Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199168
Hej min V70 hade lysande motorlampa kod P0171 Lean bank 1. Sökte igenom motorrummets vacuumslangar och hittade en slang tjock som en tumme ungefär efter maf kanske nära spjällhuset böjd slang som helt släppt från det stora insugsröret. Satte dit den och sen startade först inte bilen. Men på andra försöket gick det bra. Dock låg tomgång ca 850-900 varv/minut. Hade för mig tomgången var högre innan jag satte dit slangen.

Någon som har samma motor som vet vad den normalt har för varvtal kall respektive varm? Kan man ställa tomgången manuellt? Bilen tillverkad i oktober 1999. Bilen ryckte till då och då lite lätt i motorvägsfart under färd innan men efter slangen sattes dit rycker den inte längre. Dock känns gensvaret på gas sämre. Lång fördröjning melan plötslig gas och gensvar.

Någon som haft likande erfarenheter som kan tipsa? De vakuumslangar jag hittat framtill på motorn verkar hela. Har ej tillgång till rök och röktesta själv tyvärr.
#1199201
sensonic skrev:Tomgången på min V70 2,4 ligger där så det låter normalt för mig. Dåligt gensvar känner jag igen. Tycker det blev bättre sedan jag bytte packning till en ny original med sil till VVT.
Ok, är van vid BMW, den varvar som en BMW V8:a, tycker det känns lite lätt lågt, även om motorn nu har en jämnare/lugnare gång.
Får kolla in VVT. Tackar för tipset.

Fler inlägg är välkomna.
#1199202
Nja, VVT är variabel kamstyrning. Sitter en grunka till vänster om "vänstraste" tändspolen som sitter med 4 skruvar. Den knuffar ena kammen efter motorstyrsystemets vilja genom att öppna olika kanaler för oljeflöde. Den är känslig för skit i oljan och därför har det införts en sil i packningen som inte fanns när våra bilar byggdes. Skruvar du av den rinner det lite olja, så ha en trasa.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.