Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lehto
#1181642
I helgen körde jag 14mil motorväg och landsväg och förbrukningen blev exakt 10l alltså 0.71l milen.
B230FK 1995 M90 låda 3.31 utväxlning & viking ECOMAX chip. Körde inte överdrivet snålt.
av tommy12345302
#1181773
tommy12345302 skrev:jag lyckades nyligen med 0,76/mil på en 740, var dock mkt 70 vägar o allmän gubbkörning.)
kan tillägga att min bil är en 740 GL 1990, B230 F o M46 låda
av tommy12345302
#1181774
Jag åkte med en kille igår i hans Volvo XC70 4w från 2014, den drog 0,55 landsväg sa han, (diesel). 0,8 på en gammal 740 med över 30K på mätaren är ganska bra. Jag har tittat på motorcyklar som drar 0,5-06 också
av Nicolai
#1302679
Hoppas att denna intresseranta tråd lever vidare i andra händer. V90:n byts nu ut efter sju års trogen tjänst, så några fler snålkörningsexperiment blir det inte med mig som förare. Jag lärde mig i alla fall en hel del under försöken och av inläggen i den här tråden.

Den nya familjebilen är en XC90 V8, så snålkörning blir en utmaning i en ännu högre division. 😄 Om jag gör ett försök skapar jag en ny tråd i rätt forum, men länkar till den härifrån för den som till äventyrs skulle vara intresserad.
av III
#1302708
Jag har fått lära mig av insatt person att accelerera bestämt, på normala motorer mellan halvgas och fullgas ger bäst bränsleekonomi. Notera att effektstarka motorer får ha mindre än halvgas. Varför såhär? Det skulle då bero på att en mjuk och långsam acceleration förvisso förbrukar mindre bränsle än snabbare acceleration till given hastighet. Men då man får en längre sträcka med konstant fart och därmed lägre belastning blir den totala bränsleåtgången lägre. Vad det gäller hoppa över växlar sa denna person att det inte alls behöver vara bränslesnålare eftersom olika motorer och olika utväxlingar ger olika resultat, där var då rådet att känna hur motorn trivs och att besparingen så fall är så marginell att det inte har någon betydelse, vissa motorer kommer förbruka mera när man hoppar över växlar. Så skapligt bestämd acceleration. Hålla jämn fart och öva på hur tidigt man kan släppa gasen och låta växeln vara i när man ska sakta in/svänga, undvika bromsa men växla ner för att motorbromsa var tydligen inte vidare effektivt, bättre behålla växeln till man behöver växla ändå. Så kommer man långt som vanlig bilist.
av sicnarf
#1302813
Egentligen om man tänker så som han konstant, då ska man inte köra 740 eller 940, utan man ska köra en mindre bil, kanske Japanare :-)
av III
#1303124
Denna person jobbar med just dessa frågor och detta var generellt. Men tagit till mig det, speciellt vad det gäller att på vägar jag ofta åker testa vid vilken punkt jag kan släppa gasen för att ha lagom fart vi korsning. Naturligtvis med lite sunt förnuft och inte slaviskt om det är mycket trafik bakom. Men snålare går det....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]