Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Men se till att dra runt motorn för hand först och känn om du har kompression, och då känner man ju även om det tar i nånstans
av *pettson*
Tompatompa skrev:E det nån som har en bild på hur kammen skall ligga rätt?
Nu har ja fått den till att baktändaåtminstånne????
En haynesbok visar både hur kammarna ska ligga OCH hur du gör ett verktyg så det blir rätt. Förreste du har pejl på vilken som är insug och vilken som är avgaskam va? Dom är inte likadana. Inte ovanligt med att dom läggs fel.
av Tompatompa
Jag har boken, och även koll på vilken som e vad, Men jag saknar en bild på hur nockarna skall vara,
Rotorn ligger på ettan, ettans cylider i topp, Vevaxel enl märkning,, men ändå händer inget...
Börjar mistänka att det är felmonterat från början å dom bara haft tur att den gick... Sånt har ju hänt..
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Hur nockarna står är inget att gå efter om man vill få kammarna att stå rätt i en femma. Samma sak med rotorn. På en B230 t.ex där kan man kolla på nockarna, men då är det helt andra förutsättningar. Men rent logiskt sett om du vill gå efter nockarna så ska ju kammarna stå så att varken insug eller avgas är öppet på ettan när den är i topp.

Ta bort rotor och plattan till kampositionsgivaren så du ser spåren i bakkant, det är det enda man kan, och ska gå efter om man inte gjort några egna märkningar.

Men om nu allt står rätt, skruva ur stiften och häll i en liten skvätt olja i varje cylinder, sätt tillbaks stiften och pröva igen.
av *pettson*
Tompatompa skrev:Jag har boken, och även koll på vilken som e vad, Men jag saknar en bild på hur nockarna skall vara,
Rotorn ligger på ettan, ettans cylider i topp, Vevaxel enl märkning,, men ändå händer inget...
Börjar mistänka att det är felmonterat från början å dom bara haft tur att den gick... Sånt har ju hänt..
Motorn måste stått riktigt nära då. Den går nämligen inte alls utan slår emot och rasar om du är längre än drygt 2hack bort på kamremmen.
Du måste verkligen gilla att göra det svårt för dej och gå totalt emot strömmen. Men visst här har du ett verktyg jag skapat som gör jobbet åt dej på 1 minut.. utan att du stirrar på nockarna. Och utan att du stirrar på kamdreven. Och ... utan att det blir fel. Vevaxeln på noll och in med verktyget.
Det finns ju en anledning till att volvo anger att man ställer SPÅREN bakpå kamaxlarna rätt , och att deras orginalverktyg utgår ifrån just dom spåren.
PM:a gärna om du vill köpa ett. Naturligtvis passar det med motorfästet på plats också. Dessutom gjort i laserskuret rostfritt :-)-)

Bild

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]