Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
#791714
Jag har alltid roats av att försöka snålköra, även om alla bilar jag ägt (ett antal Volvo och Mercor) varit gamla, tunga och i grunden rätt törstiga. Det är inte alltid förutsättningarna finns, men med V90:n har jag som lägst kommit ner till 0,81 på 60-milafärd på motorväg och landsväg. Halva sträckan la jag mig bakom en buss som tuffade på i 99 km/h.

Nu ska jag iväg på nästan 100 mil i jobbet, och utan barn i bilen eller en middag som väntar tänker jag prioritera extrem snålkörning. Det blir nästan uteslutande motorväg och landsväg med några enstaka mil tätortskörning. Planen är jämn fart men utan farthållare (låter bilen sacka i motlut), avstängd klimatanläggning och växling enligt 1-2-4-5 eller 1-3-5-metoden beroende på situation samt förstås maximalt tillåtet däcktryck. Mer extrema årgärder skulle kunna vara att köra på parkeringsljus, lyssna på medhavd batteriradio samt naturligtvis ligga klistrad i baksuget bakom en trött långtradare i 80 km/h. :)

Några andra tips?
Användarvisningsbild
av joel80
#791719
Väldigt långsamma accelerationer..
I biltillverkarnas testcykel för att få fram förbrukningssiffrorna tar en acceleration upp till ca 50km/h längre tid än 20 sekunder.

Sen kan du hoppas på torrt väder.. regnar det eller blåser mycket motvind kan du nog räkna med en dl extra per mil.
Stäng också av ACn.. den drar ca 0,5dl/mil på min V70.
Ljusen skulle jag inte tro ger ens mätbara siffror.. fast jag vet inte, men det känns inte så med de futtiga watt som sparas. :)

Sen kan du ju se om du får några tips härifrån: http://www.bytbil.com/nyheter/avpaskyg
Kanske gnida in bilen i glidmedel! ;)
av Waizguy
#791731
Rolig tråd om snålkörning.
Mitt rekord är 0,72 med 744 sedan, sommartid och 4st plus last i bilen ca 90km/h landsväg.
Brukar ligga på 0,8-0,85 blandad, jag gör tvärt emot vad Joel sa och gasar upp fort till den hastighet jag vill ha och låser farten med foten(om förutsättningarna är rätt och det inte måste bromsas ned efter 50m igen). Rulla till korsningar alt motorbromsa ofta med lätt tryck på bromsen för att tända ljusen, växlar 2-4 och 3-5 men aldrig 1-3 för då lär man gasa så brutalt. :)

Lycka till med snålkörningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#791734
Jag har alltid hört att man ska göra just som du säger Waizguy men blivit osäker på det sen jag läste hur testerna går till. :) Plus att jag verkar få bättre resultat på färddatorn om jag accar lite saktare.. fast 20sek upp till 50kmh är för segt! :) Vid tankning är mitt bästa resultat 5.7l/100km. Då var det blandad körning i 110mil med större delen motorväg. Är era siffror också vid pump? Annars har jag kört Örebro-Gävle på 4.3l/100km och Stockholm -Gävle på 4.6l/100km några gånger. :) Färddator alltså.. den diffar normalt ca 10% mot verklig förbrukning.
av Waizguy
#791735
Mina resultat är vid pump då jag inte har sånna nymodernigheter :P
Ett annat tips är att försöka att aldrig åka över 3000 varv men samtidigt inte ha för låga varv heller.
optimala måste vara mellan 1500-3000, kanske t.o.m lite högre 1800-3000?
Men det beror kanske på vad det är för bil och vilket drivmedel mn kör på. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#791743
Haha.. ja.. det är nog rätt olika beroende på motor. Min bil ligger på 1700 varv i 100km/h om jag lyckats hitta rätt växel. (6:an) :D
av Nicolai
#791830
Waizguy skrev: växlar 2-4 och 3-5 men aldrig 1-3 för då lär man gasa så brutalt. :)
Jag håller med; hoppar helst över 3:an eller 4:an. Om jag följer de rekommenderade lägsta växlingshastigheterna blir varvet runt 1.600 som lägst (när 5:an läggs i har jag för mig). Jag startar på torsdag morgon och kan rapportera om förbrukningen till helgen.

Väderprognosen tyder på uppehållsväder och runt 10 grader. Kanske hade det varit optimalt med litet varmare väder, men jag får väl göra vad jag kan efter omständigheterna!
av rid54
#791844
Kul med lite tester! Jag har dock alltid undrat över detta med att hoppa över växlar, eftersom bilmotorer generellt har ett ganska smalt varvtalsområde där effektiviteten är som bäst och då vore det ju bättre att växla flitigt och försöka hålla motorn i det intervallet. Dvs det är inte givet att låga varv ger bäst förbruking. Visserligen går ju motorn långsammare, men beroende på trottelvinkel och annat så kan man ju räkna med att cylinderfyllningen blir högre vid låga varv och en viss given belastning. När man inte har mekaniska kylfläktar som stjäl hästkrafter så kanske inte "medelhöga" varv är så dåligt längre?
av osla
#791851
när jag tog körkortet (snart 2 år sen) så sa lärarna att man skulle upp i fart snabbt, brukade dra på 3:an till 90 och sedan i med 6:an. men när jag kör på liknande sätt (går inte att komma upp i fart så snabbt med en 250D) så gasar jag extremt försiktigt när jag ska upp i fart, tar nästan 1 km att komma upp i 80 och inte kör snabbare än 80 så går det ganska mycke snålare än att skynda sig upp i fart och sen hålla 80
Användarvisningsbild
av joel80
#791854
Fast man förlorar non rätt mycket på själva växlingsmomentet då motorn går och varvar en stund utan någon växel i och utan att hjälpa till att driva bilen under någon sekund/halvsekund. Det är väl just den delen man vill komma undan och därför ska minimera antalet gånger man växlar.. Jag gissar på att den förlusten är större än förlusten att köra på lite bredare register genom de växlar man väl använder.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Xc70 koppling brand

För snart 4 veckor sedan så fastnade ko[…]