Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224302
DayDreamer skrev:Verkar som att imma är ett vanligt problem med dessa bilar :???: min immar igen totalt så fort det börjar att regna ute. Har ingen aning om vad det kan vara, däremot så har jag upptäckt att kupéfläkten går ner väldigt i varv om jag kör i vattenpölar :???: :lol:

Har hört att det är bättre drag i kupéfläktar från 850, vet dock inte om det stämmer :???:
Har också problem med imma, inte när jag är själv men när resten av familjen (ink hundar) är med så är också imman på plats.
Nytt kupéfilter hjälper inte, inte heller att hålla rutorna rena, har varit så de senaste 20 000 milen.
Det var dock betydligt mer fukt/imma när det var stopp i dränaget på klimatanläggningen, så det är en god idé att hålla koll på!

Fläkten på 850 går på ett högre maxvarvtal än på X70, har provat med flera stycken i jakten på en tyst fläkt och då provat båda varianterna. Dock passar ju egentligen inte fläkten från X70 i 850, men det går om man modifierar handskfacket.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224387
Lucif3r skrev:Kan inte påstå att jag har några problem med imma... Det är väl bakrutorna i kombiutrymmet som immar igen när hunden är med, men det är väl inte så konstigt :p
Ja där bak är ju en helt annan sak när hundarna sitter och flåsar, men både bakre och främre sidorutor bli delvis immiga och det är högst irriterande! Sen är det ju bara att vrida upp spjället till vindrutan så försvinner det ju snart, men tycker det borde kunna hålla undan det ändå om man för övrigt har en friskt anläggning.
#1224588
Jag åker för det mesta med AC av (underhålls-kör den istället) och det ska vara rätt fuktigt ute för att se några tendenser till imma. Slår jag dock på ACn när det väl börjar imma lite så försvinner den direkt. Dock åker jag för det mesta själv i bilen.
av Kena
#1224690
Jag har inte heller världens flås från fläkten, tycker den borde blåsa mer med det ljud den för men tycker inte den har så dålig funktion att jag skulle börja skruva i den. Sedan hänger ju immningen ihop med hur mycket vatten som förångas från de som kliver in i bilen. Alltså försök kliva in i bilen med så torra kläder som möjligt då en liten mängd vatten blir en otrolig mängd vattenånga/kondens på rutorna. Sedan är tricket att få rutorna varma så det inte kondenserar vatten på dem och då är ju en kupevärmare (och motorvärmare så blir motorn varm snabbare) till stor hjälp innan man startar och sedan att få varm luft på rutorna så fort som möjligt när man startat. Så max värme när det börjar komma varm luft (inte innan, då kyler man rutorna om de redan är varma) och så klart max fart på fläkten för att ventilera ut vattenångan.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224727
Kena skrev:Jag har inte heller världens flås från fläkten, tycker den borde blåsa mer med det ljud den för men tycker inte den har så dålig funktion att jag skulle börja skruva i den. Sedan hänger ju immningen ihop med hur mycket vatten som förångas från de som kliver in i bilen. Alltså försök kliva in i bilen med så torra kläder som möjligt då en liten mängd vatten blir en otrolig mängd vattenånga/kondens på rutorna. Sedan är tricket att få rutorna varma så det inte kondenserar vatten på dem och då är ju en kupevärmare (och motorvärmare så blir motorn varm snabbare) till stor hjälp innan man startar och sedan att få varm luft på rutorna så fort som möjligt när man startat. Så max värme när det börjar komma varm luft (inte innan, då kyler man rutorna om de redan är varma) och så klart max fart på fläkten för att ventilera ut vattenångan.
Min bil står i varmgarage om nätterna, men det spelar ingen roll för immans skull för den kommer ändå.
Garaget är vidbyggt till huset så även om man kliver ut i bilen direkt från huset så kommer imman efter en stund, och inifrån kommer man ju oftast torrskodd.
Känns som om det är väldigt dålig cirkulation på luften i kupén överlag.
#1226461
Rutorna är rena å det hjälper inte. När det väl har börjat att imma så hjälper det inte ens med fullvärme, det enda som hjälper är att köra ner rutorna när man kör å släppa in frisk luft. AC är alltid på.

Att vara fler än 2 personer i min bil går ej när det regnar, går ej att bli av med imman då om man inte kör med rutorna nere.
kör jag själv å det börjar regna så klarar jag mig i 10 minuter innan det börjar imma igen även om allt är torrt i bilen och jag är torr, ju fortare jag kör desto mer imma blir det :???:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]