Axel till torkarmotor bak kärvat fast V70 -99

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Axel till torkarmotor bak kärvat fast V70 -99

Inläggav classexa sön 11 feb 2018, 10:59

Axeln som går igenom bakluckan som torkararmen sitter på har kärvat fast vilket gör att torkaren inte fungerar. Jag har tagit loss motorn och länkaget och sprayat på rostlösare, smörjat upp den etc. Har testat att knacka på den för att den ska lossa lite. Men inget fungerar. Är det bara en ny som gäller?
classexa
Övningskörning

Re: Axel till torkarmotor bak kärvat fast V70 -99

Inläggav MickeM sön 11 feb 2018, 12:53

Om du inte får isär den, finns inget annat att göra.
Någon så tidig torkare har jag inte demonterat och haft isär, men det sitter ingen låsring eller liknande kvar, som du missat?
Några torkare till V70N har jag haft isär, bla min egen, och det brukar vara lättast att vrida lös före knacka ur.

Vrid, vrid vrid, knack, vrid, vrid ,vrid knack, typ, med riklig smörja så brukar den komma ut till slut.

Locket/axelhuset är av plast iaf på V70N, så försiktighet med knackandet krävs.

Med demonterad motor och länkage kan du ju återmontera torkararmen och ta i för att vrida.
Olja i bakifrån också

Du får öka våldet till den släpper eller pajar.
Du har ju inget att förlora om den ändå är skräp annars.....

Fetta in axeln väl vid återmontage.
O-ringen får man sällan dit igen, så att när torkaren visar minsta tecken att kärva tar man isär och smörjer om.
Även första gången, är mitt tips. Soitter inte axeln fast är det jätteenkelt att demontera och fetta in.

Min har dock inte kärvat något mera ännu, och det är 3 år sen jag demonterade smorde upp den efter att plötsligt ha stannat mitt på bakrutan.
Volvo V70 2,4 140hk manuell. ca 30,000mil
Modellår: 2005.
Motor: B5244S2
Växellåda M56LK
Utr pkt: Adition + telefon.
Stereo: HU650
Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)
MickeM
Volvotok

Kör: Volvo V70 140hk -05. Toyota Rav4 -02

Inläggav Hilmer sön 11 feb 2018, 13:35

Stålaxel med ett glidlager i mässing i ett aluminiumhus är bäddat för trubbel tyvärr!
Sitter en liten låsring utvändigt som man måste ha bort först, sen gäller det att försöka vrida/knacka så som redan beskrivits, ibland har man tur att det släpper ibland inte.
Glöm inte att koppla loss motorn först så du slipper ha det motståndet när du vrider!
855GLT -96 // 855GLT -93
Bild
http://www.volvoturbo.net
Användarvisningsbild
Hilmer
Volvotok

Kör: 855GLT -96/855GLT -93

Inläggav classexa sön 11 feb 2018, 15:52

Tog en varmluftspistol. Sen värmde jag, knacka, värmde, knacka tills jag nästan fått ut axeln ur höljet. Smörjde lite då och då samtidigt som jag vred runt länkaget tills det gick lätt. Sedan knackade jag in det igen. Och nu funkar det. Förstörde gängorna lite så får köpa en gängsats och fixa det. Får se hur länge den håller. Tack för tipsen :)
classexa
Övningskörning

Inläggav Lucif3r mån 12 feb 2018, 01:17

Om du ser till att plocka isär, rengöra och smörja axeln rätt ofta så kommer det hålla. Skulle nog säga 2 gånger om året, en gång på hösten inför vintern, och en gång på våren för att få bort all skit som samlats under vintern. Det är ju relativt snabbt gjort när man gjort det en gång redan, och axeln inte har hunnit ärga fast ordentligt.

Det är som sagt ett rätt dumt val av material i axeln, som gör att dom ärgar fast med tiden - även om torkaren används regelbundet, dock inte lika fort som om den inte användes ofta.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav classexa mån 12 feb 2018, 18:09

Kan man få dit länkaget på fel sätt? När jag körde igång torkaren från startläge så åkte den först upp till halva rutan och sen ner över halva bakluckan och sen upp till startläge/ändläge. Axeln snurrar ju ett kvarts varv åt varsitt håll från startläget. Den ska ju snurra ett halvt varv åt höger över hela rutan och tillbaks till startläget/ändläget. Konfunderad :shock: Jag tog endast loss änden av länkaget som satt på motorn. Måste ju ha fått dit den på fel sätt. Kan ju vara när jag vred och vred på länkaget för att få axeln att lossa att det hände något. Så nu har jag temporärt satt torkaren rakt upp så att den håller sig på rutan :lol: Nåt tips?

Så här beter den sig(startläge rakt upp):

classexa
Övningskörning

Inläggav Taxen47 mån 12 feb 2018, 18:46

Tag bort torkararmen och låt sen motorn gå sin gång tills den stannar i viloläge.Sätt dit armen där den skall vara i sitt viloläge.Sätt den nån centimeter ovanför luckkanten,så den har lite halkmån så den inte går för djupt ner.Du får prova dig fram.
Detta förutsätter att länkaget är rätt.
Användarvisningsbild
Taxen47
Mekaniker Wannabe

Kör: V70II 2,5T -08 Momentum,Polestar

Inläggav classexa mån 12 feb 2018, 19:10

Taxen47 skrev:Tag bort torkararmen och låt sen motorn gå sin gång tills den stannar i viloläge.Sätt dit armen där den skall vara i sitt viloläge.Sätt den nån centimeter ovanför luckkanten,så den har lite halkmån så den inte går för djupt ner.Du får prova dig fram.
Detta förutsätter att länkaget är rätt.

Har redan gjort detta. Måste vara nåt med länkaget. Vet bara inte hur det ska fixas. Verkar skumt
classexa
Övningskörning

Inläggav LostMySelf tis 13 feb 2018, 04:12

Nån som vet hur stort hålet är i diameter? Tänkte plocka bort torkarmotorn och armaturen och ersätta med en täckplugg.
LostMySelf
Halkkörning

Inläggav Lucif3r tis 13 feb 2018, 09:57

För att justera länkaget så låter du motorn jobba till sitt viloläge, lossar länkaget från motorn - inte torkararmen, vrider rätt länkaget och hakar på det på motorn igen.

Har du redan varit på och flytta på torkararmen så kommer du få flytta rätt den också.
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav classexa tis 13 feb 2018, 17:46

Lucif3r skrev:För att justera länkaget så låter du motorn jobba till sitt viloläge, lossar länkaget från motorn - inte torkararmen, vrider rätt länkaget och hakar på det på motorn igen.

Har du redan varit på och flytta på torkararmen så kommer du få flytta rätt den också.

Nu har jag justerat länkaget och torkaren funkar som den ska. Tackar :D
classexa
Övningskörning

Inläggav nissesvolvo ons 14 feb 2018, 17:00

Jag har använt propelleraxelfett. Finns på Biltema, eller åtminstone har det funnits. Har inte haft isär min på flera
år efter jag provat fettet. :D
nissesvolvo
Uppkörning

Kör: V70 D3 Ocean Race -12, V70 2.5SE -99

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)