Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1103605
Fritzell skrev:Byt hela axeln på en gång är min rekommendation.
Jag bytte bägge yttre på min v70 som lät illa (899kr/st biltema).
Nu ett knappt år märker jag att de inre knutarna börjar ta slut också, slår till hårt varje gång man kör iväg från stillestånd och knäpper och slår när man växlar eller släpper gasrn abrupt och en hel axel ny kostade visst bara 1500 på drivknuten.se !!!
Grämer mig djupt över att jag inte hittade dom axlarna då när jag bytte knutarna. Nu får jag kasta bara ett år gamla knutar. Du kanske vill köpa? De har rullat max 1000 mil.
Det går dessutom betydligt snabbare att byta hela axeln och du behöver inte oroa dig för o få in smuts innanför damasken eller fundera på om låsbandet fäste ordentligt.

Nu vet ja dock inte om det är samma låga pris till din modell.
Herrejösses!
Du har centimeter -glapp i inre knuten om du ska uppleva detta.
Möjligt? Ja.
Troligt? Nej.
Knäppandet är nog splinsen i navet, och glappet ör nog motorfästen, samt att alla jag kört ÄR/UPPLEVS glapp i transmitionen.
Lägg fett på splinsen, och dra till rätt moment, så tystnar det, och se över motorfästerna......
av Fritzell
#1103755
Jag har fett på mina splines, de är dragna med korrekt moment och övre och under momentstag är nya. Dessutom kommer det två knack från vardera sida, den ena före det andra och det är inte alltid utan när ratten är lite vriden.

Det stora fästet bakom motorn har jag dock inte rört. Finns det något mer?
av TobbeViktor
#1103875
Du har en ganska rejäl bussning, som ska dämpa monent/vrid från motorn, på kamremssidan. Du ser den om du öppnar upp innerskärmen på den sidan. Kan nog nästan garantera dig att det är mer stål än gummi kvar i den bussningen. Värt en koll, och inte så svår att byta.
av Fritzell
#1103912
Aha okej! Tack för det tipset.

Båda moment stagen var ganska rejält slut kan misstänka att om de stora bussningarna är slut sliter det säkert betydligt snabbare även på de mindre momentstagen.
När man söker lite på klassiska symptom på utslitna inre drivknutar får man dessutom inte upp de symptom jag har utan vibrationer och höga oljud när man accellererar fast inte när man släpper gasen.
Kanske är lika bra att beställa två nya kuddar då och byta för jag stör mig enormt på den ryckiga gången vid start...
av Knatch
#1104178
Lucif3r skrev:Och gör det snarast, eftersom drivaxlarna kan ta stryk om den bussningen är tillräckligt kass.

Nån som kan vara snäll och ta fram en sprängskiss i vida? Vill se vart alla sitter
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1104238
Samtliga är väl synliga... Det högra fästet sitter på.... höger... sida, precis brevid remhjulet, och som tidigare nämnts syns när man viker bort luckan vid höger framhjul. Sen har du det övre som inte går att missa, plus bussningen i andra änden av staget vid torpeden, sen ett ytterligare som sitter mellan växellådan och framdelen av subframen.
Dom hydrauliska fästena sitter bakom resp. framför motorn, och går inte heller missa då dom är rätt stora...
av Knatch
#1104248
Lucif3r skrev:Samtliga är väl synliga... Det högra fästet sitter på.... höger... sida, precis brevid remhjulet, och som tidigare nämnts syns när man viker bort luckan vid höger framhjul. Sen har du det övre som inte går att missa, plus bussningen i andra änden av staget vid torpeden, sen ett ytterligare som sitter mellan växellådan och framdelen av subframen.
Dom hydrauliska fästena sitter bakom resp. framför motorn, och går inte heller missa då dom är rätt stora...
Tack! Har du nån aning om vad det kostar att byta allt? Materialkostnad bara

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]