Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
#1158267
MickeM skrev:
sensonic skrev:
gnestakalle skrev:Fel på ABS-systemet, kan vara givare eller boxen.

Mvh GK
Osannolikt att ABS är vad som felar i ditt fall.
Två saker:
1. ABS låter. Du skulle också känna i bromspedalen.
2. ABS har bara en frekvens som den jobbar med. (den du känner i pedalen) Ändras vibrationernas frekvens med hastigheten?

Vibrationer är vanligen:
1. Hjulen. Ej åtskruvade, Obalans, eller vinda fälgar. Kan också vara centrumringen i plast som är skadad/saknas i ej orginal alufälgar.
2. Något klämt mellan bromsskiva-nav, alt mellan bromsskiva-fälg.
3. Anliggande broms. Mycket vanlig orsak till vibrationer på V70N. Säkert förekommande på äldre modeller också....
Ej nödvändigtvis i kombination med vinda bromsskivor.
4. Stödlagret på höger drivaxel. Även inre knutarna, men då är det rejält glapp.
5. Glappa leder eller bussningar. Även ett dåligt fjäderbenslager. (Men då bara underlätta vibrationer av annat fel, tex bromsar)
6. Stödlager på kardanaxeln. (Endast AWD)
7. Motorn misständer.
8. Cordfel i däcken. Dom är inte runda längre. Främst i lägre hastigheter. I högre farter drar centrifugalkrafen rätt dom.
9. Lufttrycket. På tok för högt, eller på tok för lågt.
10. Skadat motorfäste/n.
Tack för mycket energi i ditt svar.

ABS: Låter inte och känns inte i pedalen.

Vibrationer:
1. Hjul, bara originalfälgar och kvalitetsdäck. Samma med två uppsättningar sommarfälgar/däck (16") och med vinterhjulen (15"). Fast det är mer intensivt med sommardäcken.
2. Bromsskiva nav: Möjligt men lite osannolikt då navet är bytt och det hjälpte inte. Flera fälgar provade också.
3. Anliggande broms: Lutar mer och mer mot det, bak. Någon touch i så fall som inte märks vad handsnurr och ger ej heller värme. Jag bytte till Biltema-ok och relativt kort efter bytet kom problemen.
4. Stödlager/inre knutar: Bytt båda drivaxlar komplett, inkl stödlagret. Påverkade inte.
5. Bussningar bytta i fram- och bakvagn. Även dämpare och fjäderben komplett. Påverkade inte.
6. Ej AWD, det är på min Classic.
7. Motorn misständer. Inget som syns när jag loggar i VIDA men jag har faktiskt varit inne på det ändå i tankarna. Tycker inte tändspolarna blir ojämnt varma.
8. Cordfel: Provat med flera hjuluppsättningar. Påverkade inte annat än 1.
9. Provat olika lufttryck. Påverkade inte.
10. Motorfästen: Bytt momentstagen nedre främre och övre bakre samt gummiklossen till höger. Ingen påverkan. Hydrauliska kuddar ej bytta men inspekterade och det syns inget uppenbart på dem.

Själv är jag inne på något av:
A. Bakre ok enligt 3 ovan.
B. Subframebussningar. Kollade på verkstad och de ser väl OK ut. Frågan är om de ändå inte är trötta efter 17 år och 28 kmil.
C. Bränslepump: Bensinen rinner bakåt när jag parkerar i uppförsbacke. Får stå och gnugga en stund (5-10 sek) då innan den går igång. Startar alltid direkt annars. Vad jag förstått sitter backventilen i pumpen och funderar då att det kanske är något vajsing där som gör att den inte håller fullt tryck vid normal körning heller. Det kanske kan generera "misständning" enligt ovan. Eller sitter backventilen i filtret? Bytte det på en MECA-verkstad, dvs troligen inte original.

Mina vibrationer är av hyfsat låg frekvens (=3-5 per sekund) även om fallet på den perfekta asfalten enligt ovan är något av ett specialfall. De följer bilens hastighet, inte motorns varv. Slår jag av tändning och rullar på frihjul fortsätter det vibrera tills hastigheten sjunkit under 70 kmph och det talar väl emot C ovan.
av sensonic
#1161554
En fråga angående bakre bromsskiva. Mina är fina, jämnt slitna och så, ett par Bosch som jag satte på för två år sedan. Jag har funderat ett par gånger kring deras passning mot navet. Med den lilla passningsskruven nästan dragen tycker jag att det går att vrida skivan runt skruven en del.

Bör inte skivan centrera mot navets kant?

Visst, när jag drar den lilla skruven fastnar ju skivan och hjulbultarna klämmer det hela men krafterna som bromsoket driver in i detta klämförbandet bör väl kunna flyta skivan till ett centrerat läge om den inte vilar mot navet?

Misstänker alltså att mina skivor inte riktigt lirar med bilen. Vad säger ni, ska det vara något nämnvärt spel mot navets centrumfläns?
av MickeM
#1161806
Bromsskivan skall vara precis i navet
Annars kan den hamna ocentrerat radiellt. = inte bra.

Vibrationer? Säkert!
av sensonic
#1161884
Jo så klart. Men vad jag med alldeles för många ord försökte fråga var om skivan ska styras upp av navflänsen i mitten för att garantera centrering? Min gör inte det utan där är lite glapp som gör att den kan hamna snett.
av sensonic
#1163106
Sådärja, nu bytte jag till nya orignialskivor bak från Volvo och de passade exakt på navet. Ingen möjlighet att skivan vrids lite osymmetriskt.

Tänkte att Bosch var kvalitet när jag köpte de förra skivorna men icke. Har inte mätt men det är tydligt att de ligger 1/2 till 1 mm fel i måtten så det kunde rotera.

Och nu fattar jag också varför skivorna bak på min XC70 är limmade av tidigare ägare så jag inte får loss dem. Han har väl också haft problem med passformen och fixat det med klister...
av MickeM
#1163201
Limmade bromsskivor har jag inte hört om, men dom kan rosta fast, och sitta som själva bockfoten.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]