Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#939555
Intressant information! En möjlig orsak skulle alltså kunna vara sliten lamell i kombination med fjädrar som är felaktiga på något sätt. Bilen (och som jag tror även kopplingen) har gått drygt 20.000 mil och har före mig körts av en äldre herre i många år.

Det lutar åt att jag kör vidare ett tag till, men ändå drar en lättnadens suck den dag kopplingen måste bytas, eftersom felet stör körupplevelsen. Tack för hjälpen så här långt! Jag har bara två avslutande frågor:

Bör jag oroa mig för att växellådan slits onormalt av kopplingsfelet?

Hur länge till kan jag köra vidare på en "blanksliten" koppling?

När det gäller reparationshandbok finns det väl ingen konsumentversion till 960/S90/V90? Jag har en 940-bok, men är osäker på om kopplingen är densamma.
#939579
Det händer ingenting med växellådan så länge du kan köra normalt med bilen. Det som kan hända är om man kör för länge med en "slirande" koppling, det kan förstöra svänghjulet. Den gången du märker att varvräknaren rör sig fortare är hastighetsmätaren, då är det dags att byta. Du byter då hela "kopplingspaketet". D.v.s lamell, tryckplatta, urtrampningslager och även ett litet lager som sitter i svänghjulet. Det är ofta bortglömt. Sedan kan man (när växellådan ändå är borta) e.v byta den bakre vevaxeltätningen. Den sitter bakom svänghjulet och brukar kunna läcka lite efter många mil. En sak du ska tänka på, om du har dragkrok, är att det mycket "känsligare" med kopplingen. Man blir ju lättare stående någonstans med ett tungt lastat släp eller en husvagn om man ger sig iväg med en "halvtaskig" koppling. Utan något tungt efter är det ju lättare att ta sig hem om det plötsligt skulle börja "slira.

Mvh
Lennart
#939588
Jag har inte kollat dom aktuella böckerna. Men det skulle förvåna mig om det är några avgörande skillnader på dom olika årgångarna i kopplingen. Det som gäller 940 gäller säkert för V90 också i det här fallet.
Har du M47-växellåda eller M90-växellåda? Dom kan möjligen se lite annorlunda ut, men grundprincipen är densamma.

Kolla en reservdelskatalog på dom aktuella enheterna. Jämför detaljnummer på dom olika modellerna. Är det samma nummer så är dom lika.
#939612
Nicolai skrev: När det gäller reparationshandbok finns det väl ingen konsumentversion till 960/S90/V90? Jag har en 940-bok, men är osäker på om kopplingen är densamma.
Jag har aldrig sett någon handbok för 960/S/V90, men det betyder ju inte att det inte existerar.

Volvo säljer något kallat "Original Technical Publications" för 7/900 i DVD-form. Där ska tydligen alla verkstadsböcker till alla 7/900-serien finnas. De har kostat runt 500:- där jag har sett dem, men jag har själv ingen. (Den som har provat får gärna berätta!)

V90 har M90 växellåda. Den finns också på sena 940. I princip är det samma på V90 som på 940, kopplingen fungerar likadant osv. Dock skiljer sprängkåpan eftersom det är olika motorer och jag tror det är olika kopplingssats. Största skillnaden mot M46 och M47 vad det gäller kopplingen är väl egentligen att ingående axeln på M90 inte är lagrad i svänghjulet. Själva växellådorna är annars väldigt olika.
#956105
Hej!
Jag har haft samma fenomen på min V90 -98 ända sen jag köpte den.Kopplingen var sliten så den byttes av en erfaren volvomek. Förra veckan blev det akut problem, pedalen gick i botten och stannade där. Fick hanka mig hem genom att varva upp på ettan och sen försiktigt lägga i trean. Huvudkopplingscylindern hade gett upp. Tyvärr hade jag köpt en begagnad på tradera då bilmeken tipsade mig om att kopplingscylindern gav upp ibland. Min bytescylinder funkade utmärkt i några dar sen fick jag läckage av bromsvätska som rann längs torpedväggen och ut på garagegolvet på jobbet. :cry: Suuck, krångla sig hem en gång till utan kopplingsfunktion. Nu blir det en bytescylinder och förhoppningsvis slut på "klonkljudet" när jag växlar.
#956182
@Nicolai: det låter som en kärvande koppling (smörjbrist på axeln) alt. ett
dåligt uttrampningslager, lådan måste ner för att det ska kunna åtgärdas. :???:

@Mammazon: det finns en renoveringssats för kopplingscylindern med
nya packningar och sånt, det kan kanske vara ett alternativ istället. 8)
#956345
Jag läste din tråd och blev påmind om problemet jag själv hade för några år sedan då koppligen på min 945:a ota inte ville koppla ur utan att man dubbeltrampat.

Jag googlade då efter en lösning och hittade ett exakt likadant fall där det visade sig att det berodde på att bromsvätskan var för gammal och dålig, så med tanke på att den inte bytts medan jag ägt bilen, så tyckte jag att det var värt ett försök innan jag lät verkstaden gå lös på felsökning/byte av koppling :shock: .

Kundmottagaren verkade mycket skeptisk, men nedtecknade vad de skulle utföra och det visade sig senare att byte av bromsvätskan för ca 1000kr på Bilia var rätt lösning och inte minst en billig lösning. Det har fungerat klockrent ett flertal år nu och jag har vad jag vet dessutom kvar originalkopplingen efter 30000 mil.

Jag vet inte om det är relaterat till ditt problem, men jag tycker ändå att det definitivt är värt att nämna inte minst om det kanske är någon annan som hittar denna tråd och det löser problemet.
#1197535
Ja, jag ligger ju hejdlöst efter med uppdateringarna här i tråden, men förra påsken var det dags att byta kopplingen. Under en tid hade jag upplevt att problemet med att det inte gick att frikoppla helt hade tilltagit och det var dags att göra något åt saken. Allt tycktes bra till en början, men effekten var dessvärre övergående och idag, ett och ett halvt år senare, är det nästan lika illa igen.

Här kommer i alla fall några bilder. De är lite risiga eftersom jag för dagen bara hade en urgammal mobil att plåta med, men lite kan man se i alla fall.

Dags att sätta igång. Sexan tar mycket plats på längden i motorrummet och det visar sig bli ganska knixigt att lyckas vinkla ner den så mycket att det går att få ner växellådan.

Bild

En klämma om kopplingscylindern för att hålla ihop den när pedalen är bortkopplad.

Bild

Det faktum att kopplingen "hackar" när man startar på 1:an och backen fick sin förklaring vid demonteringen av svänghjulet. Det verkade sitta i någon sort gummiupphängning som glappade märkbart. Eftersom vi inte hade någon sådan del till hands blev det tyvärr att montera tillbaka den i befintligt skick.

Vi hittade aldrig någon tydlig förklaring till varför det inte gick att koppla ur till 100%. Lamellerna var lite slitna, men på inget vis helt slut. Solfjädern verkade helt oskadad.

Bild

I spåren där lamellerna löper satt det en massa smuts och stelnat fett som jag skrapade bort efter bästa förmåga.

Bild

Bild

Bild

Något centreringsdorn hade vi inte utan fick svarva till ett i rätt dimensioner.

Bild


När så allt var klart tyckte jag att kopplingen kändes helt bra. Under de 1,5 år och ca 2000 mil som gått sedan dess har dock allt successivt återgått till hur det var tidigare: trots pedalen i botten kopplar det inte ur helt. Ett misstag kan ha varit att inte fetta in axeln igen. Vi var rädda för att fettet skulle stelna och ställa till nya problem.

Innan jag eventuellt plockar ner kopplingen igen skulle jag dock vilja ha tag i nya synkringar, något som verkar stört omöjligt till M90. 3:ans synkring är troligen sliten eftersom motståndet i spaken är större där än vi andra växlingar. Jag dubbeltrampar för det mesta för att det känns bättre i spaken.
#1197539
Neonknight skrev:Jag läste din tråd och blev påmind om problemet jag själv hade för några år sedan då koppligen på min 945:a ota inte ville koppla ur utan att man dubbeltrampat.

Jag googlade då efter en lösning och hittade ett exakt likadant fall där det visade sig att det berodde på att bromsvätskan var för gammal och dålig, så med tanke på att den inte bytts medan jag ägt bilen, så tyckte jag att det var värt ett försök innan jag lät verkstaden gå lös på felsökning/byte av koppling :shock: .

Kundmottagaren verkade mycket skeptisk, men nedtecknade vad de skulle utföra och det visade sig senare att byte av bromsvätskan för ca 1000kr på Bilia var rätt lösning och inte minst en billig lösning. Det har fungerat klockrent ett flertal år nu och jag har vad jag vet dessutom kvar originalkopplingen efter 30000 mil.

Jag vet inte om det är relaterat till ditt problem, men jag tycker ändå att det definitivt är värt att nämna inte minst om det kanske är någon annan som hittar denna tråd och det löser problemet.
Jag läste nu och begrundade vad du skrivit. Om vätskan vore enda anledningen skulle det ju inte förklara varför det blev bättre efter kopplingsbytet, men jag tror ändå att det är värt ett försök. Jag har nämligen börja känna en liten antydan till att det "bubblar" i pedalen, som om vätskan i systemet är förorenad på något sätt. Ska testa detta och återkommer sedan till tråden.
#1197542
Nicolai skrev: Jag läste nu och begrundade vad du skrivit. Om vätskan vore enda anledningen skulle det ju inte förklara varför det blev bättre efter kopplingsbytet, men jag tror ändå att det är värt ett försök. Jag har nämligen börja känna en liten antydan till att det "bubblar" i pedalen, som om vätskan i systemet är förorenad på något sätt. Ska testa detta och återkommer sedan till tråden.
Ja det tycker jag verkligen att du ska testa, vätskan ska ju ändå bytas med jämna mellanrum egentligen eftersom den blir dålig med tiden, men det görs nog sällan i den utsträckning som var tänkt. Är bromsvätskan dålig så är det ju också viss risk för värre problem än kopplingsproblem nämligen att problem med bromsarna kan uppstå.
På min 945:a så har felet inte återkommit utan det har funkat klockrent sedan dess, vätskan är visserligen också utbytt ytterligare en gång i år i samband med byte av bromsslangar när det ändå skulle loss.

Jag hoppas det löser det hela för dig.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?