Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218896
Hej,
Jag har en V70 -99 manuell. Tror min yttre högre högra drivknut är slut så ska byta den. Men har lite problem, samt inte koll på vad allt heter så finns risk jag benämner sakerna fel, men har kikat lite i reparationshandboken.

Jag har lossat drivaxelmuttern, och axeln kan röra sig lite in ut. Men hur ska jag få loss hjulspindeln från länkarmen? Jag har lossat på klämbulten, sen kan jag trycka ner vertikala bulten (spindelled?) ett par cm, men för att den ska ploppa ut krävs nån cm till och känns svårt om man tittar på vinkel. Men ska jag bara använda nåt större att bända med så den åker ner och ur? Vill inte paja nåt mer...

Som jag förstått det kan jag efter detta moment dra bort hjulspindeln och få axeln fri. I Heynes står bara:
10: skruva loss muttern och ta sedan bort klämbulten som fäster länkarmens spindelled vid hjulspindeln. Tryck ner länkarmen med ett kraftigt stag om det behövs, för att kunna lossa spindelledens chuck från hjulspindeln.

Är det här jag ska börja använda mer våld än hittills och bara bända på så att länkarm åker ner så långt att spindelledens pinne kommer ut från hjulspindelns hål? Känns som vinklarna inte tillåter man presar mer neråt.

11: sväng fjäderben och hjulspindeln utåt och dra bort drivaxelns drivknut från navflänsen.

Jag tolkar det som att jag endast lossar två bultar totalt sen kan man lossa allt? (Drivaxelmuttern+klämbulten)
#1219047
Det gick bra nu när jag tog fram spännband och kofoten. Behövde knappt ta i faktiskt.

Damasken var inte tät mot axeln i lilla änden och när jag tog bort den rann det ut lite rostvatten så kände mig ganska säker på att det var drivknuten som lät. Men när allt var löst knastrade det lite när jag vred fjäderbenet så blev lite orolig jag gett mig på fel grej. Men nu när jag är klar är det tyst än så länge när man kör/svänger. Kanske blev fjäderbenslagret tillfälligt tyst bara för man snurra lite i upphissat läge, eller så lagade jag faktiskt rätt sak ändå.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]