- sön 22 okt 2017, 17:34
#1206292
Brorsan har blivit med Volvo, en S70 2,5T 1998. Fint skick och trevlig motor men en del frågetecken har uppstått.
1. Ett ganska märkbart pysljud vid kraftigare acceleration. Testade en kickdown idag på skoj och då märkte jag inte av det, men motorn kanske överröstade. Märks inte heller vid lättare accelerationer men mellanhårda så hörs det tydligt. Som om rutan står lite på glänt och hörs från förarsidan av bilen.
2. Hur läser man felkoder? Har en DiCE men VIDA protesterade och sa sig bara funka till årsmodell 1999 och senare. Annan mjukvara eller behöver man köpa en annan adapter? Hade varit smidigt att se både om det är termostaten som knasar (tar väldigt lång tid på sig att bli varm) eller om det finns några motorfelkoder, ifall pysljudet är turborelaterat t.ex.
3. Fjärrkontrollen på nyckeln funkar inte. Nytt batteri också. Har inte fått reservnyckel och tillhörande fjärr så har inte kunnat kolla om det är fjärr eller bil/mottagare som felar.
4. Kamremsintervall? Senast bytt för 10 år/5000 mil sedan.
5. 2 år och 200 mil sedan senaste service. Någonting man bör se över? Har ägts av en äldre herre tidigare. Bör man bekosta sig ett extra oljebyte nu när bilen kommer att rulla lite mer eller kan man vänta?
6. Tror bilen har den 4-vxl automatlådan som gått 14000 mil, antagligen utan oljebyten. Antar att det är samma här som på nyare versioner att det är bra med en sköljning? Märkte även när jag körde bilen att när jag gasade successivt så att nedväxling till trean skedde så var det en ganska hårt, minns dock inte om jag kan ha haft sportläget i men jämfört med den 6-vxl i min bil så kändes det väldigt klonkigt. Går det att köra adaptering på dessa lådor och isf hur? Är det något som går att aktivera via OBD-II-porten?
1. Ett ganska märkbart pysljud vid kraftigare acceleration. Testade en kickdown idag på skoj och då märkte jag inte av det, men motorn kanske överröstade. Märks inte heller vid lättare accelerationer men mellanhårda så hörs det tydligt. Som om rutan står lite på glänt och hörs från förarsidan av bilen.
2. Hur läser man felkoder? Har en DiCE men VIDA protesterade och sa sig bara funka till årsmodell 1999 och senare. Annan mjukvara eller behöver man köpa en annan adapter? Hade varit smidigt att se både om det är termostaten som knasar (tar väldigt lång tid på sig att bli varm) eller om det finns några motorfelkoder, ifall pysljudet är turborelaterat t.ex.
3. Fjärrkontrollen på nyckeln funkar inte. Nytt batteri också. Har inte fått reservnyckel och tillhörande fjärr så har inte kunnat kolla om det är fjärr eller bil/mottagare som felar.
4. Kamremsintervall? Senast bytt för 10 år/5000 mil sedan.
5. 2 år och 200 mil sedan senaste service. Någonting man bör se över? Har ägts av en äldre herre tidigare. Bör man bekosta sig ett extra oljebyte nu när bilen kommer att rulla lite mer eller kan man vänta?
6. Tror bilen har den 4-vxl automatlådan som gått 14000 mil, antagligen utan oljebyten. Antar att det är samma här som på nyare versioner att det är bra med en sköljning? Märkte även när jag körde bilen att när jag gasade successivt så att nedväxling till trean skedde så var det en ganska hårt, minns dock inte om jag kan ha haft sportläget i men jämfört med den 6-vxl i min bil så kändes det väldigt klonkigt. Går det att köra adaptering på dessa lådor och isf hur? Är det något som går att aktivera via OBD-II-porten?