Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1206292
Brorsan har blivit med Volvo, en S70 2,5T 1998. Fint skick och trevlig motor men en del frågetecken har uppstått.

1. Ett ganska märkbart pysljud vid kraftigare acceleration. Testade en kickdown idag på skoj och då märkte jag inte av det, men motorn kanske överröstade. Märks inte heller vid lättare accelerationer men mellanhårda så hörs det tydligt. Som om rutan står lite på glänt och hörs från förarsidan av bilen.

2. Hur läser man felkoder? Har en DiCE men VIDA protesterade och sa sig bara funka till årsmodell 1999 och senare. Annan mjukvara eller behöver man köpa en annan adapter? Hade varit smidigt att se både om det är termostaten som knasar (tar väldigt lång tid på sig att bli varm) eller om det finns några motorfelkoder, ifall pysljudet är turborelaterat t.ex.

3. Fjärrkontrollen på nyckeln funkar inte. Nytt batteri också. Har inte fått reservnyckel och tillhörande fjärr så har inte kunnat kolla om det är fjärr eller bil/mottagare som felar.

4. Kamremsintervall? Senast bytt för 10 år/5000 mil sedan.

5. 2 år och 200 mil sedan senaste service. Någonting man bör se över? Har ägts av en äldre herre tidigare. Bör man bekosta sig ett extra oljebyte nu när bilen kommer att rulla lite mer eller kan man vänta?

6. Tror bilen har den 4-vxl automatlådan som gått 14000 mil, antagligen utan oljebyten. Antar att det är samma här som på nyare versioner att det är bra med en sköljning? Märkte även när jag körde bilen att när jag gasade successivt så att nedväxling till trean skedde så var det en ganska hårt, minns dock inte om jag kan ha haft sportläget i men jämfört med den 6-vxl i min bil så kändes det väldigt klonkigt. Går det att köra adaptering på dessa lådor och isf hur? Är det något som går att aktivera via OBD-II-porten?
av MickeM
#1206311
Sena 850 och S/V70 Tom 1998:
10v motorer (120hk och 144hk) kräver blinkdiod för motorkoder.
20v motorer (170hk och turbo) ,och Diesel är väl Vol-fcr som gäller för felkoder

Det är ett data program till Lap-top, som kompletteras med en VAG KKL 409,1 OBD2 kabel. (Min heter så iaf)
Fanns på Ebay förr, ialla fall.


Undrar om inte kamremsintervallen var 12,000mil/10 år, så det är dags NU.


En turbo pyser vid acceleration, när turbon tar i, men det vet du väl antar jag?
Pyser det för mycket, så, får du se över turboröret efter sprickor, mm.

Service är alltid bra, och även en växellådssköljning, givetvis.
av LOB
#1206319
OBD-2 kabel.... Köp den med FT232RL chip. Köpte 3-4 andra som jag aldrig fick att fungera. VOL-FCR finns på "nätet" (tror inte Volvo bryr sig om några DIYare delar en 22 år gammal och utdaterad programvara...)

Newest VAG K CAN Commander 1.4 OBD2 OBDII Diagnostic Scanner With FT232RL PIC18F258 Chip com cable for VW for Skoda for Seat
http://s.aliexpress.com/2M7Znmq6
(from AliExpress Android)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1206429
FT232 chippen är väl "enklast" att få igång om man inte har en susning om hur sakerna fungerar.
CHxxx chippen som finns i dom biligare varianterna är inga problem dom heller, men kräver mer pill och betydligt mer grävande för att hitta rätt drivrutiner.
av Schmoyoho
#1206723
Kamremsbyte och spolning av låda är bokat.

Angående pysljudet så har alla turbobilar jag hört eller kört låtit mer som ett vinande ljud, har aldrig hört en turbo som låter som vindljud från en sidoruta. Men jag ska kika på "turboröret" (det som löper ovanpå motorn antar jag?) efter sprickor.

Min DICE är värdelös i sammanhanget då alltså, går inte att läsa ut bilen med DICE och annan mjukvara på datorn bara? Nog för adaptern var billig men intresset av att pilla med VIDA var nog ensidigt från mitt håll. Inga lampor eller felmeddelanden ännu som behöver släckas.
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]