Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201651
Hej!
Min V70 -98 2.5 automat vill dö när jag bromsar/har lågt varv t.ex. vid en korsning och blir därefter svårstartad, men efter lite tuggande så hoppar den igång igen. Jag har bytt tändstift, luftfilter samt köpt nya o-ringar till spridarna (Volvo orginal) efter jag bytte dessa delar så funkade bilen problemfritt i ca 2 veckor sen när bilen stod still under helgen och jag skulle till jobbet på måndagen så var problemet tillbaka så jag fick lämna bilen ett par km hemifrån för den ville inte starta igen.

När jag kom dit efter jobbet så startade bilen direkt och Lamdasond lampan lös hela vägen hem och jag parkerade den för att testa nästa dag och då starta bilen normalt utan varningslampa för att sen börja bråka igen på tomgång och speciellt vid gaspådrag så börjar den o hacka men slutar när jag kommit upp i varv.

Det jag har testat är att kolla om alla tändkablar sitter som dom ska samt kollat elkontakter till alla spridarna och märkte skillnad på motorgången när jag tog ut en i taget. Nu vet jag inte vart jag ska kolla längre, och chansar på att någon här har varit med eller känner till problemet ?

sista utvägen är ju dock att få bogsering till Volvo i Nynäshamn för felsök.
Senast redigerad av 1 jezper, redigerad totalt 0 gånger.
#1201935
Problemet uppstod efter att jag hade för hög temp i bilen, men det visade sig vara tempgivaren som jag bytte, efter det började den bråka sakta men säkert, och jag börjar fundera på om jag råkat kommit åt någon vakumslang eller nått. ska skruva lite i helgen o se om jag ser något under fördelarlocket.
#1201936
Problemet uppstod efter att jag hade för hög temp i bilen, men det visade sig vara tempgivaren som jag bytte, efter det började den bråka sakta men säkert, och jag börjar fundera på om jag råkat kommit åt någon vakumslang eller nått. ska skruva lite i helgen o se om jag ser något under fördelarlocket.
#1202010
Vakuumslangen till MAP sensorn är lätt att räka slå loss, utan att man märker.
En kanske 5mm grov slang som går ifrån spjällhuset till MAP sensorn ovanpå kylaren.
Sitter aldeles under frontplåten ovanflr kylaren som huvlåsen sitter i
#1209685
Tror jag löst problemet nu, men vilket av dom vet jag ej som var det som löste det.'
Jag började med
1. plocka bort fördelarlocket och rengjorde alla kontaktpinnarna på insidan med en mjuk stålborste samt körde elektronikspray i locket och sen torkade ur

2 tog bort alla tändkablar och skrapade rent kontaktytorna samt körde elektronikspray i kablarna samt i fördelarlockets hål för kablarna

3 rengjorde kontakterna till kamaxelgivaren, växelgivaren (kan ej riktiga namnet) , spjällägesgivaren, samt tempsensorn i inluften med elektronikspray samt skrapade bort lite grönt skit som ärjat

4 rev ner spjällhuset som var fullt med sot som jag rengjorde med tinner, samt blåste ur de två vakumkanalerna som går in i huset, varav i den ena så flög det ut några kolbitar

Efter jag monterat ihop allt, så verkar bilen må bra igen, men ss vad det var som va problemet lär jag aldrig få veta.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]