Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SaraLjung
#806332
Hej, jag har en 855 - 95 som är väldigt låg i tomgång. Den ligger på mellan 500 och 600 rpm. Jag har gjort rent tomgångsmotorn men den vill ändå inte upp i varv :/
Någon vänlig själ som kan ge några fler tips på vad det kan bero på? :)
Användarvisningsbild
av taxi
#806364
Hej!
Hur började problemet?
Har batteriet varit frånkopplat nyligen?
Finns några felkoder?
Användarvisningsbild
av SaraLjung
#806376
Jag har ingen aning faktiskt. Hämtade bilen i onsdags så har inte lärt känna den ännu :P
Men däremot råkade jag ladda ur batteriet i torsdags när jag glömde stänga radion, den gjorde visst inte de själv (A)
Har inte kollat felkoder för jag har inte riktigt kommit underfund med var OBD II uttaget sitter ännu.
Användarvisningsbild
av taxi
#806431
Efter att styrdatorn varit strömlös behöver den lära om (adaption) hur bl a tomgång ska skötas. Kör några mil och se om den ordnar till sig.
Skulle du behöva felkoder så läs den klistrade tråden överst i denna forumsdel.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#806554
Styrboxen ställer sig någorlunda till rätta efter några fåtal mil, men jag har aldrig varit med om att tomgången blivit låg pga. att styrboxen behöver ställa in sig, inte med mekaniskt spjäll. Elektroniskt kanske kan påverkas av det, det vet jag inte...

Som exempel kan jag ta gamla 855an. Den stod utan batteri i ett år, och den var tomgången normal på direkt vid första starten. Så jag iaf är väldigt skeptisk till att det är styrboxen som behöver ställa in sig i det här fallet - speciellt om du redan kört 10mil.
Användarvisningsbild
av js1
#806772
Min 96:a (2.5l 10v) är sån. Så fort batteriet varit frånkopplat tar det ett antal mil innan tomgången hittar tillbaks.
Användarvisningsbild
av SaraLjung
#807076
Idag när jag åkte så pendlade tomgången, när jag startade och skrapade rutorna var den normal men när jag stannade i en korsning så gick den ner till ca 550rpm.. :/

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]