Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1089257
Hej!

Sållar mig till skaran med klonkljud i framvagnen. Detta verkar komma från vänster fram.
Ibland, inte alltid, på motorväg eller vid lite hårdare inbromsning finns vibrationer i ratten.
Då jag stampar till på bromsen kommer uppstår ofta klonket.
Nästan alltid vid kraftig högersväng vid parkering kommer klonket, se länk till video.
https://drive.google.com/open?id=0B-nWc ... XJicmFNdWM
Strax efter 6 sek hörs klonket, koppling nedtryckt, ej inbromsning.

Fjäder verkar hel, har spolat rent säten, fjäder"slangar" sitter på plats. Länkarm utan glapp. Knarrar, hackar eller skrapar ej vid fjäderbenslagringen. Övre motorfäste är nytt. Stab.stagen glappar ej. Smörjde upp bromsoket och det verkar schysst. Har lagt lite kopparpasta på plastbiten på länkarmen. Vad jag vet är att däcken är slitna och att hjulinställningen behöver justeras.

Jag gissar på drivknut eller fjädersäte, men någon kan säkert höra direkt vad det är genom att lyssna på videon (hoppas delningen funkar bara :lol: ).
#1089258
Förmodligen fjädern, jag har samma klonk ljud när jag svänger fjädern är hel, hade ner den i höstas och bytte bägge fjädersäten. Det bara kom en dag nu för någon vecka sen har absolut ingen aning om vad som har hänt :shock: Men jag har gjort som dig tog bort framhjulet och dränkte allt i avfettning och sen tog jag högtrycken och spolade av men inte hjälpte det något :|. Besiktade även bilen förra veckan eller om det var förrförra men dom sa inget alls om att något var trasigt/slitet i framvagnen, så just nu bryr jag mig inte om ljudet men givetvis om någon kommer på en lösning utan att byta hela hjulupphängningen så blir jag nöjd :D Tror förövrigt att det är bägge fjädrarna för mig som låter :|
#1089292
Tror fjädrarna kan låta en hel del även om felet inte är så stort.
Bytte dämpare på min förra sommaren, bytte då även fjädersäten och fjäderbenslagringarna.
I mitt fall misstänker jag att den klonkade för att fjädern vred sig lite, då en fjäderbenslagringen "nöp" lätt på ett ställe.
Det resulterade förmodligen i att vridningen hamnade i fjädern istället. Efter bytet så är den tyst och fin.

En teori, kan ju inte svära på att det är felet i detta fallet.
#1089464
Intressant att det ändå skulle kunna vara fjädern som är trasig. Jag får gissa upp skrutten imorgon och känna efter igen. Kanske missade sist. Även ett lätt nyp i sätet kan ju vara troligt, fast jag undrar om det kan ge en smäll när man bromsat lite kraftigt på rak väg... Ska passa på att rycka i drivaxeln imorgon, men jag är osäker på hur det ska kännas. :oops: Skulle det även kunna vara de berömda splinsen som ger ett sådant ljud?
#1089485
Ett annat tips är att kolla så att länkarmarna sitter fast som dom ska, hade ett liknande fenomen på min där det klonkade till när man bromsade och ibland när man svängde eller drog på lite. Den gången var det bakre fästet på länkarmen (VF) som bulten inte var helt åtdragen, hade ju av hjulen och ryckte och slet i grejerna utan att finna något fel. Det var först när jag fick fram kofoten och med mer kraft bände i delarna som jag upptäckte felet.
Ganska långsökt så det tog ett tag innan man hittade felet...
#1089615
Batteriet sitter som berget.
Ska kolla om länkarmsskruvarna börjat glappa. Jag var dock noga att dra åt dessa när jag bytte länkarm sist. Upptäckte nu att slangen på höger fjäder nästan lossnat o vänster var något lös. Nu sitter de med multibond som håller på att härda :D
Jag märkte nu att vänster drivaxel går att röra in och ut 2-3 mm! Ska den vara stum eller är detta ok?
#1089631
Tack för infon!
Fastlimmade slangar och checkade länkarmar till trots så låter det fortfarande.
Får väl testa med nytt fjädersäte och nya klotsar då de tydligen kan spöka lite. Känns gött att ingen hojtat drivknutshaveri iaf :lol:

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]