Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1142195
Hej, efter bränslestopp med min innan fullt fungerande XC70 -99.
Var tvungen att förflytta bilen några meter och körde på startmotorn och den tände till ibland då någon bränsledroppe kom fram, allt gick bra men en gång baktände bilen.
Fyllde bränsle och bilen gick fint hem, men jag körde lugnt. Senare då jag åter var ut och körde så körde jag med mer gaspådrag och precis när turbon ska ta vid så hackar bilen kraftigt, alltså om jag gasar med halv gas eller mer över 1800 varv så börjar bilen hacka. Har inte hunnit kolla något ännu så ställer frågan här först.
Kan något taget skada av baktändningen?
Den tänder på alla cylindrar och går bra om man undviker för mycket gaspådrag eller varv upp emot 2000 varv.
Tacksam för ärliga bra svar :-)

// Daniel
#1142258
Min gissning av erfarenhet av gamla bilar är att systemet sög med sig en hel del skit när du körde soppatorsk på den, detta kan ha täppt till bränslefiltret, eller t om följt med ännu längre fram i systemet.
Min gamla 945a som då var 16år gammal tog det 3 bränslefilterbyten under 6mån på, innan den gick som den skulle igen efter soppatorsk...
#1142267
Hej grabbar, okej men jag tvivlar att problemet sitter som att skräp skulle täppa igen bränslefiltret när detta samt bränslepumpen är relativt nybytta. Vid bytet i höstas togs hela tanken ned och rengjordes då den ändå var tvungen att tas ned. Har extra filter så det är snabbt och enkelt att byta, men det är lustigt att det är på nästan exakt samma varvtal som bilen hackar. Tänk er att ni lägger i femman tidigt vid säg 50 km/h, trampar plattan i mattan och vid runt 1800 -1900 rpm börjar bilen hacka alltså precis när turbon skall lägga på lite extra tryck. Detta gäller oavsett växlar, men känns inte lika mycket på ettan, tvåan utan kommer med mer motstånd. Bilen har aldrig betett sig på detta viset innan. Den har gått 52.200 mil men är i toppskick i motor och drivlina. Tacksam för fler tips :-)
// Daniel
#1142429
Felkoder? Lyser motorlampan?

Hm en tanke, kan kissen ha smällt kommer det oförbränd bensin på den så dröjer det inte lång stund innan den smälter ihop på grund av värmen som blir. Om du trycker gasen i botten när du står still så ska du kunna få upp varvtalet på 4000 rpm, där är dom spärrade när bilen inte har någon hastighet. Blir det något ryck då vid 1800 rpm?

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]