Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
#1332730
Har försökt hitta någon rost på bilen! Den är ju snart 25 år med 31000 mil på mätaren. Finns Ingenting på skärmkanter eller synligt på karossen! Möjligen under bilen finns det några fickor som är rostbenägna där? Men bilprovningen har inga anmärkningar än så länge. Kan tilläggas att bilen gått i Norrbotten sen ny :-) Vad säger ni där ute?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332733
Ju mindre salt, desto mindre rost... :-)

Man brukar väl säga "Norrlandsbil" och "Gotlandsbil"...?
av Erik Å
#1332766
Jag gick precis igenom min V70 - 00, trodde att den var i princip rostfri men jag hade fel. :-D Men nu är snart allt fixat!
Visst, östergötland tar betydligt hårdare än norrlands inland... Daglig pendling i saltslask är inte särskilt hälsosamt

Framänden: rost börjar ofta på insidan av framskärmen längst fram på "bågen". Två orsaker: del samlas det lera på insidan i främre hörnet, dels börjar rost gärna runt popniten som håller inner- mot ytterskärm längst fram
Trösklar: man bör nog ta ner plastkåporna och inspektera plåttröskeln innanför. Mina hade börjat rosta i nederkant. Plus att balken borde blivit oljesprutad invändigt för länge sen
Fästen till domkraft, de är riktiga rosthärdar - kolla bottenplåten intill fästena!
"Kattklon" dvs fästet till bakaxeln, vanligt med rostskador enligt bilprovningen
Lådbalken precis framför kattklon hade en del rostangrepp. Alltså bakom bränslefiltret / bromsslangarna, ytan som är vänd inåt mot ljuddämparen
Bakskärm: rost startar i framkanten mot bakdörren och kryper runt kanten in under lacken
Under innerskärm bak, rosthål genom skärmen vid den främre fästmuttern för innerskärmen. Förmodligen samlas det lera där. Och varför snålade Volvo in på underredsmassa på de delar som inte skyddas av innerskärmen?
Under bakre stötfångare: rost vid nedersta punkten på karossen precis bakom bakhjulen
Plåtfästena till bakre stötfångare rostar
Alu-balk inne i bakre stötfångare korroderar där den är i kontakt med plåtfästena
Drag, om sådant finns, övergår spontant till järnoxid :-)
Förardörr: rostangrepp bakom dekor-listen, vid det främre styrhålet
Dörrar nederkant, begynnande rost i hörnen
Och slutligen, ovanför vindrutan har jag fått ett par rostangrepp under gummilisten, det är precis där torkarna vänder och dumpar saltvattnet
I övrigt är bilen som ny! :-D Dessa bilar är ju byggda för 20 år / 50 000 mil livslängd så den klarade i och för sig specen utan problem, men jag tänkte ju åka lika långt till!!
Nu ska jag ut och rostskyddsmåla bromssköldarna bak, renoverar bromsok och byter skivor..
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1332810
Erik har nog fått med dom mest vanliga punkterna. Det är inte så super-vanligt att dessa rostar i karossen(med undantag för framskärmar, skärmkanter och det), det är mest kringutrustningen som rostar, t ex just exakt den bulten du måste bort med, och just exakt det fästet du inte vill byta, osv :P

Annars är det överlag stabila och tåliga bilar, även om dom går i saltslasket vi har längre ner i landet.
av SubMarine
#1332812
Håller med om Erik Å's lista. Håller själv på och fixar lite med min V70 då det börjat komma rost och som vanligt så blir ett jobb man tror är snabbt fixat genast större :)

Sidokjolarna kan jag rekommendera att man tar bort i förebyggande syfte och tvättar rent samt rostskyddar. I bak på min höger sidokjol var det hur mycket jord och löv och skit som helst. Hade rostat ordentligt i tröskeln ovanför. Vänster hjulhus bak var riktigt dåligt bakom innerskärmen samlas massa skit där som håller fukten så det börjar rosta. Alltså en bra idé att ta bort innerskärmarna och göra rent samt rostskydda innan man får problem.

Nedan bilder är efter 20 år och 42000 mil.

Höger tröskel, precis framför bensinfiltret.
IMAG1543.jpg
IMAG1543.jpg (151.07 KiB) Visad 1447 gånger
En del plåt bortkapad. Lite till ska kapas bort och ersättas.
IMAG1573.jpg
IMAG1573.jpg (121.33 KiB) Visad 1447 gånger
Vänster bakskärmkant.
IMAG1535.jpg
IMAG1535.jpg (108.92 KiB) Visad 1447 gånger
Vänster hjulhus bak samt del av skärmkant efter bortkapning av dålig plåt.
IMAG1569.jpg
IMAG1569.jpg (140.68 KiB) Visad 1447 gånger
av Erik Å
#1332827
Det ser bekant ut, men det hade inte gått riktigt lika långt på min. Förmodligen har du lite mer jobb under bakre stötfångaren också..
Passar på att göra reklam för 2-komponentslack som rostskydd, den sitter bättre och är mycket tätare än vanlig rostskyddsfärg.
T.ex. 2-komponent polyuretanlack eller lamineringsepoxy. På små ytor kan man använda vanligt 2-komponent epoxylim men då får man sno sig ;-)
Epoxy tål inte UV så den måste täcklackas på solbelysta ytor

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]