Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#981010
Där har man förstått hur bytet ska gå till.. Även om man är så säker på hur allt ska stå så MÅSTE man göra alla rörelserna så kamaxel/lar beroende på om man har en variabel eller två.. kan nollställa sej. Proceduren är exakt densamma förutom bytet av drevet. Det inklusive att nedre remskivan SKA tas bort för att man ska se så man gör rätt. Det finns gott om folk som fuskar genom att syfta ovanifrån och pressar in kamremmen genom att vika och bända in den bakom remskivan när allt som är ivägen tar 1 enda minut att fixa. 1 mutter och 4 skruv. Vill det sej illa så remskivan sitter fast kan det ju ta upp till 5 minuter.. Men återigen så ser man allt i korrekt vinkel utan bekymmer.
#981196
Nedre remdrev behöver man väl inte ta bort om man använder tolken till vevaxeln?

En annan sak, måste inte han i den senaste videon lossa på kamaxeldreven (även det fasta) för att kunna trä på remmen?
Annars kan väl dreven ligga en halv kugg fel och då går inte kamremmen i när allt är låst?
av *pettson*
#981204
Remdrevet gör bäst i att vara på plats, annars är det omöjligt att byta rem.
Men REMSKIVAN till aggregatremmen ska väck..
Videon beskriver hur man byter ett drev.. men proceduren som handlar om kamremmen är korrekt i övrigt.
För remmen måste både av och på igen för att man ska kunna göra som i videon och byta drev.
Tolkar ska användas. Injustering av drev kan krävas.
#981377
Pettson, har läst en hel del av dina inlägg som handlar om inställning av kamaxlar och liknande på dessa
motorer (B5234), och du har mycket intressant och bra information om denna motor när det gäller detta.
Jag själv håller på att renoverara motorn på min 855R.
Har tagit reda på mycket Info om nollningen på den motor för att vara helt säker. (Eftersom vevaxeln också har varit ur).
Men ett frågetecken som kvarstår lite, har läst på flertal ställe om att ettans kolv INTE ska vara i topp när motorn är nollad, men när jag ställer min motor i nolläge (markeringen på vevaxeln stämmer med den på oljepumpen och har satt i tolken till vevaxeln bakom startmotorn. Då står ettans kolv NÄSTAN i topp (den kolven närmast oljepumpen)
Så för att få helt klart för mig så måste detta vara en korrekt nollning av motorn?
av *pettson*
#981398
Ettan i topp är ett.av dom största felen folk gör. Noll på vitblock är 15 grader innan TDC. Där triggas tändningen all clear för att få tända, sen räknar den ut rätt tidpunkt och tänder. Tändpunkten rör sej ju hela tiden någonstans mellan 3 och 8 grader innan TDC..
Så du har uppfattat bägge rätt. ALDRIG TDC på en vitblock som nolla. Och däremot NÄSTAN TDC eftersom det är 15 grader innan som är nollan.

TDC= top dead center =övre dödpunkt.
av *pettson*
#981444
Du ser det ännu bättre på svänghjulet. Det är räknemärken runt hela, utom efter den grad där tändning kan ske.
Men det är korrekt, det är så lite med 15 grader av dom 360 som ett varv är.
#1152788
Om man låser kamaxlarna i den högra änden hjälper ju inte (förarsideänden)
Då kan ju fjädrarna i dreven ta upp slacket när man spänner remmen och därav förskjuts grundinställningen. Det är ju viktigare att låsa kamdreven MOT varandra än i andra änden, förutsatt att drevet ligger i neutralläge när motorn stängs av. Och hur vet man det förresten???
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.