- fre 17 nov 2017, 21:40
#1212410
Detta med att ha en gammal V70 är helt klart synonymt med att ha saker att pyssla med hela tiden...fixade generatorn (annan tråd), tänkte att jag därefter skulle ge mig på ETS-lampan. Visste sen tidigare felkodsavläsning för något år sen att spjällhuset med vit etikett började bli slitet, så jag beställde en 8644347 med gul etikett från skroten. Allt verkade stämma, produktnumret är ju det som ersatte de gamla spjällhusen, och detta ex satt på en -00:a, dvs samma årsmodell som min och med den gamla 850-karossen. Tillverkat 2014. Det nya är märkt med 65CFM-2 och AH.0012381.5 vilket skulle betyda E-programvara om jag förstått rätt. Mitt gamla spjällhus 9186793 var märkt 65CFM-2 och 17380.001.08, men min bil fick en total canbusuppdatering runt 2009 så programvarorna borde stämma rakt av, tänkte jag.
Efter en massa skruvande, dit med ny packning etc så var det nya spjällhuset på plats. Startar bilen och hurra, ETS-lampan är släckt Enda problemet är att bilen går som en påse nötter, varvar upp och ner även på tomgång, bluddrar och verkar poffa, och verkar gå hårt på något vis. Gasar man bara lite händer antingen inget eller så blir det för mycket och bilen rycker till framåt. Den är i princip okörbar i normal trafik. Går dock fint vid fullgas, och befinner sig inte i limp home mode. Inga varningslampor. Öppnar jag huven verkar motorn ha gått lite varmare än normalt. Jag var väldigt noggrann och försiktig vid bytet så jag tror inte att det har tillkommit några läckor, men säker är jag inte.
Tar som vanligt gärna emot lite råd. Bara att åka till verkstan och uppdatera mjukvaran? Eller skicka gamla spjällhuset till Atech2 och så småningom sälja det jag köpte på skroten? Någon som känner igen problemet, hur löste du det isf?
Efter en massa skruvande, dit med ny packning etc så var det nya spjällhuset på plats. Startar bilen och hurra, ETS-lampan är släckt Enda problemet är att bilen går som en påse nötter, varvar upp och ner även på tomgång, bluddrar och verkar poffa, och verkar gå hårt på något vis. Gasar man bara lite händer antingen inget eller så blir det för mycket och bilen rycker till framåt. Den är i princip okörbar i normal trafik. Går dock fint vid fullgas, och befinner sig inte i limp home mode. Inga varningslampor. Öppnar jag huven verkar motorn ha gått lite varmare än normalt. Jag var väldigt noggrann och försiktig vid bytet så jag tror inte att det har tillkommit några läckor, men säker är jag inte.
Tar som vanligt gärna emot lite råd. Bara att åka till verkstan och uppdatera mjukvaran? Eller skicka gamla spjällhuset till Atech2 och så småningom sälja det jag köpte på skroten? Någon som känner igen problemet, hur löste du det isf?
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell