- tis 08 maj 2012, 21:06
#644078
Jag har nyligen köpt en V90 från -98 med manuell låda som är tänkt att bli familjens bruksbil. Körsträckan ligger på knappt 20.000 mil. Några saker måste dock ordnas till inför sommarsemestern.
1. Ibland känns det som om kopplingen inte riktigt "kopplar ur" till 100 procent, trots att pedalen trycks i botten. Dragläget ligger där det ska, men trots att pedalen är helt nedtryckt kan man känna ett litet motstånd i spaken och ibland höra ett svagt klickljud. Det känns helt enkelt i spaken som om man skulle ha slarvat med att trycka ned pedalen. Dessutom finns ett läge precis ovanför golvet när man känner att det börjar "ta" lite grann, trots att det "riktiga" dragläget ligger när pedalen är halvvägs uppe.
Jag har dragit slutsatsen att detta måste bero antingen på att lamellerna inte går isär som de ska pga något mekaniskt fel eller motstånd alternativt någon defekt i själva lamellerna. Min tanke är att defekt kopplingscylinder borde ha påverkat dragläget och därför inte kan vara aktuellt här. Felaktig slutsats?
2. När bilen står parkerad (eller när man kör för den delen) ligger bilen 1-2 cm lägre över bakhjulen jämfört med framhjulen. Knappt märkbart, men det syns om man tittar noga. Är Nivomat-dämparna möjliga att reparera, eller är byte enda utvägen? Jag ska inte dra husvagn, så jag har övervägt att konvertera till vanlig dämpare. Vad är prisskillnaden och hur påverkas komforten? Hur snabbt kan jag vänta mig att detta försämras om inget görs?
1. Ibland känns det som om kopplingen inte riktigt "kopplar ur" till 100 procent, trots att pedalen trycks i botten. Dragläget ligger där det ska, men trots att pedalen är helt nedtryckt kan man känna ett litet motstånd i spaken och ibland höra ett svagt klickljud. Det känns helt enkelt i spaken som om man skulle ha slarvat med att trycka ned pedalen. Dessutom finns ett läge precis ovanför golvet när man känner att det börjar "ta" lite grann, trots att det "riktiga" dragläget ligger när pedalen är halvvägs uppe.
Jag har dragit slutsatsen att detta måste bero antingen på att lamellerna inte går isär som de ska pga något mekaniskt fel eller motstånd alternativt någon defekt i själva lamellerna. Min tanke är att defekt kopplingscylinder borde ha påverkat dragläget och därför inte kan vara aktuellt här. Felaktig slutsats?
2. När bilen står parkerad (eller när man kör för den delen) ligger bilen 1-2 cm lägre över bakhjulen jämfört med framhjulen. Knappt märkbart, men det syns om man tittar noga. Är Nivomat-dämparna möjliga att reparera, eller är byte enda utvägen? Jag ska inte dra husvagn, så jag har övervägt att konvertera till vanlig dämpare. Vad är prisskillnaden och hur påverkas komforten? Hur snabbt kan jag vänta mig att detta försämras om inget görs?
Senast redigerad av 1 Nicolai, redigerad totalt 0 gånger.