Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1334033
Hej, för tre år sedan köpte jag en -99 S70 och renoverade upp. Det var svårt att vrida om nyckeln så den gick inte alltid att starta. Löste det genom att såga upp låskistan och sätta rättlåset ur funktion (https://www.matthewsvolvosite.com/key-w ... -asap.html ). Gått igenom 2 besiktningar sedan dess utan problem. Idag var det besiktning och fick anmärkning på att rattlåset inte fungerade. Jag var tyvärr inte med under besiktningen då min tjej gjorde det själv. I protokollet står det "PERSONUTRYMME, STÖLDSKYDD (7.3), FUNKTION OSÄKER" Kan man hitta reglerna hos transportsyyrelsen och se vad som gäller för 7.3? Jag ringde dock Carspect och enligt dem är det ett krav och ett extern lås som t ex krycka är inte godkänt.

Nu har jag lite frågor:

1. Kollar besiktningsfirmorna protokoll sinsemellan? Detta var en firma vi inte använt tidigare (och aldrig kommer göra igen) I så fall kanske det är värt besikta igen på en annan? Jag misstänker dock starkt att protokollen rapporteras in till transportstyrelsen så att efterkontrollen blir rätt men jag vet inte.

2. Möjligt att ta ett på skroten? Som jag förstår det består systemet av fyra delar:

1 Fysiska nyckeln som bara passar i viss cylinder
2 I fysiska nyckelns knopp sitter ett chipp, imobilizer med en viss kod
3. Startspärren som känner igen koden i nycklen
4. Antennring som även den känner igen koden i nyckeln.

Så jag antar att det blir såhär:
*Jag tar nyckel och cylinder/låskista (https://www.ebay.com/itm/2005-VOLVO-XC7 ... Swk6Fcz-oN ) från skroten och sätter i min bil. Då kan jag även flytta över antennring och startspärr från skroten. Detta innebär att jag kan använda min "nya" nyckel till att starta bilen, men inte för att låsa upp dörrarna. Fungerar detta överhuvudtaget eller det går kanske inte att flytta startspärr och antennringen hur som helst? Kan jag fortfarande använda min gamla nyckels larmdosa t ex för att låsa och låsa upp? Ett alternativ som jag har förstått är att jag flyttar över antennringen och startspärren från min gamla cylinder till den nya. Då kommer jag fortfarande behöva två nycklar, min gamla till dörrarna och den nya till att starta med. Men jag kommer även att behöva tejpa fast den gamla nyckels imobilizer under ratten så startspärren och ringen känner igen den. Är det någon som vet om detta är möjligt? Behöver det vara från en annan S70 eller funkar t ex V70 eller 850 också?


Här finns ju en beskrivning på bytet, ser inte omöjligt ut: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm

3. Kostar nytt på volvo? (Vill knappt fråga)

Inte så sugen på nummer 3 då det säkert är hiskeligt dyrt och invecklat att byta och inget jag vill lägga på en bil för 2000kr. (Som förövrigt är hel!) Givetvis lite riskabelt att ta något på skroten då den också kan vara kass såklart men det går väl max på några hundringar kan jag tänka mig.
#1334072
Men vänta nu, är immobilizern verkligen en separat enhet som går att byta? På min -00 så tror jag kablarna från antennringen går direkt in i någon ECU, motorstyrningen gissningsvis, men det kanske var annorlunda tidigare. Hursomhelst, om du skaffar en "ny" (begagnad whatever) startnyckel så behövs ett besök hos en Volvo-verkstad så de kan programmera om bilen till att känna igen den nya nyckeln. Det borde inte handla om astronomiska belopp men jag kan ha fel :-D Är det inte någon här på jagrullar som har tillgång till Vadis?
#1334075
Erik Å skrev:Men vänta nu, är immobilizern verkligen en separat enhet som går att byta? På min -00 så tror jag kablarna från antennringen går direkt in i någon ECU, motorstyrningen gissningsvis, men det kanske var annorlunda tidigare. Hursomhelst, om du skaffar en "ny" (begagnad whatever) startnyckel så behövs ett besök hos en Volvo-verkstad så de kan programmera om bilen till att känna igen den nya nyckeln. Det borde inte handla om astronomiska belopp men jag kan ha fel :-D Är det inte någon här på jagrullar som har tillgång till Vadis?
Jag har googlat lite mer och hittade detta: viewtopic.php?f=16&t=118028&p=982371&hi ... ås#p982371

Tändningslåses i sig får man borra ur bulten eller hamra in mejselspår då de dras fast med sådana bultar som går av vid ett visst moment. Montera det nya begagnade låset. Du tar sedan en gammal nyckel(den som tillhör din bil/gamla låset), tejpar ihop den med "antennen" som normalt sitter fast på tändningslåset. Men då tar man och lägger de någonstans innanför kåpan och sätter en annan antenn på tändningslåset som inte har någon funktion.

Ett nytt lås hos Volvo kostar 4500 kr om jag inte minns fel, man får välja mellan att betala det och få startspärrfunktion eller 500 kr för ett beg och ingen startspärr samt olika nycklar till dörr och tändningslås.


Och

viewtopic.php?f=16&t=138215&p=1207186&h ... s#p1207186

Du har ett chip med en kod i nyckeln som ska överenstämma med den i styrdonet.
Byter du komplett lås, kommer inte den nya nyckeln harmoniera med koden styrdonen förväntar sig.

Vissa sätter gamla nyckeln tillsammans med antennringen fasttejpad under plastkåpan.
Därmed har du ingen startspärr aktiv, och kan använda annan chipnyckel till själva tändlåset, men på en så gammal bil kanske det kvittar.
Du har ju fortfarande tändningslås och dörrlås med nyckel. Även fjärrdosan kan användas, då den inte har nått med nyckelchipet att göra.

Dessutom ska ju tjuven veta om detta också för att ens försöka företa sig en tjuvkoppling.
Inget som syns.


Jag tolkar detta som att jag kan ta ett beggat lås, klistra fast gamla nyckeln på insidan och sedan använda vilken nyckel jag vill. Det största problemet här är väl att lyckas få av cylinder på en gammal bil ute på en skrot utan vettiga verktyg. Jag funderar om man skulle ta med sig en liten elektrisk vinkelslip, göra en skåra och sedan försöka skruva ut den med en vanlig skruvmejsel. Kan ju även köpa begagnad på ebay: https://www.ebay.com/itm/Ignition-lock- ... SwlPZdQfAy vet inte om jag vågar chansa dock.
#1334101
Tänk bara på att om airbagen skulle utlösas när du meckar med tändningslåset så är det stor risk för bruten nacke eller något värre.. Akta allt orange kablage och överväg att koppla ur batteriet + vänta några minuter så att energireserven i airbag-ecu:n hinner ladda ur sig.

Och det ska gå att ta loss handtaget (inklusive cylinder) ur dörren på en skrotbil genom att lossa skruvarna som sitter under plastpluggar i dörrens bakkant. Kolla Roberts DIY videos på youtube, jag är rätt säker på att han visar hur man gör..
#1334158
Rattlås ska fungera, fungerar det inte får man nedslag. Att du kommit igenom tidigare har bara varit "tur" ;)

Förövrigt kan du ta rattlås från skroten, och du kan ta antennringen..... Men du kommer inte kunna starta bilen... På en 99a sitter hela immo-systemet i styrboxen, antennringen är bara en.... antenn.... vilket det även är på tidigare modeller. Antennring är inget du behöver byta, den är likadan oavsett årsmodell då det är en.... antenn... och inget annat. Hurvida nyckeln är rätt eller ej avgör andra komponenter, som t ex ECU'n på 99+.
Jag betonar igen, antennringen har INGEN annan funktion än att skicka signalen från nyckeln vidare, oavsett vad för nyckel som används.

Det många som byter tändningslås till något begagnat elände och som inte vill programmera nycklar(som kostar en slant...) är att helt enkelt tejpa fast sin gamla nyckel på antennringen. Det funkar, bilen känner av chippet och immon är nöjd och glad.... Men, det tar ju bort hela vitsen med immo, då du(eller någon annan midre välkommen) likagärna kan starta bilen med en skruvmejsel om du vill det.
#1334280
Erik Å skrev:Tänk bara på att om airbagen skulle utlösas när du meckar med tändningslåset så är det stor risk för bruten nacke eller något värre.. Akta allt orange kablage och överväg att koppla ur batteriet + vänta några minuter så att energireserven i airbag-ecu:n hinner ladda ur sig.

Och det ska gå att ta loss handtaget (inklusive cylinder) ur dörren på en skrotbil genom att lossa skruvarna som sitter under plastpluggar i dörrens bakkant. Kolla Roberts DIY videos på youtube, jag är rätt säker på att han visar hur man gör..
Självklart jag kopplar ur batteriet, allt annat vore ju dumt. :-)
gubbstrutt skrev:@Baxtex, Vilken besiktning o vart var det? :devil:
Carspect Kristianstad, ska aldrig gå dit igen. Ringde till och dit och frågade varför detta inte upptäckts tidigare och han sa att det inte är ovanligt att de missar saker. Känns ju tryggt...
Lucif3r skrev:Rattlås ska fungera, fungerar det inte får man nedslag. Att du kommit igenom tidigare har bara varit "tur" ;)

Förövrigt kan du ta rattlås från skroten, och du kan ta antennringen..... Men du kommer inte kunna starta bilen... På en 99a sitter hela immo-systemet i styrboxen, antennringen är bara en.... antenn.... vilket det även är på tidigare modeller. Antennring är inget du behöver byta, den är likadan oavsett årsmodell då det är en.... antenn... och inget annat. Hurvida nyckeln är rätt eller ej avgör andra komponenter, som t ex ECU'n på 99+.
Jag betonar igen, antennringen har INGEN annan funktion än att skicka signalen från nyckeln vidare, oavsett vad för nyckel som används.

Det många som byter tändningslås till något begagnat elände och som inte vill programmera nycklar(som kostar en slant...) är att helt enkelt tejpa fast sin gamla nyckel på antennringen. Det funkar, bilen känner av chippet och immon är nöjd och glad.... Men, det tar ju bort hela vitsen med immo, då du(eller någon annan midre välkommen) likagärna kan starta bilen med en skruvmejsel om du vill det.
Jag har bara halvförsäkring och bryr mig inte så mycket om någon tar min 2000krs bil. Det känns bakvänt att köpa ett lås för 3500kr för att skydda 2000kr. :| Men tack för svaret, då vet jag att antennringen är orelevant. :)

Men då kommer nästa fråga, hur får man enklast av låset på en skrotbil? Har sett lite olika metoder för att få av de här "säkerhetsbultarna" eller vad man ska kalla dem. Enligt en guide kan man använda en "trim hammer" men jag fattar inte vad det är: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =1&t=34472
Det verkar ju vara hyfsat lätt om man har en dremel och skär en skåra: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... eplacement men kan inte göra det på skroten.

Frågat både Volvo och Billia på prisförslag, de tar ca 3500kr för cylinder och ca 2000kr för jobbet. Båda två säger att det inte krävs någon omprogrammering alls, min gamla nyckel kommer att fungera.
#1334434
Baxtex skrev: tis 27 aug 2019, 19:44 Det verkar ju vara hyfsat lätt om man har en dremel och skär en skåra: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... eplacement men kan inte göra det på skroten.
Det finns batteridrivna Dremel men kanske lite dyrt att köpa bara för ett jobb. Kan du inte sätta en liten dremel-kapskiva i en vanlig battteridriven skruvdragare? Men det blir ju inget varvtal att tala om så det kanske tar evigheter? ;-) Testa hemma först..
#1334566
En skruvdagare av lite bättre modell har tillräckligt hög hastighet för att skära en skåra, men det tar nog lite längre tid plus att man behöver troligen låta den 'varva upp' innan man sätter kapskivan i skruven, och upprepa när den börjar sacka igen.
Frågan är nog snarare om man får plats med en skruvdragare i den vinkeln....

Ett annat alternativ är att borra ett litet styrhål i mitten av skruven, sen använda skruvutdragar-bit/borr för att skruva loss bulten.

Tack. Dock ser den inte ut som på dina bilde[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]