Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har ett tag nu haft problem med min 740 -91
Har motorn med felkodsdosvarianten
Det började med att den hackade och skakade på tomgång för att senare när den blev varm sluta skaka.
Lite senare blev detta värre och eskalerade till att bilen stannade mitt på vägen när jag stannade för rödljus.
Nu är den dessutom extremt svårstartad och startar endast ibland.
Den brukar tända till litegrann vid dagens första försök och dessutom om jag sprutar lite startgas och ger gas vid tändningen.
Jag har från början trot att det var tändningsrelaterat och bytt följande:

Tändstift
tändkablar
Tändspole+modul
fördelarlock+rotor
vevaxellägesgivare
bränslepumpsrelä
kollat säkringar som är hela

Har även sprutat 5-56 i tomgångsmotorn och gasspjället, (dock tro jag en packning gick sönder när jag lossade gasspjället.)
har även sett att det läcker olja någonstans runt fördelaren (detta borde inte påverka att bilen inte startar?)

Har förstått att det borde vara bränslerelaterat, men jag har lossat på någon form av klämma som jag fick tips om och sett att det sprutar ordentligt med soppa in i motorn vid tändning.
Någon som har någon idé om hur jag kan tänkas gå vidare då alla sökningar på forum nu börjat få mina idéer att ta slut på vad det kan vara.
Vore väldigt tacksam för hjälp då jag behöver bilen till jobbet.
Jag har köpt en gnistprovare på biltema och ser att jag fått gnista när motorn inte startar.
Senast redigerad av 1 spejardo, redigerad totalt 0 gånger.
av spejardo
Ska kanske tillägga att om jag jag väl får igång den och ger gas tillräckligt läge( 3-5min) så kan den helt plötsligt fungera som vanligt med finfintomgång.
Jag håller varvtalet runt 2000 och helt plötsligt varvar den upp till 3-4000 och då vet jag att den fungerar och kan sluta ge gas och ha en fin tomgång.
av tuxedo
Hej.
I min felkodstabell för LH 2.4 bbränslesystem finns inte felkoden 3.2.1.
Har du möjligtvis gjort / läst av fel när du tog ut felkoden?

Du kanske bör kontrollera att spjällkontakten klickar när du vvrider upp spjället en par mm.
Gör den inte det får du justera kontakten så att den klickar precis när spjället börjar öppna.
Det kan också vara dålig kontakt i spjällkontaktens mikrobtytare.
Då får man Ohmmäta den efter att man dragit ur kontakten.
Mät före och efter klicket.
Spjällhuskontakten styr / kopplar om till tomgångsreglering.

//tuxedo
av spejardo
Nu har jag laddat batteriet då det var kass och den startar lätt nu, dock så dör den efter några sekunder om jag inte gasar.

Nya felkoder är dessutom

3.2.1 Signal till kallstartsventil
2.2.3 Signal från tomgångsventil
1.2.2 Lufttempgivarsignal'

den kan inte vara bränslefilter eller bränslepumpen som är trasig?
alternativt att jag inte rengjorde tomgångsventilen så bra,
sprutade bara 5.56 i och lätt vara i ett par minuter och hälde ut överskott, det kanske inte var tillräckligt noggrant tänker jag
av NilsO
Hej,

eftersom du får felkod på flera olika saker skulle man kunna fundera över om det är jord- eller kontaktfel som påverkar. Bränslesystemet jordas på två ställen vid insuget har jag för mig, och det är någon jordfläta mot ventilkåpan inblandad också. Man kan se över sådana jordpunkter, eller mäta om det finns spänningsfall där.
av spejardo
NilsO skrev:Hej,

eftersom du får felkod på flera olika saker skulle man kunna fundera över om det är jord- eller kontaktfel som påverkar. Bränslesystemet jordas på två ställen vid insuget har jag för mig, och det är någon jordfläta mot ventilkåpan inblandad också. Man kan se över sådana jordpunkter, eller mäta om det finns spänningsfall där.
Jag kollade jodpunkter idag och dom såg fina ut.
idag startade bilen endast på startgas igen efter att dagen innan gått fint utan.
Den verkar orka mer nu iaf och kan gå med lite orolig tomgång i några minuter.
lägger upp en youtubevideo med hur den låter nu vid tomgång:

av sicnarf
Det kan vara din LMM som är kass. Då blir din luft/bränsle blandning helt fel. Starta din bil och se hur den går på tomgång nån minut. Stäng sedan av den och ta loss LMM kabel kontakten. Starta bilen igen och om den går på samma sätt så är LMM kass. Men går bilen mycket sämre nu utan din LMM inkopplad än vad den gjorde förut med LMM inkopplad då är din LMM helt OK. Du får leta felet någonannanstans då. Om det visar sig att LMM är kass,då kan du ta loss ditt LMM helt. Öppna locket till det och titta in i det. Det ska finnas en kopparbit med en brytarspets på. Se om kopparbiten och brytaren är hel och utan spricka. Annars får du löda om den om det finns spricka. Kolla också jordningen på spridarna och alla andra jordpunkter på bilen såsom på innerskärmar,balkar,motorn. Spridarna vet jag att det jordas också under insugningsgrenröret,fuelrailen. Kan vara ärj/skadad.
Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu. […]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]