Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mvilund
#1080233
Hej.
Har lite bekymmer med en v70 2.5t -99.
Får enbart ut felkod d+ signal missing. (signalen från generatorn)
När jag haft ev batteriskon från batteriet och sätter på den på batteriet så startar bilen på en gång.
Stänger av bilen och försöker starta bilen igen så tänds inte oljetryckslampan längre och bilen vill inte starta längre, motorn går runt men verkar som att den inte får någon gnista.
Har bytt antennringen och generator. Gått igenom halva jäkla bilen!

Någon som vet vad som kan orsaka detta att oljetryckslampan inte vill lysa igen.
Skulle vara tacksam ifall någon har "wiring diagram" för d+ signal kabeln samt för oljetrycksgivaren.
Misstänker att det är något relä som inte släpper spänningen. (just pga att bilen startar upp efter man haft av batteriskon i någon sekund)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1080247
Är det någon mer än oljetryckslampan som inte lyser när du vrider på tändningen typ motorlampan och ETS lampan? Jag hade så på min bil, när inte dessa trelamporna lyste så startade inte bilen, hittade felet tillslut och det var en dåligt lödd brygga i styrboxen för motorn.


Koplingsschema för generatorn. Den röda pilen markerar generatorn (6/26)
Klicka på denna länk för att få större bild, http://i65.tinypic.com/2uqf42w.jpg
Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1080280
D+ är ett måste, utan D+ "startar" varken generatorn eller instrumenthuset, och mätarna(hastighet, varv, tripp..) kommer inte fungera. Huset använder D+ för att avgöra om motorn snurrar eller ej. Det tog mig en bra stund att lista ut varför hastihetsmätaren och varvräknaren vägrade fungera på bänken :D
På en bil som din med CAN-BUS så kan det säkerligen göra att bilen inte kan startas öht. Har för mig att inte ens M4.4 startar utan D+ - generatorn gör det iaf INTE, så i bästa fall startar motorn som den ska - men inte generatorn, vilket gör att du snabbt kommer få slut på ström :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1080284
Lucif3r skrev:D+ är ett måste, utan D+ "startar" varken generatorn eller instrumenthuset, och mätarna(hastighet, varv, tripp..) kommer inte fungera. Huset använder D+ för att avgöra om motorn snurrar eller ej. Det tog mig en bra stund att lista ut varför hastihetsmätaren och varvräknaren vägrade fungera på bänken :D
På en bil som din med CAN-BUS så kan det säkerligen göra att bilen inte kan startas öht. Har för mig att inte ens M4.4 startar utan D+ - generatorn gör det iaf INTE, så i bästa fall startar motorn som den ska - men inte generatorn, vilket gör att du snabbt kommer få slut på ström :P
Jo bilen startar utan D+ har provat :) jag ryckte loss den från generatorn och det enda som händer är att den inte laddar. Instrumenthuset startar upp utan D+ men det beror nog på som sagt att instrumenthus -99 har CAN-buss så startsignalen går väl den vägen.
av Mvilund
#1084421
Tack för svaren.
Alla andra lampor lyser som dom ska.
Koppla in vida igår, fick ecm 0000 felkod då med.
Men ska börja med att gå igenom D+ kabel och ev relär på vägen.
Får även felkod på dim.
För verkar va något relä som hakar upp sig efter man startat första gången.
När jag tar av batteripolen så hör man hur relät släpper inne i kupen nånstans!

Jäkla konstigt fel detta!
Ifall ni vet var reläna sitter och vilka som påverkar D+ vore denna info väldigt tacksamt!

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]