Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bingo93
#983170
ligger mellan 0,7l - 0,8l/mil med min 940 manuell m46. Brukar köra friläge vid nedåt backe. varva max till 2500rpm. Sen har däcken trycken och bromsarna en viktig roll. I mitt fall så ligger dom inte på och så kör jag med 3bar tryck fast det inte är det bästa. :D
av Waizguy
#983206
Gerardboree skrev: Vad har ni för utväxling på era Volvos? Min varvar 2000 i 80 km/h, 2500 i 100 km/h, knappt 3000 i 120 km/h. Är väl helt okej men tycker den är lite surrig och varvräknarnålen står ju nästan rakt upp när man kryssar motorväg. M47-låda.
3000 varv i 120km/h låter normalt för en 940. Jag har haft 2st 740s 88b 2.3l 115hk orginal diff på båda, mätt med gps låg den ena på 3000 varv vid 130km/h och den andra på 3000 varv vid ca 120-122. Sämst av alla volvos jag har haft är 850, en 5cylindrig 2.5 liters pjäs så ligger på 3000 varv i 115km/h? Jämnför man det med saab 9000 som ligger på 2500 varv i 130km/h så är det unket.
Bingo93 skrev:ligger mellan 0,7l - 0,8l/mil med min 940 manuell m46. Brukar köra friläge vid nedåt backe. varva max till 2400-2500rpm. Sen har däcken trycken och bromsarna en viktig roll. I mitt fall så ligger dom inte på och så kör jag med 3bar tryck fast det inte är det bästa. :D
Har du inte förknasare så ska du inte rulla i friläge, du ska rulla med högsta möjliga växel i, då stängs insprutningen av helt och du rullar "gratis" :)


/// Waiz
Användarvisningsbild
av Kompe
#983686
Waizguy skrev: Har du inte förknasare så ska du inte rulla i friläge, du ska rulla med högsta möjliga växel i, då stängs insprutningen av helt och du rullar "gratis" :)
/// Waiz
Ska man rulla i medlut om man har förgasare? :!:
Varför? :oops:
av Waizguy
#983715
Rulla kan man göra både i friläge och med växel, den ena av dom kommer att ge en bromseffekt(motorbroms) och den andra kommer bara frihjula :)

En förgasare är en "dummy" den arbetar mekaniskt och stänger inte av bränsletillförseln när motorn drivs av drivlinan. Därför kommer den att skicka in lika mycket soppa som tomgångskörning även när du motorbromsar(rullar med växel i utan gas). Då blir det smartare att frihjula dvs rulla i friläge för att istället försöka komma så långt som möjligt på så lite bensin som möjligt.

En Elektroniskt insprutare arbetar istället med olika givare och sensorer beroende på hur modern den är. Gemensamt har alla elektriska insprutare att det är en databox som beräknar ut hur mycket bränsle som behövs sprutas in vid just det tillfället. När bilen rullar i medlut på högsta växeln och varvtalen är över 1000-1700 (beroende på bil), gasspjället stängt (nåja nästan ialf) så stänger databoxen av bränsletillförseln på insprutarna och då rullar vi "gratis" genom att drivhjulen driver drivlinan som driver motorn istället för tvärtom :)

Hur ex en B230E, mekaniskt insprut fungerar ang. motorbroms och bränslebesparing vet jag inte då jag aldrig ägt någon sån.

/// Waiz
av sicnarf
#983922
Jag förstår inte meningen med detta som ni håller på med. Om ni vill köra bensinsnålt så är det bättre ni kör andra bilar, eller?
Användarvisningsbild
av joel80
#983979
Och vissa förstår inte varför man ska försöka pusha personbilar till bättre siffror på 0-100km/h med trim eller diverse chip, det finns ju "räserbilar" för sånt.

Att vilja veta hur man kan och vad som krävs är enligt mig inget speciellt konstigt, oavsett bilmodell, oavsett om det nu gäller låg förbrukning eller snabba 0-100-siffror.
av Waizguy
#983987
sicnarf skrev:Jag förstår inte meningen med detta som ni håller på med. Om ni vill köra bensinsnålt så är det bättre ni kör andra bilar, eller?
Jag kan inte tala för de andra i tråden men för mig är det lite man vs machine, målet för mig är att hur snålt kan man köra med den här bilen, helst under det den är specad för. :)
Klart man kan köpa sig en snålare bil precis som Joel80 skriver så testar människor gränser på allt oavsett om det är liter / milen eller om det är km/h :-)-)
av Nicolai
#984009
Visst är det mer en utmaning och en vilja att förstå tekniken och vilka faktorer som påverkar än en ambition att spara bensin i sig. Jag äger en bil av den här modellen av andra skäl än bränsleekonomin, men det hindrar ju inte i sig att jag ibland vill köra så snålt som möjligt.

När det gäller utväxlingen hos 700/900-serien finns ett inlägg med en fråga från mig längre upp. Jag tycker att de varvtal som nämns i de senare inläggen låter höga jämfört med de bilar jag kört, så uppenbarligen har det funnits olika varianter. Jag undrar vilka utväxlingar som gäller beträffande den officiella bränsledeklarationen...
av Waizguy
#984014
Nicolai skrev:När det gäller utväxlingarna på 7 och 9-serien har jag aldrig riktigt förstått hur det hänger ihop; det verkar ha funnits flera olika varianter. Jag har drygt 2100 rpm i 100 km/h på V90:n vilket jag även hade på min automatväxlade 740 GL -90.
Har kört ett gäng 7/940is men jag brukar alltid mäta på 3000varv kontra hastighet då 3000varv brukar ses som brytpunkten innan förbrukningen skenar iväg.
De testar jag gjort brukar det gå i 120-130km/h ~ vid 3000varv, det har varit lite olika.
Det är väl kanske inte så orimligt att motorn varvar 900varv extra på 30km/h mer? Jämförelse 2100varv > 100km/h - 3000varv > 130km/h eller är det för stor skillnad på varvtalen kontra hastighet?
Någon annan som kanske har de faktiska utväxlingarna som funnit till serien?

/// Waiz
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]