av Baxtex - mån 26 aug 2019, 10:45
- mån 26 aug 2019, 10:45
#1334033
Hej, för tre år sedan köpte jag en -99 S70 och renoverade upp. Det var svårt att vrida om nyckeln så den gick inte alltid att starta. Löste det genom att såga upp låskistan och sätta rättlåset ur funktion (https://www.matthewsvolvosite.com/key-w ... -asap.html ). Gått igenom 2 besiktningar sedan dess utan problem. Idag var det besiktning och fick anmärkning på att rattlåset inte fungerade. Jag var tyvärr inte med under besiktningen då min tjej gjorde det själv. I protokollet står det "PERSONUTRYMME, STÖLDSKYDD (7.3), FUNKTION OSÄKER" Kan man hitta reglerna hos transportsyyrelsen och se vad som gäller för 7.3? Jag ringde dock Carspect och enligt dem är det ett krav och ett extern lås som t ex krycka är inte godkänt.
Nu har jag lite frågor:
1. Kollar besiktningsfirmorna protokoll sinsemellan? Detta var en firma vi inte använt tidigare (och aldrig kommer göra igen) I så fall kanske det är värt besikta igen på en annan? Jag misstänker dock starkt att protokollen rapporteras in till transportstyrelsen så att efterkontrollen blir rätt men jag vet inte.
2. Möjligt att ta ett på skroten? Som jag förstår det består systemet av fyra delar:
1 Fysiska nyckeln som bara passar i viss cylinder
2 I fysiska nyckelns knopp sitter ett chipp, imobilizer med en viss kod
3. Startspärren som känner igen koden i nycklen
4. Antennring som även den känner igen koden i nyckeln.
Så jag antar att det blir såhär:
*Jag tar nyckel och cylinder/låskista (https://www.ebay.com/itm/2005-VOLVO-XC7 ... Swk6Fcz-oN ) från skroten och sätter i min bil. Då kan jag även flytta över antennring och startspärr från skroten. Detta innebär att jag kan använda min "nya" nyckel till att starta bilen, men inte för att låsa upp dörrarna. Fungerar detta överhuvudtaget eller det går kanske inte att flytta startspärr och antennringen hur som helst? Kan jag fortfarande använda min gamla nyckels larmdosa t ex för att låsa och låsa upp? Ett alternativ som jag har förstått är att jag flyttar över antennringen och startspärren från min gamla cylinder till den nya. Då kommer jag fortfarande behöva två nycklar, min gamla till dörrarna och den nya till att starta med. Men jag kommer även att behöva tejpa fast den gamla nyckels imobilizer under ratten så startspärren och ringen känner igen den. Är det någon som vet om detta är möjligt? Behöver det vara från en annan S70 eller funkar t ex V70 eller 850 också?
Här finns ju en beskrivning på bytet, ser inte omöjligt ut: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
3. Kostar nytt på volvo? (Vill knappt fråga)
Inte så sugen på nummer 3 då det säkert är hiskeligt dyrt och invecklat att byta och inget jag vill lägga på en bil för 2000kr. (Som förövrigt är hel!) Givetvis lite riskabelt att ta något på skroten då den också kan vara kass såklart men det går väl max på några hundringar kan jag tänka mig.
Nu har jag lite frågor:
1. Kollar besiktningsfirmorna protokoll sinsemellan? Detta var en firma vi inte använt tidigare (och aldrig kommer göra igen) I så fall kanske det är värt besikta igen på en annan? Jag misstänker dock starkt att protokollen rapporteras in till transportstyrelsen så att efterkontrollen blir rätt men jag vet inte.
2. Möjligt att ta ett på skroten? Som jag förstår det består systemet av fyra delar:
1 Fysiska nyckeln som bara passar i viss cylinder
2 I fysiska nyckelns knopp sitter ett chipp, imobilizer med en viss kod
3. Startspärren som känner igen koden i nycklen
4. Antennring som även den känner igen koden i nyckeln.
Så jag antar att det blir såhär:
*Jag tar nyckel och cylinder/låskista (https://www.ebay.com/itm/2005-VOLVO-XC7 ... Swk6Fcz-oN ) från skroten och sätter i min bil. Då kan jag även flytta över antennring och startspärr från skroten. Detta innebär att jag kan använda min "nya" nyckel till att starta bilen, men inte för att låsa upp dörrarna. Fungerar detta överhuvudtaget eller det går kanske inte att flytta startspärr och antennringen hur som helst? Kan jag fortfarande använda min gamla nyckels larmdosa t ex för att låsa och låsa upp? Ett alternativ som jag har förstått är att jag flyttar över antennringen och startspärren från min gamla cylinder till den nya. Då kommer jag fortfarande behöva två nycklar, min gamla till dörrarna och den nya till att starta med. Men jag kommer även att behöva tejpa fast den gamla nyckels imobilizer under ratten så startspärren och ringen känner igen den. Är det någon som vet om detta är möjligt? Behöver det vara från en annan S70 eller funkar t ex V70 eller 850 också?
Här finns ju en beskrivning på bytet, ser inte omöjligt ut: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
3. Kostar nytt på volvo? (Vill knappt fråga)
Inte så sugen på nummer 3 då det säkert är hiskeligt dyrt och invecklat att byta och inget jag vill lägga på en bil för 2000kr. (Som förövrigt är hel!) Givetvis lite riskabelt att ta något på skroten då den också kan vara kass såklart men det går väl max på några hundringar kan jag tänka mig.