Gelis skrev:Det är ju just det som jag och flera skrivit B28 före -88 (och även föregångaren B27:an, satt ju i 260) har den svagheten att man är tvungen att byta olja minst var 500:e mil, du skrev här ovan att alla motorer har svagheter visst det är sant men ingen av Volvos egna röd eller vitblockare kräver så täta oljebyten för att inte gå ner sig.
Sedan att tidiga 760 börjar bli samlar objekt har inget att göra med att B27/ B28 före 88 kan ge problem. Sedan så är dom inget kul att skruva med, tro mig jag vet. Det var till och med så att det bara var vissa mekar på bla Rejmes som var dedikerade att skruva med dessa. Men är man medveten om vad man ger sig in på så .....
B28 från -88 och upp ser jag inget större problem med att äga.
Precis täta oljebyten är bra, trots att Volvo rekomenderar 1000mil.
Sj kör jag 1000mil mellan oljebyten å det händer inget, en av mina motorer B280 som går just nu har gått över 40 000mil utan att motorn har behövts röras, endast servats. Men den rullar på Castrol olja med och inte Nexen superolja.
Så förstår inte riktigt vad denna motor-skräck baseras på och att man ständig orkar ta upp b27an i Volvo 260?
Tror ni verkligen att det är samma fel på motorerna som gått 30-40 tusen mil idag?
Då 260 motorn inte höll 5000mil.
Det står ju till med i köpguiden i detta forum att det är fel på denna motor fast det inte stämmer, det låter som motorn inte tål att gå 5000mil utan att havirera fullständigt.
Konstigt att det finns så många långmils motorer som rullar då, kan man ju tycka?
Sj har jag iallafall aldrig erfarit några av de problem som alltid tas upp av nån på alla forum så fort man nämner motorn.
Sen har jag 2st B280 till som gått lika långt utan problem, men är nerplockade i delar som är hetvattentvättade och väntar på ihopstättning med lite nya packningar så jag kan köra helsyntet.
Men som sagt är det ingen billig bil att äga.
Framförallt är detaljer i Multilinkbakaxlen dyra, jag köpte 3st bussningar till övre länkarmen på 1 sida bak, dessa gick på över 3000kr och bakvagnen har ca 50 bussningar som kan gå sönder.
Orginalstötdämparna bak till multilinkbakaxlen kostar ca 3300kr st, men bilstein har standarddämpare som passar 2st för priset av en automatnivåreglerdämpare.
Men Nivåreglerdämparna är inte dyrare än till tex en V70, de är samma pris.
Har du en 760 innan 1988, då slipper du multilinkbakaxlen, och man kan ju även montera en stel axel på en 88- om man vill, alla infästningar finns i chassit även om det är synd då man förstör bilens orginalutförande.
Jag tycker inte de är svåra att skruva med, finns många motorer som är mkt krångligare, men det är inte någon B21 heller.
Har du tex bytt kedjor på en VW VR6? Det är iallafall mkt krångligare än att byta på B280, men kedjorna på B280 håller längre också.
Vissa Mercedes har tex nikasilbehandlade cylinderlopp, så när det är genomslitet då är det bara att skrota motorn.
Vissa nya VW motorer har kamremstransmissioner som bara tål att gå halva intervallen, annars havirerar hela motorn, fast WV rekomenderar 12t mil så håller den bara 6t mil och om motorn rasar så får du sj stå för det.
Andra VW har speciell cylindersmörning med gropar i cylindern istället för repor, och det är normalt att motorn drar några liter olja mellan servicarna, bra eller?
Beror bara på va du ska göra och vad du kan och vad du jämför med.
Sen kan man ju tex inte bara gå loss och byta tex kolvringar utan att ha läst nån som helst information eller ha kunskap om motorn, och man bör nog uppgradera sin verktygslåda med verktygen som krävs innan man börjar.
Sen kan man ju även lyfta fram lite fördelar med motorn tex.
Du behöver aldrig byta kamrem.
Du behöver aldrig byta koppling om du kör automaten.
Motorn är råstark, och går lika bra oavsett vad du hänger efter bilen.
Bilen är mkt piggare än tex en 740 GLE och en 850 GLT, går inte jämföra.