Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
#1227197
Går det att byta inre drivknutsdamasken på höger sida på en 850 96:a utan att ta loss den yttre Drivknuten ifrån hjulnavet?
Jag bytte hela den yttre Drivknuten och damask för 1år sen och det är ju lätt att vara efterklok för då skulle ja ju tagit loss hela drivaxeln och bytt båda
Damaskerna men de gjorde jag ej. Jag vet inte vad som händer med gängorna på den yttre Drivknuten när om ja drar loss muttern för det är ju nån
Form av låsmutter som är konisk som man själv inte skulle knacka in nån låsning när man dragit fast den. För den gamla yttre Drivknuten fanns inga gängor kvar på när ja drog loss den med muttermaskinen men den var ju å andra sidan väldigt rostig.
av MickeM
#1227222
Det ska gå att släppa sådana muttrar.
Det har jag gjort vid flera tillfällen.

Nej, du kan inte få på inre damasken utan att ta loss yttre knuten från navet, och loss från axeln, så den kan träs på därifrån.
Möjligen genom att dela inre knuten, men det är ett HE att få ihop även på arbetsbänken.
På plats under bilen, vete tusan....

Automater har annan inre knut, som nog är enklare.
av MickeM
#1227306
Om du har automat så lan du forska lite i hur knuten sitter fast på axeln. Den ramlar inte isär på samma sätt, men jag skulle definitivt släppt yttre knuten, och haft hela axeln på bordet hursom. Men det är jag.
av Mattson
#1227317
Men en sådan där speciallåamutter som sitter på Drivknuten går dom att återanvända igen för den
Ja har ska man inte knacka i nån låsning på utan den är redan inknackad på 3ställen tror ja redan?
av mattsson81
#1228942
Kan kan man ju altid å det brukar inte va några Bakymmer men rätt å riktigt är att byta den
men man kan ju ta lite loctite på gängan om man inte får tag i en ny mutter om man är orolig

Alternativt kann man ju lossa hela spindeln komplett med hjullager å allt men det är ju rätt onödigt arbete.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]