Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill passa på att tacka för all hjälp!

Har precis rengjort nållagret och putsat på den bit som det anlöper mot. Har fettat in ordentligt! Jag har även dränkt den yttre knuten med 5-56 och en del prima smörj. Bilen blev som ny! Är tacksam att jag inte la 1000.- på en ny rattaxelknut, när bilen blev som ny med 45 min mekande!

Så återigen, tack för hälpen!
Hej! Hittade just den här tråden. Äger sedan ett par veckor en 855 turbo -95 med 26000 mil på mätaren. Problemet: När bilen är "nystartad" går styrningen lätt och bra, men efter några mil börjar den gå trögt, och till slut är den liksom "låst" i mittläget. man får ta i ordentligt för att bryta den genom filbyten och kurvor. Knappt någon återgång av egen kraft. Känns närmast trafikfarligt. Hittade ett tips att hälla i ordentligt med Biltemas styrservotätning, men det verkar inte hjälpa märkbart. Sen - nästa dag - går styrningen lätt igen (kanske för att oljan kallnat?). Tycker det är mysko. Kan problemet ändå ligga i rattakelknuten som diskuterats ovan? Verkar konstigt om det bara skulle komma när man har kört en bra bit.

Jag är givetvis redo att ge mig på knuten, men tänkte ändå höra om någon erfaren 850-mek har något bra tips i förväg.
av *pettson*
Om du har symtomen med att det går lätt/tungt när dusnurrar ett varv på ratten så är rattaxeln problemet. Om du förlorar servoverkan så är det en helt annan sak. Kan det vara så att servopumpen inte mår bra? Inga oljud?
Servopumpen tror jag inte är dålig. Inga missljud - brummar "normalt" i ändlägena. Och dessutom fungerar ju allt OK i början av varje körning. En verkmästare på Bilia gissade på inre läckage i kuggstången som ger sig till känna när oljan blir varm. Någon som har erfarenhet av detta, och vad gjorde ni?
av *pettson*
Nykvarnsvolvon skrev:Servopumpen tror jag inte är dålig. Inga missljud - brummar "normalt" i ändlägena. Och dessutom fungerar ju allt OK i början av varje körning. En verkmästare på Bilia gissade på inre läckage i kuggstången som ger sig till känna när oljan blir varm. Någon som har erfarenhet av detta, och vad gjorde ni?
En gissning så bra som någon, men nej.. Isåfall är rattaxelknuten lika bra gissning. Den blir varm efter ett tag på grund av sin placering och börjar då att kärva som fan.
Aldrig någonsin varit med, eller hört om inre läckage i en styrväxel som dessutom bara blir värre med värmen. Om man skruvat isär en styrväxel nångång så inser man att den är så enkel invändigt att OM DET LÄCKER så gör den det hela tiden på samma ställe, varm som kall. Det finns inga andra options.
Lånar lite.
En fråga om detta. Har fortfarande problem med vibrationer i min ratt vid höga hastigheter samt vid ojämnheter i vägen.
Finns det någon av dessa delar som när de är slitna gör ratten mer känslig för vibrationer? Alltså ratten känns mer "slapp"?
Jag kan vicka min ratt c:a en cm i höjled och sidled när den sitter fast. Kan ju jämföra med andra bilmodeller där ratten/stången sitter stenhårt.
Är det bara allmänt kass konstruktion på de gamla x70 modellerna eller sitter alla era rattar tight? Minsta gupp på vägen så skakar ratten till, tycker den borde skaka mer i takt med chassit, alltså inte så mycket själv.
Kan ju nämna att jag balanserade om min däck, då kändes det bättre i c:a 10 minuters motorvägsfart, sedan började det sakta komma tillbaka vibrationer när balansen började variera lite(gummit rör sig ju) (kanske beroende på mina Yokohama däck som kanske är kassa?)

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]

Svårlösta vibrationer

Aha, du menar att själva monteringen blir int[…]

Släpper vatten

Känn om det är blött under mattorna[…]