Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197287
Hej!

Jag har ett litet bekymmer med min 140 hk S70 -00. De 2 sista vintrarna har den stått undanställd under vintern i ett kallgarage och på våren när den tagits fram har golvet vänster fram varit genomblött av kylarvätska. I kallgaraget varierar temperaturen från -30 till +10 så det är relativt stora temperaturdifferenser. Jag tänker mig att det kommer från värmepaketet men jag vet inte. Under sommaren när bilen är igång har aldrig något läckage upptäckts. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när jag ställer bort den i vinter. Ifjol la jag in massvis med tidningar under mattan som fick suga upp vätskan när bilen ställdes undan för vintern. Det går ju inte att tömma den på kylarvätska för då fryser ju allt, men samtidigt är det tråkigt att behöva torka den till våren.

Finns det några teorier om var läckaget kan uppstå/tips kring hur jag ska göra när den ställs bort.
#1197632
ketto skrev:Ja tror iaf de är värmepaketet som spökar. Eller dess O-ringar till värmepaketet. Eftersom de blir blött på förarsidan.
Visst är det elementet eller oringarna som läcker.
Mycket vanligt, och riktigt lätt att byta faktiskt.
Det läcker nog lika mycket på sommaren nör den körs, men torkar nog upp i värmen från elementet och utetemperaturen.
Elementet har full cirkulation även med värme av.
#1197877
intruder1400 skrev:Sitter ingen engångs slangklämma ?
Vet att våra lastbilar har läckt vid dom när det har blivit kalt !
Nej, inga klämmor där bakom. Det är aluminiumrör ända från ute i motorrummet, som sitter med en speciell anslutning mot värmeelementet med två o-ringar som tätning, och sammanhållet med en torxskruv.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]