Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fabritzio
Hej! Jag har åkt på lite problem.. Bilen är en Volvo 940 -92 B230FB

Symptomen är att den fungerar fint när den är kall och då kan man köra några km men den så dör den bara plötsligt och startar inte. Batteriet är laddat så det har ingenting med laddningen att göra. Väntar man i ca 20 min så kan man köra en liten bit till och så dör bilen igen.

Jag har bytt i den ordning det står:
*Bränslerelä
*Tändmodul
*Provat annan tändspole
*Provat annan LMM med öppet filter ( känns som det blir värre efter detta då denna sitter kvar)
*Bytt bränslefilter
* Bytt bränslepump (ej i tanken men är 90% fylld)
*Bytt rotor och fördelarlock

När bilen stannar och inte startar finns det gnista och bilen startar på startgas vilket borde innebära att felet ligger hos soppabiten..

Inga felkoder varken bränsle eller tändning

Lite hjälp vore uppskattat så några förslag någon vänlig själ?

Mvh Fabian
av Fabritzio
Problemet verkar vara löst.. Den har gått ca 7 mil nu mot max 6 km innan.

Det var dålig kontakt mellan tändmodul och chassi. Oxid/rost på skruvarna som fäster denna och plåten var ganska mjuk! Denna satt halvglapp redan innan jag bytte den men jag trodde ju att den jordade genom ett stift så tänkte inte mer på det.. Större skruv löste problemet men funderar även på att tillägsjorda med kabel. Skummt att den startade på startgas bara men var förhoppningsvis en tillfällighet.

Men bilen fick sig en service iaf ska köpa nya stift när jag ändå är igång. Kanske svär på väg till jobbet imorgon :)

Mvh Fabian
av tuxedo
Mja, jag undrar om detta var felet.
Det är väl slutsteget som sitter på vänster innerskärm du pratar om?
Enl. kopplingsschemat har inte fästskruvarna någon jordfunktion.
Jorden är stift nr 2.

Däremot är det viktigt att slutsteget (tändmodulen) har kontakt med plåten för att få kylning.
Det finns speciell kylpasta som man ska applicera mellan slutsteget och plåten för att erhålla fullgod kylning.
Så ev. kan orsaken till att den nu fungerar vara att den kyler bättre när du dragit fast den.

Skulle nog rek. att du köper kylpasta hos någon elektronikverkstad eller dyl. och strycker på.

Skulle felet återkomma trots kylpasta tycker jag att du ska byta ev. löda om det svarta insprutningsrelät som sitter på höger innerskärm framför exp.kärlet.

Det brukar bli sprickbilddningar i det lika som det blir i bränslerelät som du ju bytt.
Och dessa lödsprickor (syns knappt med blotta ögat) brukar bli större vid värmepåverkan och gå ihop när lödningen kallnar.
Har det väl blivit en spricka i lödningen blir lödstället varmare än normalt vid belastning och då tappas den elektriska kontakten tills det kallnar osv.

Återkommer felet är nog detta ett mera trovärdigt fel iom. att det finns gnista fast motorn inte startar.
Och detta insprutningsrelä är jordat på höger innerskärm längre fram vid sidan av strålkastarhuset.
Denna jordning är en simpel konstruktion med flatstiftkontakter och ganska utsatt för korrektion.
Så kolla då även detta.

//tuxedo
av Fabritzio
Okej där ser man :) Tack för jättebra info!

Jag kommer garanterat köpa kylpasta och smeta på. Kanske byter ut spridarrelät i förebyggande så slipper man tänka på det..

mvh Fabian
Vilka Vinterdäck??

Jag väljer alltid dubbdäck till mina bil[…]

Nollade bas för några veckor sedan enli[…]

Delar dörrsida

Absolut jag funderade på det men priset p&ar[…]

Byte termostathus V60 D4 2015

Fattar inte riktigt hur man får isär de[…]