- ons 02 okt 2013, 13:31
#792387
När det gäller körning i konstant fart är det ju i stort sett alltid så att lägsta bränsleförbrukning per mil uppnås vid lägsta rekommenderade hastighet på högsta växeln. Där tycks eventuella förluster som orsakats av att motorn inte arbetar på optimalvarv motverkas av att rull- och kanske framför allt luftmotståndet blir så mycket större i högre hastigheter.
För att kunna räkna sig fram till den mest bränslesnåla accelerationen behöver vi veta:
- om bränsleförbrukning per motorvarv är omvänt proportionell mot vridmomentkurvan och i så fall hur vridmomentkurvan ser ut, eller i annat fall hur bränsleförbrukningen förhåller sig till motorvarvet
- hur bränsleförbrukningen vid varje enskilt motorvarv förhåller sig till varierande belastning (olika grader av acceleration)
Då borde man kunna räkna ut den optimala accelerationsgraden samt växlingspunkterna.
I min V90 sitter förresten motorn med beteckningen B6304S2. Den uppnår största vridmomentet, 260 Nm, vid förhållandevis högt varvtal, 4350 v/m. Det känns inte rimligt att ligga på eller runt detta varvtal ens vid acceleration. Vid normal acceleration med min körstil understiger varvtalet alltid 2500 v/m. Det är skulle dock vara intressant att se en vridmomentkurva för motorns hela register, något som jag letat efter men aldrig stött på. Någon som har en liggande?
Jag kollade förresten igår motorns varvtal vid lägsta rekommenderade växlingspunkter:
2-3:an, 30 km/h, 1200 v/m
3-4:an, 40 km/h, 1250 v/m
4-5:an, 70 km/h, 1500 v/m
Volvo XC90 V8 (2010)