Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Fick en Volvo service order via PM om hur man kan montera en nippel i intercoolerns dräneringshål.
Enligt Pettson kan denna åtgärd fixa mitt probem med att fukten i intercoolern fryser runt -10 grader. Resultatet är att motorn inte startar för den får ingen luft ifrån intercoolern.
Idag var jag och hämtade nippeln hos Volvo. Jag hade förväntat mig nåt med typ en backventil. Det jag fick var enbart en nippel med helt öppet hål, typ 1-2 mm diameter. Undrar nu lite över hur detta skall hjälpa för mitt problem med att fukten i intercoolern fryser. Ni som har installerat nippeln:

Enligt service ordern är den till för att stoppa olje-läckage från intercoolern.
Det man gör är att borra upp ett redan befintlig dräneringshål i intercoolern och limma dit nippeln.
Jag fattar inte riktigt varför denna åtgärd skall stoppa varken olje-läckage eller att intercoolern fryser fukten så att det blir stopp ?:-/
Nån som testat att den fixar frys-stopp i intercoolern ?
Eller några goa teorier om varför det skulle hjälpa mot detta eller olje-läckage ?

Vad jag fattar ändrar man bara att det befintliga dränerings-hålet minskar något i diameter genom att man stoppar in nippeln. Antar att diametern på dränerings-hålet är större än diametern för nippeln ...
av *pettson*
sidhabo skrev:Fick en Volvo service order via PM om hur man kan montera en nippel i intercoolerns dräneringshål.
Enligt Pettson kan denna åtgärd fixa mitt probem med att fukten i intercoolern fryser runt -10 grader. Resultatet är att motorn inte startar för den får ingen luft ifrån intercoolern.
Idag var jag och hämtade nippeln hos Volvo. Jag hade förväntat mig nåt med typ en backventil. Det jag fick var enbart en nippel med helt öppet hål, typ 1-2 mm diameter. Undrar nu lite över hur detta skall hjälpa för mitt problem med att fukten i intercoolern fryser. Ni som har installerat nippeln:

Enligt service ordern är den till för att stoppa olje-läckage från intercoolern.
Det man gör är att borra upp ett redan befintlig dräneringshål i intercoolern och limma dit nippeln.
Jag fattar inte riktigt varför denna åtgärd skall stoppa varken olje-läckage eller att intercoolern fryser fukten så att det blir stopp ?:-/
Nån som testat att den fixar frys-stopp i intercoolern ?
Eller några goa teorier om varför det skulle hjälpa mot detta eller olje-läckage ?

Vad jag fattar ändrar man bara att det befintliga dränerings-hålet minskar något i diameter genom att man stoppar in nippeln. Antar att diametern på dränerings-hålet är större än diametern för nippeln ...
Vi börjar med. Det befintliga dräneringshålet existerar inte normalt sett, det ska inte finnas nåt hål. Det man gjort är att just göra en ekonomivariant av det här med nippeln.
Nippeln har ett mindre hål som är avstämt för att blöda ut luft under tiden bilen laddar väldigt lite övertryck. Det som händer är att oljerester, vatten med mera trycks ut ur hålet då. När laddet ökar så hinner inte luften blöda ut och då blir det en luftkudde där istället. När laddet minskar och luftmängden minskar så att hålet kan blöda lite så fortsätter det att dränera intercoolern. En renblåst intercooler fryser inte igen..
Och yes det fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av sidhabo
*pettson* skrev: Vi börjar med. Det befintliga dräneringshålet existerar inte normalt sett, det ska inte finnas nåt hål. Det man gjort är att just göra en ekonomivariant av det här med nippeln.
Nippeln har ett mindre hål som är avstämt för att blöda ut luft under tiden bilen laddar väldigt lite övertryck. Det som händer är att oljerester, vatten med mera trycks ut ur hålet då. När laddet ökar så hinner inte luften blöda ut och då blir det en luftkudde där istället. När laddet minskar och luftmängden minskar så att hålet kan blöda lite så fortsätter det att dränera intercoolern. En renblåst intercooler fryser inte igen..
Och yes det fungerar utmärkt.
Tack för info Pettson !
Nu har jag borrat in nippeln. Det befintliga hålet jag hade verkar var ungefär samma diameter som i nippeln. Så jag fattar inte riktigt vad som är skillnaden ??:-/
På min hade jag ca 5 cm fritt innanför hålet både före och efter jag borrat. Så varningen om att inte borra mer än 1 cm in verkar inte aktuell för min bil ....
Jag köpte universal-lim för 64 kr istället för det från Volvo för 270 kr .... Borde la funka lika bra :-O)
Bilden nedan av nippeln är INNAN jag kapat den till 5 mm enligt instruktionen.
Bilen funkar fint. Får se vad som händer när det blir nedåt -10 grader :roll:
Kan ju hända att jag fortfarande har fukt kvar i ICn som ställer till det.
Kan man göra ren ICn utan att plocka väck den ?

Hålet innan jag borrade
Bild
Nippeln monterad och kapad till 5 mm
Bild
Nippeln innan jag kapade den
Bild
av Henke3
Ett 2±0.5mm hål i botten på IC infördes på alla 850/X70 Turbo byggda efter semestern
1994. Detta är strax efter årsmodell -95 började byggas.
Så Pettsons påstående "Det befintliga dräneringshålet existerar inte normalt sett, det ska inte finnas nåt hål"
stämmer inte.
av *pettson*
Henke3 skrev:Ett 2±0.5mm hål i botten på IC infördes på alla 850/X70 Turbo byggda efter semestern
1994. Detta är strax efter årsmodell -95 började byggas.
Så Pettsons påstående "Det befintliga dräneringshålet existerar inte normalt sett, det ska inte finnas nåt hål"
stämmer inte.
Märkligt att hålet inte finns på reservdelsintercoolers då?
Och att inte en enda av dom några hundra jag skruvat med sen jag började som mek inte haft det, om dom inte haft nippeln?
Harju hunnit med dom flesta årsmodeller?
Men ska det finnas, har jag bara haft otur några hundra ggr? Plus ett 20 tal ggr med volvos orginailintercoolers.
My bad isåfall. :oops:
V90 MY21 Android Auto / Car Play

Trycker du på appens ikon i centerdisplayen […]

Släpper vatten

Jag körde i flera år med en läck[…]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Tack Hasse, fantastiskt bra grävande. Då[…]

Det där är knappast applicerbart på[…]