Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1212810
Hej! Fick problem när jag skulle bort med bromsslangen i skarven mellan bromsröret och slangen. Provade värma med en liten värmare en stund, det blev inte rött/orange men det ska väl expandera ändå? Körde iaf sexkants bromsrörs nyckel men muttern blev ändå rund...

Hur gör man nu? Köper ett nytt kopparrör? :lol:

Hittade den här på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000022799/

Med den kan jag alltså kapa röret en bil innanför nippeln vid bromsslangen, sen köper jag det kortaste bromsröret jag kan hitta och konar ena änden, dit med en ny nippel (som jag inte vet storleken eller gängning på). Då borde det bli bra?

Bromsrör: I koppar eller?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017968/

Verktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000016992/

Eller så köper jag ett färdigt rör på mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... -B5A1100sv

Funkar dessa tror ni? Bockar man bara rören för hand eller?
Senast redigerad av 2 andreasw, redigerad totalt 0 gång.
av Leopold
#1212817
andreasw skrev:Hej! Fick problem när jag skulle bort med bromsslangen i skarven mellan bromsröret och slangen. Provade värma med en liten värmare en stund, det blev inte rött/orange men det ska väl expandera ändå? Körde iaf sexkants bromsrörs nyckel men muttern blev ändå rund...

Hur gör man nu? Köper ett nytt kopparrör? :lol:
Det får vara bra kvalitet på bromsrörsnycklar om de ska vara något att ha... men om nu muttern är rund så testa svetstång eller en liten rörtång eller vad du har som kommer åt, rejäla tänder och hög presskraft så det biter ordentligt.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1212822
Leopold skrev:
andreasw skrev:Hej! Fick problem när jag skulle bort med bromsslangen i skarven mellan bromsröret och slangen. Provade värma med en liten värmare en stund, det blev inte rött/orange men det ska väl expandera ändå? Körde iaf sexkants bromsrörs nyckel men muttern blev ändå rund...

Hur gör man nu? Köper ett nytt kopparrör? :lol:
Det får vara bra kvalitet på bromsrörsnycklar om de ska vara något att ha... men om nu muttern är rund så testa svetstång eller en liten rörtång eller vad du har som kommer åt, rejäla tänder och hög presskraft så det biter ordentligt.
Ja det verkar som så, det får glappa knappt någonting om man inte vill dra skiten rund. Jag köpte en sats på Biltema i hopp om att det skulle fungera. Vad gör jag sen då när den nya slangen ska dit? Då är ju muttern förstörd? Eller behövs det väldigt lite moment på muttern?
av Kena
#1212833
Vänster sida är lite knepigare att byta då det är lite trångt så att kona nytt är ett enklare alternativ me det är en smaksak vilket du väljer att göra. Men kolla så nippeln passar i oket redan på affären. Jag köpte ok på Biltema men fick byta nipplar. Var tom olika storlek på höger resp. vänster sida (bak iofs men sparar lite tid om det blir rätt redan på affären).
Användarvisningsbild
av andreasw
#1212842
Kena skrev:Vänster sida är lite knepigare att byta då det är lite trångt så att kona nytt är ett enklare alternativ me det är en smaksak vilket du väljer att göra. Men kolla så nippeln passar i oket redan på affären. Jag köpte ok på Biltema men fick byta nipplar. Var tom olika storlek på höger resp. vänster sida (bak iofs men sparar lite tid om det blir rätt redan på affären).
Ja det känns vettigast att bara kona på plats. Men finns det tillräckligt med rör för att kapa av en bit? Såg att det fanns en skarvnippel annars,där man inte behöver kona alls för att skarva. Blir nog att köpa den där koningssatsen och göra själv. Blir ju billigare att göra själv hur man än vrider och vänder på det, även om man måste köpa egna verktyg. Tack för tipsen! Men vilken nippel syftar du på? Är det luftningsnippeln? Den har jag inte börjat böka med än. Hoppas den lossnar... Jag menar ju nippeln där röret går ihop med slangen.
av Kena
#1212904
För mej fanns det rör så det räckte men kapa så nära den gamla konan det går, verktyget behöver en bit rör att fästa också. Jo det var rörnipplarna som var olika och när jag väl hittade rätt storlek så var det för kort gänga så koningen på röret bottnade inte. Men det var på oken bak så fram kanske passar bättre.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]