Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233993
Äntligen..Men nu i eftermiddag fick jag leverans av en orginal Pierburg magnetventil :)
Kvällen blir spännande alltså. Ställer dock frågan igen så att jag är säker på att koppla rätt.
Anslutningen i metall som sitter bredvid kontakten i "toppen", där ansluter jag slangen från turbon. Anslutningen som går åt sidan är för wastegate och anslutningen i botten går till luftröret efter Lmm.. Är detta korrekt?
#1234053
Deprimerande.. Bilen går bättre med nya MV:n, stabilare ladd och det känns tydligt hur laddet ökar med stigande varvtal och inga problem att åka undan. Den skenar inte heller lika snabbt som tidigare men 85% gas eller mer och laddet drar likaförbannat över 1.5bar och det hackar..
Börjar få slut på idéer.. Vad i hårdvara kan orsaka problemet nu? Lmm?
#1234070
Kan sladdarna till elkontakten för MV vara felkopplade måhända? Osäker på hur ventilen fungerar i detalj rent elektriskt men det är det enda jag kan tänka mig (om än osannolikt) annat än att felet ligger i mjukvaran. LMM ser jag inte som orsak i ditt fall.
#1234085
Det ser inte ut som att någon varit och pillat på sladdarna eller kontakten men vad vet man.. Är ju inga problem att klippa kabeln och bara sockerbita ihop dem omvänt men förstår inte riktigt varför någon skulle ha varit där och styrt..
Är inte riktigt i det läget att jag kan lägga flera tusen på en annan programvara just nu och för det andra så finns inga trimmare häromkring.. Finns en kille här i skogarna som har hjälpt mig med saabar man åkt och gjort det bra men vet inte riktigt hur han är med Volvo..och det känns även det som en onödig kostnad om man inte vet att det hjälper. Billigaste lösningen är väl att så länge åka till Volvo och göra en systemuppdatering. Det lägger väl i orginalprogrammet och det kanske gör vidare felsökning enklare innan man splashar ut en massa flis på ett trim..
#1234299
Blir inte klok på det. Kopplade in pyset och tog bort mv och vips går bilen som en dröm med 1.1bar i ladd..
Snackade med en kille som säger sig kunna den här typen av grejer och enligt honom är det ganska ok att åka pyst.. Tydligen ska Lmm mäta luften och se till att nog med soppa kommer fram så finns bara i programmet att luftmängden motsvarande laddtrycken är på agendan så riskerar jag inte att spika sönder något.. Problemet är alltså att laddtrycksstyrningen försvinner och att bilen alltså, vid fullgas, strävar efter maximalt laddtryck oavsett varvtal.. Kör man med huvudet dock och inte stampar full under typ 2500 varv är man safe..

Vad säger expertisen, sant eller falskt?
#1234312
Stämmer att luftmassan från LMM används för att beräkna bränslemängden att spruta in. För att det ska fungera och bli rätt krävs dock att mapparna med avseende på bland annat LMM är kalibrerade för den luftmassa du faktiskt når i dit fall. Du behöver även ha spridare som flödar tillräckligt så att tiden som ECUn öppnar spridaren faktiskt räcker för att få in rätt bränslemängd. Sedan har ju LMM ett maximalt luftflöde som den klarar av att mäta. Ligger du över maxvärdet på LMM eller om spridarna inte räcker till så kommer ju blandningen bli mager. Jag personligen hade rett ut problemen då jag värderar att ha en bil som jag kan lita på i alla situationer, men det är din bil och du bestämmer.
#1234322
Det är ju just det att programvaran förväntar sig och arbetar med att kunna styra laddtrycket elektroniskt.
Som jag tidigare försökte förklara så kan programvaran kompensera för mycket knas, men det blir aldrig optimalt och det finns en gräns för vad den klarar av.
Faktum är att det ÄR något fel på din bil, och ett fel är ett fel hur man än vänder på det.

Sen har vi ju den där placebo-effekten också. Ett högt ladd ger väldigt ofta intrycket av att bilen går som ett skott, fast i verkligheten kanske mjukvaran har backat och gjort så mycket justeringar att den verkliga effekten är mer i klass med en permobil. Det är inget man märker när laddet kommer, fören man kikar ut genom sidarutan och ser tant Agda hänga på i sin permobil ;)

Du bör verkligen gå till botten med problemet, istället för att försöka komma runt det.
#1234330
Nja, att bilen går som ett skott bekräftas rätt enkelt av ett tidtagarur och en GPS :)
Självklart vill jag lösa problemet men har alltså gått på pumpen.. Det som finns kvar att kolla när det kommer till hårdvara är väl i princip sladden till MV men den sitter ihop med sladden till Lmm och har ingen aning om hur man felsöker en sådan.
Har en kompis som kan läsa ut felkoder. Skulle det kunna ge något? Motorlampan verkar ju bortprogrammerad men felkoder måste väl loggas nånstans ändå?

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]