Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timpanlimpan
#1576876
Tjena, det är så att den röda lampan som ska lysa om man inte har på sig bälte lyser även när man inte sitter i sätet. Det har varit så sedan jag köpte den för två månader sedan men jag börjar bli trött på att behöva sätta fast bältet varje gång jag parkerar. Hur löser jag detta? Under stolen så är det en sladd som är av, och sätesvärmen fungerar inte. Hör det ihop?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1576916
Är rätt säker på att dessa gamla vagnar inte har någon sitter-i-sätet sensor. Det är bara en kontakt i bälteslåset som känner av om bältet är i eller inte.

Kablarna under sätet är nästan garanterat kablaget till termostaten(sätesvärmaren). Dom sitter så pass dumt att det bara är en tidsfråga inna janne långben i baksätet sliter av dom med sina förtiskidor :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577064
Lucif3r skrev:Är rätt säker på att dessa gamla vagnar inte har någon sitter-i-sätet sensor. Det är bara en kontakt i bälteslåset som känner av om bältet är i eller inte.
Det finns i ännu äldre bilar, sitter i min 745-a -88B. Nu är min 745-a extrautrustad (760 läderinredning och stolar. Så det har säkert varit tillval till andra modeller också. Kom på det när jag skulle försöka fixa stolvärmen. 740 elschema stämde inte ett dugg, men det gjorde elschemat till 1988 års 760. Det blev dock för komplicerat att fixa (smälta reläer) så jag har i många år kört med kupévärmare och en lammull dyna 😁😁
av Amarace
#1577085
Är väl bara på passagerarsätet det sitter givare, förarsätet förutstts det ju att man sitter i så då behlvs ingen givare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577121
Amarace skrev: fre 26 apr 2024, 03:19 Är väl bara på passagerarsätet det sitter givare, förarsätet förutstts det ju att man sitter i så då behlvs ingen givare.
Ja, det är i passagerarsätet där sitter en sådan kontakt.
av Timpanlimpan
#1577122
Lucif3r skrev: ons 24 apr 2024, 13:24 Är rätt säker på att dessa gamla vagnar inte har någon sitter-i-sätet sensor. Det är bara en kontakt i bälteslåset som känner av om bältet är i eller inte.

Kablarna under sätet är nästan garanterat kablaget till termostaten(sätesvärmaren). Dom sitter så pass dumt att det bara är en tidsfråga inna janne långben i baksätet sliter av dom med sina förtiskidor :-)
Ok, så det borde gå att lösa genom att byta ut bälteslåset? Har märkt att det är svårt att lossa bältet ibland eftersom bälteslåset inte släpper taget helt när man trycker på knappen. Den kanske är sliten. Men borde det inte gå att bara ta bort glödlampan som lyser eller måste man av med hela innertaket för det kanske?
av Timpanlimpan
#1577126
Lucif3r skrev: fre 26 apr 2024, 13:18 Är väl bara att jorda kabeln som går från bälteslåset om jag minns rätt.
El är verkligen inte min grej. Hur jordar man den?

Hejsan - jag märkte nu att vi inte har en av […]

Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rech[…]

Kolla så knacksensorn sitter ordentligt fast[…]

Det skall funka utan problem, om någon fr&ar[…]