Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1174742
Volvo var ju på rätt spår med lättrycksturbo, men att behålla samma låga komp som på FTT känns ju lite konstigt. På låglast blir ju effektiviteten väldigt låg...
av S80_140HK
#1174887
Jo precis. Rent ekonomiskt så ångrar jag att jag köpte en turbo, skulle haft en B230F igen istället. Skillnaden i effekt är försumbar och det känns inte så lockande att laborera med laddtryck heller, blir ju ingen raket ändå :lol:
av Nicolai
#1174982
Den här gången såg förutsättningarna ut så här

- 25 procent motorväg, resten landsväg (70, 80, 90 och 100-vägar, med passage genom enstaka tätorter. Jag höll fartbegränsningarna enligt GPS:en men aldrig över 100. En stor del av resan lunkade på i 85-90 km/h.
- Yttertemp mestadels i spannet 15-20 grader. AC:n avstängd, ibland kupéfläkten på 1:an, nedhissad sidoruta endast i låga hastigheter.
- Rekommerat däcktryck plus 0,3 kg (2,4 fram, 2,6 bak)
- Motorbroms istället för fotbroms närhelst det är möjligt
- Moderata accelerationer; inte onödigt långsamma utan precis så snabba att inte omgivande trafik blir irriterad. Uppväxling strax över lägsta tillåten växlingspunkt enligt instruktionsboken på plan mark; i nedförsbacke något tidigare, i uppförsbacke något senare.
En av de viktigaste faktorerna var dock att ha flyt; inte hamna i köer, vägbyggen eller bakom traktorer samt att köra med den smidighet som infinner sig efter ett flertal tusen mil med samma bil.

Det var en särskild tillfredsställelse att för första gången varva trippmätaren och komma längre än hundra mil på en tank. För att minimera problemet med pumpar som bryter olika provade jag en ny metod. Efter att ha fyllt tanken på vanligt vis tog jag en tur på några hundra meter och svängde lite fram och tillbaka. Därefter körde jag tillbaka till samma pump för att toppfylla en gång till. På detta sätt får jag konsekvent i 3-4 liter till. Det tycks nämligen inte bara handla om att pumpar bryter olika utan även att det tar en stund för bränslet att rinna ner ordentligt i tanken.

Och förbrukningen? 0,753 l/mil på en sträcka av drygt 101 mil.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1175114
Oj det kändes som att den borde få att gå lite snålare än så med tanke på hur du körde.
av Nicolai
#1175132
Tja, under ge givna förhållandena är det helt enkelt vad bilen drar. Och det är det lägsta jag kommit hittills i alla fall.

Men det skulle förstås gå att komma ännu lägre. Med de mer lättrullande dubbfria vinterdäcken, lägre snitthastighet, kanske ännu högre däcktryck och möjligtvis ännu högre yttertemperatur. Men då börjar vi tangera vad som är möjligt i normal trafik. Jag är i alla fall nöjd med min insats och resultatet. :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1175152
Ja jag misstror inte din insats utan mer att den inte gick snålare ;). Jag hade ju en några år nyare V70 med 2.5T efter min 960 och den kom jag på långresor på sommaren flera gånger ner mot 0,73-0,74 utan att köra extremt snålt. Då var det även automat på den.

Men 960 och V90 hade nog aldrig fokus på att vara snåla. De första sexorna hade inte ens sekvensiell insprutning utan alla spridare öppnade alltid (eller om det var tre och tre).
av NilsO
#1175222
Tycker det är en ganska bra förbrukning för en stor bil som V90 med 3-liters motor. Vad hade sista årsmodellen av V70 bensin med 5-cylindriga motorn dragit under samma förhållanden? Lite mindre, men inte särskilt mycket mindre!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1175364
Nej 740 och 940 med automat är aldrig snåla. Är ju helt mekanisk låda. På min nuvarande lägger den i 4:an strax innan 50 km/h vid <50% gas, sedan ligger den typ konstnat på 2200 rpm upp till 81 km/h då lock-up:en går i. På 960 satt ju en betydligt modernare låda med körprogram, elektronisk övervakning och lock-up på 2:an, 3:an och 4:an från 30 km/h.

När jag gick från 960 till V70N sjönk min förbrukning med 30 % med samma körmönster, båda automater. Så min uppfattning är att de senare 5:orna var betydligt snålare. Det skiljer bara 400 cc i motorstorlek 2522 mot 2922 cc och min turbo hade ju lägre komp dessutom. Men mycket hände ju i debatten om förbrukning mellan 1994 till 2005.

Jag gjorde aldrig något försök att köra riktigt snålt men jag provade att ligga längre stunder på farthållaren på 85 km/h och då var konstantförbrukningen 0,59-0,61 på den.

Men oavsett förutsättning tycker jag om att ha koll på hur mycket (eller lite) men kan dra. Det betyder ju att man har lite motoröra och en körstil som passar det fordonet man framför. Även på min 940 brukar jag ha koll även om det är få tankningar som kommer under litern ;).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]