- tor 14 jun 2012, 22:47
#654048
...fyller på lite: Att det var 70 psi i systemet med avstängd motor säger bara att tempen på köldmediet var ca 20 grader, inte hur mycket det är i, men det är iallafall inte tomt utan kanske t.o.m. hyfsat när det är "ett jävla tryck" så vänta med att angripa gasdelen tills det elektriska är fixat.
Om komp inte går när du byglar mellan stiften i kontakten på sladden, som sitter ansluten på tryckgivarn på torkarburken, så är iallafall det ett rent elfel som inte har med gasmängd att göra. Gasmängden kan vara dålig så det inte kyler nå vidare men det är i så fall ett separat fel som får angripas när det elektriska är fixat. Även med tomt system ska kompressorn gå när man byglar, men komp mår som sagts inte bra då, då gasen/köldmediet bär med sig oljan åt kompressorn då den inte har egen sump = den går torr på olja och slits.
Alltså kanske två olika fel på systemet.
Har du gröna kopplingsschemeboken att titta i så går det säkert att lura ut vad för elfel det är.
Sen när elfelet är fixat så mät trycket när motorn går; är det 20 grader ute o du kör ac på max,(ej rec utan all luft utifrån) med öppna fönster på bilen, motor på tomgång, så ska komp gå hela tiden och trycket ligga på ca 30 psi. Drar du ner fläkten på säg halvfart, så börjar komp slå ifrån och sen till osv, samtidigt som trycket pendlar mellan ca 20 (slår ifrån) och ca 40psi (slår till). Dessa tryck kan ev. ligga några psi högre.
Ökar du varvet till ca 2000 så kan komp börja slå ifrån även med full fläkt. Ju högre varv desto oftare slår komp ifrån. Med öppen huv och skärmat luftintag med pappskiva så kupefläkten suger in 30-40 gr. motorrumsluft ska komp inte slå ifrån alls även vid 2500 varv, och trycket ska då ligga på ca 30psi. Alltså, ju kallare intagsluft till kupen desto oftare slår komp ifrån.
Allt detta med trycken och varven förutsätter att systemet håller full laddning gas, och så måste kondensorn och fläkten vara ok (inte massa insekter och gröt mellan kondensorns lameller,alla plastbitar på plats mellan motorkylare och kondenson så fläkten verkligen suger genom kond. och inte bredvid) annars faller hela resonemanget! Förångaren får heller inte vara för igensatt av löv och skit utifrån, effekten blir då densamma som att inte köra kupefläkten på fullt. Systemet måste förstås också vara tomt på luft (ordent6ligt vacuumsuget) innan det fylldes gas, annars blir trycken fel och kompressorn får jobba onödigt hårt.
Om du provar enl ovanstående och komp slår ifrån för ofta så är det för lite gas i, men alla parametrar måste vara uppfyllda: tillräckligt varmt ute, tillräckligt varm intagsluft till kupen, tillräckligt flås genom kondensorn. Och belastas systemet så hårt med varm intagsluft och högt varv (2500v) så kanske trycket inte orkar ner ända till 30 psi.
Viktigt är att kylfläkten övergår till högfart också, med för dålig kylning av kondensor kan trycket på högtryckssida bli för högt och nånting springa läck alt att kompressorn skjuter ut gas via övertrycksventilen. Det trycket går inte att mäta med mätare då det inte finns nån anslutning för mätare på 940, men man kan ta bort en av dom 3 givarna nertill och mäta trycket där.
OCH stå inte på huvet ner i maskinrummet vid dessa prov, du vill INTE ha köldmedia i ögonen från en plötslig läcka på ledningen mellan kondensor och förångare! Träffar det illa blir du blind.
...och om det funkar bra enligt ovanstående men ändå inte blir ordentligt kallt, så kanske värmekran inte stänger varmvattnet helt eller så är förångarn full med skit (inte så ovanligt efter 15-20 år på bil utan kupefilter) tyvärr är det lite småjobbigt att ta ut och rengöra den på 940.
På 760-89 tar man ut, rengör, och återmonterar på lunchrasten :)
Senast redigerad av 1 Pxu, redigerad totalt 0 gånger.