Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#793826
Tycker det låter kanon att komma under 0,8. Fick ner min 960 i som lägst 0,98 utan extrem snålkörning men samma körstil som gav 0,74 för många år sedan med en volvo 240 med Bosch-CI och 0,76 med min v70, de båda senare med vinterdäck dessutom. Jag hade såklart automat på min 960 och ganska dålig utväxling, låg på 2650 rpm vid 100 km/h mot 1950 rpm på v70:n.
av Nicolai
#793941
frasse4 skrev:Tycker det låter kanon att komma under 0,8. Fick ner min 960 i som lägst 0,98 utan extrem snålkörning men samma körstil som gav 0,74 för många år sedan med en volvo 240 med Bosch-CI och 0,76 med min v70, de båda senare med vinterdäck dessutom. Jag hade såklart automat på min 960 och ganska dålig utväxling, låg på 2650 rpm vid 100 km/h mot 1950 rpm på v70:n.
Jo, visst är det en bra förbrukning för modellen! Jag vill dock tro att jag skulle kunna komma ner mot 0,75 om jag slipade på körtekniken.

När det gäller utväxlingarna på 7 och 9-serien har jag aldrig riktigt förstått hur det hänger ihop; det verkar ha funnits flera olika varianter. Jag har drygt 2100 rpm i 100 km/h på V90:n vilket jag även hade på min automatväxlade 740 GL -90.
av Nicolai
#978819
Jaha, det har blivit läge för ett nytt experiment. Drygt 100 mil på två dygn, med ungefär lika delar motor- och landsväg; inte mycket tätortskörning.

Utmaningen blir större den här gången då jag nu kör på sommardäck istället för lättrullande dubbfria vinterdäck och i ena riktningen kommer att ha knappa 100 kg i bagaget.

Jag vet inte om jag har några särskilda knep att ta till jämfört med förra gången annat än att köra långsammare. :) Rapport om resultatet kommer i slutet av veckan.
av Zeus
#978868
Pumpa däcken till bristningsgränsen, smörj upp bromsar så de absolut inte ligger på. Slit bort remmarna till viscofläkten, acn samt servopumpen. Ur med all onödig vikt, gå aldrig över 90 km/h 8)
av Nicolai
#980000
Jag är nu tillbaka, och har kanske inte lärt mig så mycket mer om snålkörningsteknik, men väl om mätningar och utvärderingsmetoder. Jag körde nog ungefär på samma sätt som förra gången, men med något snabbare accelerationer i kombination med uppväxlingar så tidigt så möjligt, dvs att jag trots moderat acceleration växlade upp vid lägsta tillåtna växlingspunkter enligt instruktionsboken. I övrigt körde jag så långsamt som jag tyckte trafiksäkerheten tillät, och i vart fall aldrig snabbare än 99 km/h. Om jag kört vid andra tidpunkter på dygnet (t.ex. mitt i natten) hade jag kunnat köra betydligt lugnare utan att bli en direkt trafikfara.

Förbrukningen blev 0,80 l/mil på den första tanken (jag misslyckades med att varva trippmätaren och fick tanka på 975 km, vilket var klokt eftersom det gick i 78,4 liter i 80-literstanken. Kraftig vind hela första kördagen kan ha bidragit till att dra upp snittet. Vad som är uppenbart och som blev min stora lärdom är att olika bensinpumpar bryter olika lätt vid toppfyllning, samt att man måste vänta flera minuter efter att pumpen stoppat första gången för att kunna fylla upp helt. Sista knappa 20 milen var ren motorvägskörning, och jag höll 90 km/h jämn fart hela vägen och tankade sedan igen för att få ett referensvärde för konstantfartskörning. Trots att jag verkligen försökte toppfylla gick det bara i drygt 12 liter och snittförbrukningen blev orimligt låg; 0,66 l/mil. Nu bor jag bara några hundra meter från macken, så när jag skulle iväg med bilen en stund senare svängde jag in och tankade igen och fick i ytterligare 3,3 liter. Det tar alltså en bra stund för bränslet att rinna undan så att det verkligen går att toppfylla. Snittet blev då istället 0,83 l/mil för den sista sträckan, vilket nog istället är för högt, då jag kommit ned till 0,81 l/mil vid motorvägskörning i knappa 100 km/h tidigare.

Slutsatsen inför nästa försök - när det nu blir - är att om möjligt göra tankningen vid både resans början och slut vid samma bränslepump samt att vänta en rejäl stund innan de sista literna tankas i för att verkligen få en toppfyllning. En total toppfyllning är nog troligen inte att rekommendera vid varm väderlek.
Användarvisningsbild
av frasse4
#980035
Ja jag tror inte heller det är så exakt att fylla tanken. Bilen lutar olika och som du säger bryter pumpar olika. Jag brukar köra på auto på pumpten till de slår ifrån, alltid på samma pump och då stämmer det ju över tiden, men jag har noterat att om jag fått oväntat låg förbrukning brukar jag få högre på nästa ;).

Men 0,8 är väl inte så dåligt, i instruktionsboken till min stod 0,74 på landsväg (-94 3.0 auto), men det var helt ouppnåeligt.

Finns ju flödesmätare som mäter utanpåliggande med ultraljud, en på ingående till fuelrailen och en på utgående och så logga skillnaden så har man ju exakta värdet. Hade varit intressant!
av Gerardboree
#982997
Körde Stockholm-Örebro tur och retur med min 945 -94 B230FD (115hk) för nån vecka sedan, snittade 0,87 l/mil på 45 mil. Motorvägskörning runt 120-130 och en del stadskörning i Örebro. Tyckte jag var rätt schyst! Annars så drar den runt 1,1 vid stadskörning i Stockholm.
av Waizguy
#983002
Roligt att denna tråd fortfarande lever vidare :)
0,8l/mil för en sån pass stor bil lär ju anses vara helt rimligt.
Sen två år sedan denna tråd starta har jag inte lyckats få ned förbrukningen på 740in som tyvär heller inte lever kvar bland oss.

Dock förra året drog jag 0.64l/mil på en 73mils resa med en Saab 9000. Jag försökte köra med jämn hastighet utan farthållare och idlade lite på gaspedalen dvs gasade smått och släppte och rulla.
Har man blicken långt framåt och håller ordentligt avstånd till bilen framför så kan man rulla otroligt långt vid ev stopp.
När jag rullade mot stopp växlade jag ned vid ca 1350 varv till 1500varv, kanske i lägsta laget för en volvo, men fungera ypperligt på saab.

Sen helt klart sant om lutningar och pumpar och man lär nog köra rätt många mil för att få en bra mätning.
Roligt att snålförsöken lever vidare :)


// Waiz
av Gerardboree
#983009
Waizguy skrev:Roligt att denna tråd fortfarande lever vidare :)
0,8l/mil för en sån pass stor bil lär ju anses vara helt rimligt.
Vad har ni för utväxling på era Volvos? Min varvar 2000 i 80 km/h, 2500 i 100 km/h, knappt 3000 i 120 km/h. Är väl helt okej men tycker den är lite surrig och varvräknarnålen står ju nästan rakt upp när man kryssar motorväg. M47-låda.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.