Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knalla1
#1181923
Har nyligen renoverat en S70 som rullat drygt 25 tusen mil. Gjorde totalt byte på skivor, belägg, rengjorda ok samt ett nytt och bytt alla vätskor. Gick igenom besiktningen och fungerar bra, har kört med den i en månad. Det finns dock ett litet problem, så fort man kör i 60 eller mer uppkommer ett ganska högljutt "skrapande" ljud. Det kommer inte från motorn eftersom ljudet finns kvar om man t ex frikopplar, ljudet är alltså inte beroende på RPM på motorn. Det är svårt att beskriva mer än att det låter som att något skrapar emot. Min första tanken var att en bromssköld fått en knäck och ligger emot men har kollat och det verkar inte som det. Kan det vara så enkelt att det är beläggen som inte har "satt" sig ännu? Men har kört en bit och bromsat samtidigt och som sagt använt bilen en del så tycker det borde fixat sig. Det låter som att ljudet kommer ifrån framvagnen men svårt att säga. Jag vet att detta inte är mycket till information men någon kanske har tips på vad man kan kontrollera?
av MickeM
#1181953
Om du byyer växel och håller hastigheten?

Oljud som inte hörs i lägre farter kan komma ifrån:

Hjullager
Växellåda
Stödlagret till höger drivaxel
Växellådan
Fartvinden som skakar om något.
av knalla1
#1181962
MickeM skrev:Om du byyer växel och håller hastigheten?

Oljud som inte hörs i lägre farter kan komma ifrån:

Hjullager
Växellåda
Stödlagret till höger drivaxel
Växellådan
Fartvinden som skakar om något.

Hörs likadant oavsett växel om jag håller samma hastighet(och annan hastighet också för den delen, över 60 då)

Hmm, det är lite svårt att få i backen när bilen stått still ett tag, t ex över natten och man ska backa ut. Får då sätta den i någon annan växel först och sedan i backen, då går det lätt. Kanske jag borde testa att byta oljan i växellådan? Byta bussningarna? Men det förklarar inte riktigt ljudet.
#1182561
Kolla hjullager fram kan du ju göra hyfsat simpelt. Hissa upp bilen och snurra på hjulet, lägg en hand på fjädern/fjäderbenet och känn om det vibrerar.
Hjullager har ju en tendens att börja låta när man kommer upp i hastighet. När det låter vid sakta körning, så ör det riktigt illa.
Du kan ju även känna om det uppstår överdrivet med värme vid något nav.
På min så smälte volvologgan i centrumkåpan till fälgen. :D
av knalla1
#1185761
taxi skrev:Hej! Vet du hur ABS låter? Om inte, ryck säkringen och se om ljudet försvinner.
Japp, säker på att det inte är den.
TobbeViktor skrev:Kolla hjullager fram kan du ju göra hyfsat simpelt. Hissa upp bilen och snurra på hjulet, lägg en hand på fjädern/fjäderbenet och känn om det vibrerar.
Hjullager har ju en tendens att börja låta när man kommer upp i hastighet. När det låter vid sakta körning, så ör det riktigt illa.
Du kan ju även känna om det uppstår överdrivet med värme vid något nav.
På min så smälte volvologgan i centrumkåpan till fälgen. :D

Precis kört två timmar. Kände på naven men alla nav var halvljumma men hade väl samma temperatur. Hissade upp framvagnen och testade att snurra och samtidigt känna på fjäderbenet. Nu är det svårt att veta utan att känna på ett nytt. Både höger och vänstrer vibrerar, men höger vibrerar betydligt mer än vänster. Det är även från höger sida jag tror ljudet kommer ifrån, hörs mer i passargerarsätet än i förarsätet. Ska jag testa att byta lagret på högersida och se om det hjälper? Eller bör jag byta båda?
av knalla1
#1185780
Lucif3r skrev:Om det är höger hjullager bör det tystna eller iaf låta mindre om du svänger vänster, och låta mer när du sänger höger. Tvärtom om det är vänster lager.

Hmm, får testa detta! Får ge mig ut på några krokiga landsvägar.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]