Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#983979
Och vissa förstår inte varför man ska försöka pusha personbilar till bättre siffror på 0-100km/h med trim eller diverse chip, det finns ju "räserbilar" för sånt.

Att vilja veta hur man kan och vad som krävs är enligt mig inget speciellt konstigt, oavsett bilmodell, oavsett om det nu gäller låg förbrukning eller snabba 0-100-siffror.
av Waizguy
#983987
sicnarf skrev:Jag förstår inte meningen med detta som ni håller på med. Om ni vill köra bensinsnålt så är det bättre ni kör andra bilar, eller?
Jag kan inte tala för de andra i tråden men för mig är det lite man vs machine, målet för mig är att hur snålt kan man köra med den här bilen, helst under det den är specad för. :)
Klart man kan köpa sig en snålare bil precis som Joel80 skriver så testar människor gränser på allt oavsett om det är liter / milen eller om det är km/h :-)-)
av Nicolai
#984009
Visst är det mer en utmaning och en vilja att förstå tekniken och vilka faktorer som påverkar än en ambition att spara bensin i sig. Jag äger en bil av den här modellen av andra skäl än bränsleekonomin, men det hindrar ju inte i sig att jag ibland vill köra så snålt som möjligt.

När det gäller utväxlingen hos 700/900-serien finns ett inlägg med en fråga från mig längre upp. Jag tycker att de varvtal som nämns i de senare inläggen låter höga jämfört med de bilar jag kört, så uppenbarligen har det funnits olika varianter. Jag undrar vilka utväxlingar som gäller beträffande den officiella bränsledeklarationen...
av Waizguy
#984014
Nicolai skrev:När det gäller utväxlingarna på 7 och 9-serien har jag aldrig riktigt förstått hur det hänger ihop; det verkar ha funnits flera olika varianter. Jag har drygt 2100 rpm i 100 km/h på V90:n vilket jag även hade på min automatväxlade 740 GL -90.
Har kört ett gäng 7/940is men jag brukar alltid mäta på 3000varv kontra hastighet då 3000varv brukar ses som brytpunkten innan förbrukningen skenar iväg.
De testar jag gjort brukar det gå i 120-130km/h ~ vid 3000varv, det har varit lite olika.
Det är väl kanske inte så orimligt att motorn varvar 900varv extra på 30km/h mer? Jämförelse 2100varv > 100km/h - 3000varv > 130km/h eller är det för stor skillnad på varvtalen kontra hastighet?
Någon annan som kanske har de faktiska utväxlingarna som funnit till serien?

/// Waiz
Användarvisningsbild
av frasse4
#984111
Waizguy skrev: Hur ex en B230E, mekaniskt insprut fungerar ang. motorbroms och bränslebesparing vet jag inte då jag aldrig ägt någon sån.

/// Waiz
De bryter inte bränslet vid motorbroms, så det är som en förgasarbil.

Gällande att lära sig att snålköra har man ju nytta av det i vardagen. Den eccodriving som man lär ut på lörskolor passar ju långt ifrån alla bilar...
av DaBlo
#984116
Vill du få en snål bil, gör en motordialys om du inte gjort det ännu. Det brukar sänka förbrukningen rätt bra på gamla motorer :-)
av Nicolai
#1113810
Nu är det dags igen - drygt 105 mil på två dagar. Motorväg, landsväg och en och annan tätort. Sommardäcken på; AC:n av. Avresa torsdag morgon. :)

Rutten: Stockholm-Ronneby-några stopp i Småland-Stockholm.
av Nicolai
#1116572
Jag tyckte att körningen flöt på riktigt bra och att min teknik blivit bättre. Icke desto mindre landade jag på 0,80 l/mil för lugn motorvägskörning (max 100 km/h) samt 2+1-vägar och landsvägar i 70-90 km/h. Kanske går det inte att komma så mycket lägre på sommardäcken. De dubbfria vinterdäcken rullar troligen något lättare.

Det som sätter begränsningen är trafiksäkerheten snarare än snålkörningstekniken. Det skulle gå att få ner förbrukningen ännu mer med lägre hastigheter, men mitt på dagen är det helt enkelt inte lämpligt att köra för långsamt på 2+1-väg därför att folk blir vansinniga bakom. Om jag hade kört mitt i natten hade jag kunnat ligga i 80 på vägar där jag nu drogs upp i tempo.

Jag ser fram emot ett slutligt, nattligt snålförsök med vinterdäcken vid tillfälle...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1116788
Låter ju bra. Jag var som lägst nere på 0.99 med min 960, men boven där var nog att den varvade ganske mkt på 4:an runt 2700 i 110 vill jag minnas...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]