Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
Yes, då har vi bilder.

Utgångsläget...
Bild

Så här sitter ett reservhjul fast...
Bild

Så, please enlighten me :-) Hur får man in den svarta prylen i ekvationen?
Enda sättet jag kan tänka mig är att man tar loss centrumkåpan och spänner fast domkraften där (ned med skruven med haken genom hålet och drar sedan fast med vingmuttern).
Men man ser direkt att haken inte gjord för denna typ av fälg, den vill ha en upphöjd kant som finns på stålfälgar.
Finns dock ett problem, vingmuttern sticker upp way too much och det är inte ens i närheten att kunna få på locket.
Bild

Då vänder vi på däcket...
Hade man kunnat haka fast domkraften i mittenhålet hade nog höjden på vingmuttern passat någorlunda bra för att få igenom spännbandet genom dess öppning (som det ska vara enligt instruktion från Volvo)
Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Så här ser det ut i min v70.Domkraften håller även däcket på plats med "vingskruven"( EDIT Fel! Håller bara fast domkraften i fälgen)
Bild

Bild
av bmwslangen
Tackar! Lite så jag misstänkte att det borde se ut.

Men har du en stor gängad stång som sticker upp från botten av reservhjulsbaljan då (samma lösning som på min BMW 535i)?

Eller finns det någon typ av fäste eller krok fastsvetsad i botten av reservhjulsbaljan?

Annars blir det ju svårt för domkraften att hålla fast hjulet.

EDIT : Hittade faktiskt en bild i manülen (fast inte i kapitlet "In Case Of Emergency" som jag letade i förut utan i kapitlet "Body And Interior") och däcket ska ligga med utsidan nedan (som på Nexus bild). Den gängade stången med haken i ena änden ska genom centrumhålet och hakas fast - antingen i fälgen eller något i botten på reservhjulsbaljan (som jag iallafall inte har) och skruva fast med vingmuttern och sedan spännbandet genom öppningen i vingmuttern.

Ska ta mig en närmare titt imorrn...
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade fel. Vingmuttern håller bara domkraften fast i fälgen. Hjulet sitter fast med spännbandet.

Bild
Användarvisningsbild
av taxi
Hej Nexus, så där ser min domkraft ut också. Fast min passar bäst i aluminiumfälg av någon anledning.
av bmwslangen
Nu sitter den fast - ingen risk för onödigt skrammel från den baljan iallafall vid lite "inspirerad" körning :-)

Jo, min domkraft är precis likadan som era.
Bild

Tog man loss centrumkåpan så gick det att fästa haken (fast endast vid någon av skruvhålen där det finns en lämplig tunn kant att haka fast i), med vingmuttern åtskruvad sitter den fast riktigt bra.
Bild

Kanske lite overkill, men spännbandet fick åka igenom öglan som det står i instruktionerna. Iallafall så sitter den ordentligt fast vilket var det jag var ute efter.
Bild

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]