Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578515
Du verkar ha generatorn med 3 fästen, jag tror det är just det fästet man kan se som är "det tredje".
Troligtvis har du samma modell av generator som jag hade, och då bör den från biltema passa rakt av. I värsta fall får du, som jag fick med min nya, stifta om kablaget för styrspänningen.

Och jo, det ska vara frihjulskoppling på generatorerna på dessa vagnar.

Multiremmen kan ju vara bra att byta om det inte är relativt nygjort. Du lär ju ändå haka av den för att byta generator, så då är det ju inget merjobb att kasta på en ny :p
Sträckaren undersöker man i samband, men det är väl inte så super-vanligt att dom ger sig(än). Sträckaren/lagret är väl en sån där sak man byter när det blir problem och inte i förebyggande, anser jag iaf. Det ska mycket till för att den skulle kunna orsaka någon skada, lagret/remmen lär ha skrikigt halsen av sig mååånga mil innan dess.
#1578632
Jag handlade ofta från Bildelaronline24 / AutoDoc Använde mig oftast av "säkert köp" men så höjdes fraktfri gräns hela tiden. Support och reklamationsärenden var komplicerade och långdragna och oftast på engelska. (kunde ta 6-12månader att reda ut "problem"). Lyckades aldrig reda ut vilka skillnader det finns mellan dessa (det finns fler med "samma innehåll" - samt olika priser - ibland).
Garantierna är "rigorösa" - I mitt fall var det en drivknut som gick sönder vid första sväng, utanför verkstaden.
Om garantiärendet gått igenom hade jag fått repkostnad på verkstad, samt betalning för den ev. dyrare drivknuten. (kändes lite "risky")


Blev glad när jag hittade Trodo - äntligen gick det att kommunicera på Svenska. Dock när det uppstår "reklamation" är det inte längre enkelt.
I det senaste fallet gällde det en bromscylinder till en Volvo S80. Deras rekommendation / lösning var.
1) skruva lös bromscylindern och skicka in den - vänta i ca 3 månader för att få veta om reklamationen går igenom.
Om den går igenom får jag välja - en ny cylinder eller pengarna tillbaka.
2) Trodo erbjöd att skicka en renoverings sats - men jag sa att jag inte visste vad läckan berodde på - kunde vara en packning, men kunde även vara en spricka i gjutgotset eller...
Hade jag accepterat det erbjudandet samt bytt packning och haft läckan kvar, skulle garantin vara förbrukad.
Returfrakten skulle jag (till en början få stå för) - Om garantiärendet gick igenom skulle jag få tillbaka även frakten.
Dock "bråkade" jag lite - tappade ett erbjudande på den trasiga bromskolven samt "gratis frakt" mm.
Jag köpte en ny bromskolv (fick till slut frakten) dock blev den totalt lite dyrare.
Efter 3-4 månader kom ett meddelande att reklamationen hade beviljats och pengarna återförts till mitt kort.

Är inte säker att tjänsten att saker ska passa, alltid fungerar - så bra.
Köpte ett bromsok och monterade förra sommaren. Upplevde inga problem, till plåtfälgarna med vinterdäcken skulle monteras.
Då tog bromsoket lite i fälgen. - ingen ersättning - hur skulle jag kunna "reklamera"?
Lösningen blev att "fila ned" bromsoket lite...

Problemet ligger i att dessa företag inte har något eget lager utan hanerar bara andra leverantörers produkter.
Det går inte att ringa och fråga om t.ex. ett mått. (de har ingen aning)

Strul med support och reklamation slipper man om man handlar hos t.ex. Mekonomen / Laitis / Autoparts / Meca / eller märkesfirma.

Men även hos dessa är inte det lätt att beställa.
Hade problem med tempgivaren på en Volvo V70 - kontaktade Bilbolaget och frågade vilken tempgivare som var trasig (den i Höger eller Vänster sida)
Den i kundtjänst sa "vänster", Beställde den och betalade frakt till min bostad. - Det var fel sida.
Beställde igen "Höger sida" - lossade klädsel och skruvade lös spegeln - den givaren såg inte riktigt lika den jag fått.
Först då insåg jag att jag fått samma givare som tidigare.
Tredje givaren passade och var rätt. Nu fungerade bla. AC:n igen. :-D

Fördelen att köpa produkter från t.ex. Ojanperä är att de levererar en annan produkt och de står för "reklamationen" själva.
Dock är de mer noga vilka märken som de vill hantera.

Biltema har den fördelen att jag kan hålla produkten i handen innan den lämnar butiken.
Vi får se om prisskillnaden på ca 1.000kr mellan Biltema och Trodo kommer att "straffa sig" :-)
#1578633
Ja det är inte lätt att handla bildelar till bra pris, ens när man är bombsäker på vilken del man ska ha.

Jag har dock aldrig(peppar peppar?) haft något problem med bildelar jag köpt i den bemärkelsen att det varit defekt eller bara hållt en kort stund. Däremot har man ju blivit skickad fel produkt några gånger...
#1578634
Senaste "storryn" handlar om en snöslunga och magnapullen (dragstarten)
Den på slungan gick sönder.
Skaffade den första (efter B&S original nummer) - passade inte
Köpte nästa i tro att det blev "fel" - de "bedyrade" att den skulle passa - Nix (fick tillbaka pengarna utan att behöva skicka tillbaka den)
Köpte en till med samma löfte - fick pengarna tillbaka.
Det "retade mig" och helt plötsligt insåg jag att B&S har 3st olika "modeller" med samma originalnummer.
Men nu insåg jag skillnaderna och frågade i förväg.
Nästa köp fungerade.

En god vän till mig skulle repa en VW-passat.
Trots att "någon" gått igenom produkterna - passade inte bromsklossarnas slitagevarnare (skillnad runda / ovala)
Broms skivans storlek var inte heller rätt...
Hur det kunde bli så - ingen aning...

Nytt förslag. https://www.vibilagare.se/nyhe[…]

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, det[…]

@dh82 , Haft volvos glasögonhållare se[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det var ju ett antal Svenskar som reste till arbe[…]