Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#903397
Har en Volvo 850 GLT 1997 som har svårt att komma upp i temperatur. På mina ca 1,7 mil till jobbet så rör sig temperaturmätaren ca en centimeter bara och det är vid ca nollgradig väderlek. Jag antar att det bara kan vara termostaten som kan ge detta beteende så jag tänkte försöka byta den. Måste man eller bör man byta temperatursensorn samtidigt eller vad tycker ni?
Är Biltemas termostat okej eller ska man köpa någon annan stans?
Har ni några fler råd gällande det här så får ni gärna skriva dom också.
#903425
Biltemas termostater har tidigare haft för tunn packning så det har inte blivit tätt efter bytet utan läckt från termostathuset efter bytet. Vet inte om det är så fortfarande men något du bör ha i åtanke. Börja med att bara byta termostaten och se hur det blir.
#903427
Man kan tillägga att temperaturmätarna i instrumentpanelen inte är några precisionsinstrument. Om du vill vara säker på vad som visas på instrumentet så skaffa dig en IR-termometer: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Det här är ett exempel på en lågprismodell, men fullt tillförlitlig. Dom dyrare har lasersikte och andra finesser. Men denna fungerar till ditt behov.
Starta och varmkör motorn. Mät under ett flertal tillfällen vid varmkörningen och notera samtidigt instrumentpanelens visare så att du vet " vid det strecket är det 70° och vid nästa är det 90°" etc. etc. Skriv upp dina mätvärden så du får ett dokument på det.
När du använder IR-termometern så mät på topplocket, nära termostathuset och på samma ställe hela tiden, men inte efter termostathuset. Termostaten är ju stängd nästan hela tiden och då är det kallt vatten i kylarslangen. Ett sådant mätresultat har du ingen nytta av.

IR-termometern har du mer nytta av nu mot vintern när man t.ex "jagar" tjuvdrag vid fönster och dörrar i bostaden. Fungerar även som febertermometer. Gör som sjukvården, mät i örat.
#903431
min s70 00a var som din är bytte termostaten och den vart bra täckte även över genratorn med en plast påse
ville inte ha nått glykol i den antar att din sitter på samma #host# fantastiska ställe som på min. köpte samma som satt original monterad whaler.
tycker rådlös har fina tips ovan.

att motorn är kall är även att föredra när du gör detta.


Med vänlig hälsning hasse
#903466
Ja fick en helt annan värme i bilen med ny termostat, rejäl skillnad.

Kör med bilen utan värme i kupén. Låt tempmätaren gå upp så långt det går. Slå på full fläkt och full värme. Dippar tempmätaren är det garanterat fel på termostaten.
#903501
Perra83 skrev:Ja fick en helt annan värme i bilen med ny termostat, rejäl skillnad.

Kör med bilen utan värme i kupén. Låt tempmätaren gå upp så långt det går. Slå på full fläkt och full värme. Dippar tempmätaren är det garanterat fel på termostaten.
så var det innan jag bytte kunde få upp mätaren till normal i stan utan värme på med värmen eller ut på motorvägen
gick mätaren ner rejält för att inte tala om när jag drog på värme ganska snart och ut på motorvägen direkt då
vart den aldrig varm nu på kvällar när det är kallare ute. har du ac/ecc brukar fläkten gå igång och kyla kondensorn och då kylaren med
vid långsam körning och stillastående så stäng av ac/ecc när du ska ha upp värmen.
antar att din bil bara har en el fläkt i motor rummet som min.
antar även att den inte går hela tiden med eller utan ac/ecc.

Med vänlig hälsning hasse.
#903546
Rådlös skrev:Man kan tillägga att temperaturmätarna i instrumentpanelen inte är några precisionsinstrument. Om du vill vara säker på vad som visas på instrumentet så skaffa dig en IR-termometer: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Jag är medveten om att man inte kan lita på mätaren till 100% men eftersom jag inte heller får någon värme i kupén så tror jag att det verkligen är något fel. Det skulle jag naturligtvis berättat i början men även solen har sina fläckar. :lol:

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]