Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
#1233676
Funderar lite på detta med etanol.. 98oktan kostar runt 15.50 litern här i byn och etanolen är mer än fem spänn billigare per liter så det borde bära sig.. Hur mycket hårdvara behöver man byta (att mjukvara krävs inser jag såklart) för att kunna åka med runt 1bar i laddtryck? Hur mycket inblandning tål en originalbil utan någon åtgärd alls?
Användarvisningsbild
av Derank
#1233683
Kolla med tex BSR de har etanolmjukisar till div motorer
av Rådlös
#1233695
Man kan skriva mycket om detta. Men vi gör det någorlunda kort.
Det finns i princip 4 metoder att konvertera en bil till att gå på E85. Vi radar upp det så här:
* Man höjer bränsletrycket med en extra bränsletrycksregulator med en ställbar BTR.
* Man sätter i större insprutningsventiler.
* Man monterar en så kallad Piggyback som förlänger insprutningspulsen.
* Man mappar om motorns styrdator med värden som anpassas för E85.

Man kan naturligtvis göra kombinationer av detta, men det är lite överkurs i början.

Dom två första är relativt billiga. Runt en tusenlapp om man kan hitta begagnade spridare. En tryckregulator är inte gratis. Den kostar uppåt en tusenlapp. Dom här två metoderna anses som lite "grova", alltså lite enkla och inte med någon större finess. Men dom fungerar. Dock finns det ingen köldstartfunktion i dom. Det kan man i och för sig fixa separat.
Nästa metod, Piggyback" är en elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle, för det är detta det handlar om. Dom flesta Piggyback köper man färdiga och kopplar lätt in själv. Det har funnits en byggsats tidigare. Men den passade inte senare årsmodeller. Det har saluförts ett trettiotal olika Piggyback i Sverige. Jag tror dom flesta går att köpa fortfarande. Och dom flesta, merparten har inbyggd köldstartfunktion. Priset börjar ungefär vid en tusenlapp och går uppåt till tre tusen eller något däråt.
Den sista metoden anses som den ultimata metoden och kan kosta därefter. Det har nämnts siffror på uppåt 10 tusen, men jag vet inte säkert. Där finns naturligtvis också en köldstartfunktion.
Om du går in på http://www.etanol.nu så kan du läsa mycket mer om detta och ställa frågor i forumet. Där finns också länksamlingar till inköpsställen och annat.

Men vi skall nämna lite om blandtankning också. Det är en möjlighet att dels komma billigare undan, du behöver inte göra något speciellt mer än det som jag skall beskriva här och dels en metod att pröva sig fram. Det kan ju t.ex vara så att din motor har ett brett register att kunna reglera inom ett stort område. Det finns (har funnits) bensinbilar som kunde köra på 100% E85 utan någon ytterligare åtgärd. Inte så många men ett par märken och modeller har nämnts.
Blantankning går till så här: Kör bensintanken så tom som du vågar utan att riskera att bli stående på något olämpligt ställe. Kör in på en station. Tanka i t.ex 15 liter E85. Fyll sedan upp tanken med bensin. Nästa gång du tankar fyller du i 20 liter E85 och resten bensin. Så håller du på i steg om 5 nya liter E85 i varje tankning. För varje tankning du gör skriver du upp eller sparar kvittona så att du har koll på hur mycket etanol du har i tanken. Du gör så här tills bilen kanske "säger till". Den kanske inte svarar på gaspådrag, blir lite trögstartad eller motorlampan tänds. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Men då häller du på 5 liter bensin i tanken igen och då kommer du ju ner i den blandningen som du hade innan och där bilen gick bra. Om du nu har fört körjournal eller sparat kvitton så ser du ju var "brytpunkten" ligger. Och då kan du hålla dig till den i fortsättningen när du tankar.
Känner du då att du vill pröva att konvertera motorn så har du redan flera erfarenheter.
Även detta kan du läsa mer om på http://www.etanol.nu

Jag körde tidigare min Volvo 245 -92 på blandtankat 30% etanol i mer än 5 år eller mer än 5000 mil om man vill räkna på det i stället. Senare överlät jag den bilen till en anhörig och han fortsatte samma blandning i 3000 mil. Alltså total mer än 8000 mil. Jag gjorde ingen som helst åtgärd i motorn vad gäller bränslesystemet. Bilen startade alltid och någon ökad bränsleförbrukning var inte mätbar. Den gick alltid igenom besiktning med godkända värden. Den lär ha sålts vidare till Norge och någon som skulle ha motorn till en rallybil! Jag vet inte man kanske har någon sorts hobby- eller veteranrally där, för en motor som är 18 år och har gått 38000 mil kanske man inte skulle köra rally med som ett "förstaalternativ"? Men det kanske går till så i Norge, som sagt???

Betänk i sammanhanget, 30% etanol är inte detsamma som 30% E85. 30% etanol är alltså starkare. I sammanhanget: Du nämnde oktantal, E85 har 104 oktan.
Många frågor och uppgifter, fråga mer i första hand på http://www.etanol.nu Men även på detta forumet finns det kunskap.
I dag kör jag en V70 2.0F -08. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen. Men det är alltså en fabriks FFV från början. Den är tillverkad för E85.

Jag kan tillägga detta med att räkna på E85 eller bensin. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Om svaret ligger under gällande bensinpris så är det lönsamt med E85. Vi förutsätter naturligtvis att man står på samma tankstation och räknar. Annars kan ju priserna variera väldigt mycket mellan olika kommuner och regioner.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1233701
Helt klart intressant och sinnessjukt bra text av "Rådlös" :-)-)

Frågan är ju i första hand hur mycket du kör och hur lång tid det då tar att tjäna in innan du når break even.
Användarvisningsbild
av lillasnigel
#1233713
Jag blandtankade min C70 T5 -99 när det begav sig och har för mig att motorlampan började lysa vid typ 90% E85. Jag tyckte nog att den gick normalt när jag höll på och blandade men den drog såklart mer när det blev mer E85 i tanken så kostnaden gick ungefär jämnt upp, så jag la ner projektet eftersom jag inte orkade hålla på och blanda olika bränslen.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av malte74
#1233736
Så, om jag tolkar detta rätt, så skulle jag kunna tanka 40l bensin och, säg..10-15l etanol i bilen utan att behöva bekymra mig om spridare, programvara osv? Sitter redan ett steg 1 i bilen enligt uppgift. Påverkar det planen negativt?
av Rådlös
#1233761
Njaa. Du skall alltid hälla i E85 först när du tankar. Sedan fyller du upp med bensin till resten. På så vis blir det inte fel om du skulle råkat uppskatta fel på "plats i tanken" när du skall öka med 5 liter i varje tankning. Och glöm inte bokföringen så att du har koll på procenten.
Programvaran påverkas inte negativt av någon E85. Den känner ju bara efter hur den skall hålla Lambda 1 och ställer in blandningen efter det. Om den inte klarar det och tänder motorlampan har du nått blandningsgränsen. Då gör du som jag skrev tidigare, häller i 5 liter bensin så du kommer ner i den blandningen då bilen gick bra tidigare.
Spridare och annat påverkas inte heller av E85. Kolla här:

Det är en flera år gammal film, lite suddig och inte bästa bild, men budskapet är klart: Allt som tål bensin tål också etanol!

I stort sett alla bilar* (det finns ett par undantag) klarar en etanolblandning på ca 30% etanol. Många klarar mer, och som sagt ett par klarar mindre men din bil är inte i någon riskzon. Läs mer om detta på http://www.etanol.nu

*Gäller alltså bilar med Lambdareglerad insprutning. En förgasarmotor anses klara upp till 12 - 15% etanolinblandning i bensinen utan någon konverteringsåtgärd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1233774
Jag körde min 745-a på oblandad E85 ned "bara" höjt bränsletryck och de funkade till typ 90% Fick höja trycket till omkring 6 bar och det är över gränsen till vad pumpen ska tåla, men det funkade men inte riktigt fullt ut. Jag har en 16V motor (B234F 159 hk) och den "berömda knycken" i vridmomentkurvan uteblev, annars funkade det kanon. Bytte då till en kraftigare bränslepump och fick tag i större spridare. Då gick den 100% med lägre tryck. Sedan började den strula, men det har inte med etanolen att göra utan det har varit andra fel. Felkoder (det var läck på främre avgasrör) och jag tror att Lambdasonden inte fungerar som den borde. Men bilen går (just nu) riktigt bra (c:a 4 kg tryck) och har en bränsleförbrukning på c:a 1,5 l/mil vilket är i ytterkant på det godkända, men aceptabelt. Den tog omkring 1,1 - 1,2 l/mil på bensin, vilket också är i ytterkant. Så jag är nöjd med etanoldriften, just nu är det c:a 2 kr billigare per mil att köra på E85 (jämfört med 98 oktan som jag körde på innan) men jag gör (liksom dom flesta E85 köparna) inte detta för pengarna utan för att det går att göra, och så för naturens skull också. Har kört på E85 i typ 5 - 6 år med denna bil, innan körde jag 144-72. Också på E85, funkade bra. Krävde dock startgas på vintern, trots motorvärmare. 745-an har jag en "elektronisk" choke som lurar styrboxen så den tror att det är 20 - 30°kallare så den startar lätt. Jag har denna regulator
http://www.misab.se/artikel.php?kid=991 ... k=&id=1010
Men eftersom du har en turbomotor bör du ha en progressiv, och har du ökat laddtrycket får du kanske ha en "ännu värre". Men det vet dom säkert på Misab
http://www.misab.se/artikel.php?kid=991 ... ok=&id=994
Dom har en som är värre också
http://www.misab.se/artikel.php?kid=991 ... ok=&id=995
Dom passar direkt i bränslerailsen och det enda som behövs är längre slang (även vakuumslangen) och e.v en T-koppling och en mätare för bränsletrycket
av malte74
#1233845
Får väl helt enkelt testa. Har strul med magnetventilen så kommer åka på grundladd i några dagar. Borde va safe att slå i 15% etanol och testa..
av Rådlös
#1233851
Bra att Lennart E skrev att du har en turbo. Det såg inte jag i början. Jag läste inte i den rutan. Men då är du bara att gratulera, en turbomotor är som gjord för etanol!
Så här ligger det till: Etanol vill ha några tiotal högre värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha, för att utnyttja bränslet till max. På så vis kan du bränna upp "absolut sista droppen" av etanolen och få ur mer energi av det. Vi tar en film igen:

Den visar förbränningen inne i motorn och man ser bränslet och luften när det blåser in. Man ser också förbränningen och när det sedan blåser ut.
Om man kanske tänker sig att motorn inte är genomvarm eller bränslet och luften är iskallt, då kondenserar det ett antal droppar på cylinderväggarna som inte brinner upp. Då har du en turbo med högre lufttemperatur än vad en vanlig sugmotor har. Du har alltså en klar fördel i att köra på etanol med varmare luft som ger nytta till etanolen. Kan du sedan "lura" tändningen att tidigareställa förtändningen ytterligare några grader så har du vunnit ännu mer. E85 har som jag sa tidigare 104 oktan och då tål den tidigare tändningen utan att spika när det gör nytta. Knacksensorn hjälper till med detta. Nu har du inte likadan motor som Lennart E, men han har lyckats med möjligheten att ställa tändningen tidigare än vad Volvo hade tänkt sig från början. Ni får grubbla ihop på detta till en lösning för din bil.

Till er som inte har turbo men som funderar på etanolkonvertering, med hänsyn till vad jag skrev här om varmare förbränningsluft, så se till att luftförvärmningen fungerar på den bilen ni tänker konvertera. Av samma orsak förstår man också lätt att etanol och öppna sportluftfilter inte är någon bra kombination.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]