbet. Det kan ta ett par dagar innan det stabiliserat sig. Jag har haft min bil sen den var ny och den har alltid varit sån. Inget jag hänger upp mig på.

Edit: Motordatorn kan bara "söka tomgång" när den står på tomgång så även om du kör 10 mil landsväg så hjälper inte det i detta fallet. Det går snabbast om du kör i stan med upprepade stopp vid korsningar, rödljus osv.
Användarvisningsbild
av SaraLjung
#807096
Inte vad jag tänkte på. Jag har 2,5 mil till jobbet med ett par stopp på vägen men ska försöka komma ihåg att kolla om den stiger på väg hem sen.
av Adamp
#807112
Som js1 skriver så är det. Min tomgångsmotor hade kärvat väldigt så jag kunde ha 450-500 rpm på kornet där den ville stanna så jag fick gasa lite så den höll sig upp. Rengjorde den med WD40 körde tre fyra dagar med bättre tomgång för varje dag. Funkar kanon än idag i värsta fall får du köpa en på skroten, detta hände mig i vintras lagom skoj med kall motor.
Användarvisningsbild
av SaraLjung
#807141
När jag åkte iväg en sväng på lunchen så gjorde den så att den var låg och sedan steg långsamt när jag stod stilla. Har inte varit med om de innan på ngn annan bil men får väl lära mig leva med de ;)
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#807147
En 'frisk' vitblockare rusar upp till ~1100rpm vid start, för att sedan sjunka till ~8-900 efter några sekunder och ligga där stabilt.

Om jag gasar lite på min bil, och tvärsläpper gasen, kan tomgången sjunka till typ 700 någon sekund för att sedan öka till sitt normala ~8-900rpm.
av *pettson*
#807210
Det finns tre insprutningssystem och alla tre beter sej olika.

Fenix behöver tid på sej att ställa in tomgång och bästa körbarhet efter strömtorsk. Det systemet återfinns på 10V modellerna.
Låg tomgång är inget ovanligt problem vid uppstart.
GLT behöver lite tid för att ställa in sej på tomgång. Men dom fungerar oftast helt okej direkt.
Turbo behöver ingen tid för att ställa in tomgången så den fungerar, men finjusterar ändå efter hand.

Endast turbo rusar upp i varv vid start, just för turbon. Det är för att få fart på turbon så insugsluften fungerar normalt. Om inte turbon kommer upp i fart direkt så kväver den motorn istället.

ALLA kräver minst en KÖRCYKEL. Vilket inte innebär ett antal mil, utan ett antal olika varvtal och belastningar. Dom kan uppnås efter 1 mil, eller 20.
Användarvisningsbild
av js1
#820556
Varje gång jag haft min bil strömlös så har tomgången varit väldigt låg, neråt 500rpm. Det har tagit flera körcykler eller flera dagar innan adaptionen hittat tillbaks. Då slog det mig att kanske kolla gasspjällets grundsinställning. Det är ju såna mekaniska justeringar som ändras med åren/milen med ökat slitage i länkarmar osv. Den justeringen var inte rätt och efter att jag justerat den efter verkstadshandbokens anvisningar och åter gjort bilen strömlös, så var tomgången i det närmaste perfekt direkt vid första uppstart och den extremt låga omgången vid varje rödljus var borta. Hoppas även detta löser mina kallstartsproblem jag haft de senaste vintrarna då motorn startat direkt för att sen direkt dö. Har ibland fått starta tre-fyra gånger innan den gått på tomgång.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]