Hej!!
jag har bara en enkel fråga
jag ska köpa R134-a över nätet och undrar vilket tryck ac systemet ska ha när man fyller på.
jag har en V70-98 GLT
med ECC
MVH!!
Påfyllning AC/ECCModerator: Moderatorer |
toby_tott skrev:Hej!!
jag har bara en enkel fråga
jag ska köpa R134-a över nätet och undrar vilket tryck ac systemet ska ha när man fyller på.
jag har en V70-98 GLT
med ECC
MVH!!

Magistern skrev:Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.

grammse skrev:Magistern skrev:Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.
helt rätt,de kunde ej se mängden gas i systemet utan att tappa ur och väga men eftersom trycket var bra och inte sjönk märkbart innan frånslag så trodde de att mängden var okej. mängden 0,8 kg ska det vara men fungerar ner till 0,5 enligt killen jag pratade med.

*pettson* skrev:grammse skrev:Magistern skrev:Kanske är annat på V70 då.. 850 är det inte nåt säkert sätt att kolla hur mycket gas det är i den med att bara kolla trycket vid påfyllningen.
helt rätt,de kunde ej se mängden gas i systemet utan att tappa ur och väga men eftersom trycket var bra och inte sjönk märkbart innan frånslag så trodde de att mängden var okej. mängden 0,8 kg ska det vara men fungerar ner till 0,5 enligt killen jag pratade med.
Det är här käbblet om kylteknikerns vara eller inte vara kommer in. Han kopplar in manometrarna och kikar på vilka temperaturer kompressorn klarar istället. När kompressorn jobbar till rätt temp och har rätt intervaller så är systemet fyllt och fullt arbetsfört.

grammse skrev:klart den ska gå men på tomgång går den med ca minut intervaller men så fort jag kommer över ca 1500 rpm så börjar den slå till/från ca var 5 secund. jag menar kör jag på 24 grader i bilen så borde den ju inte gå lika ofta som om jag väljer max kyla. spelar ingen roll om det är 30 grader ute eller 10 grader den går lika offta
tomme skrev:fullt normalt! kylteknikerns vara eller inte! kompressorn jobbar alltid efter ett "normalt" tryck så länge som du har valt att ha klimatorn i "auto" om du väljer "off" så borde du se elller höra skillnad på kompressorn!

tomme skrev:Det har förmodligen försvunnit lite kylmedium, min bil gjorde exakt som du beskriver tills dess att jag fyllde på med ca 100 gram R134, nu funkar den precis som tidigare!

Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster