Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1216142
Jag har inte någon erfarenhet av den nya och förbättrade motorn som kom till -88 års modell, men dom äldre var det problem med. Främst beroende på att servicarna inte sköttes. Då hade Volvo jobbat med förbättringar i smörjningen till kamaxlarna och bytt ut papperspackningarna vid cylinder foten mot stålpackningar som var dom största problemen med dom äldre motorerna.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216330
Hej.
Jag har inte läst svaren i tråden.
Men jag skriver det jag upplevt.

Hade en 760 88a i prima fint skick. 21k mil
Pedantskött.
Ändå var det misär.
Fullservicebok och extra servicar.
Nej den motorn var skit.
Halvseg, drog mkt soppa. Drog och läkte olja.
ALDRIG MER EN 760.

Far hade en 765
den var skit den med, problem med motorn, det var lite nyare bil med 14k mil den tiden. 20år sen
Nej det är inget och ha sa han med. Strular mkt.

Haft många 740 vanliga, glt, turbos, med fyrorna är det riktigt bra bilar.
760 är skit
960 in dom nyare med 2.5 3.0 motorn har jag hört är mkt bättre
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216358
Tänk så olika man upplever 760. Jag hade en 1990 som jag köpte 1992 med 3.000 mil på mätaren. Jag hade den i 3 år i mitt taxiåkeri, och körde den 30,000 mil till. Inte ett enda fel förutom sista nattpasset före försäljning då bränslerelät gav upp. Den drog lite mer än 740-syskonen i åkeriet, men gick mycket skönare. Den byttes in mot en ny 940
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216365
SvenB skrev:Tänk så olika man upplever 760. Jag hade en 1990 som jag köpte 1992 med 3.000 mil på mätaren. Jag hade den i 3 år i mitt taxiåkeri, och körde den 30,000 mil till. Inte ett enda fel förutom sista nattpasset före försäljning då bränslerelät gav upp. Den drog lite mer än 740-syskonen i åkeriet, men gick mycket skönare. Den byttes in mot en ny 940
Det jävligaste är att ALLA bilar fungerar bra som färskvara nästan.
När de körs varma helatiden inom 6års loppet.
Då är packningar och allt färskt.

Det säger inget om hur bra bilen är tyvärr till BEG köparen som brukar bilen normalt 1000-1500mil år
En sak som är solklar är att 740 håller, det gör inte 760in idag.

Soppan kostade den tiden 8kr litern typ, det märktes inte då.
Jag körde själv mycket V8 bilar och tyckte dom drog lite.
Hade även 7ser turbo då 2st.
Alla drog samma typ kändes det som.
Skatten på bilar var billigt även då.
Det var kul äga bilar förr. Man kunde ha 2-4st påställda jämt minst.
Idag knappt 1

Idag kostar soppan nästan det dubbla. Och nu märker man direkt vilket som kostar att köra mest.
En 760 idag går inte köra, den har noll prestanda mot vad den drar.
Du kör en trimmad 940 med bra prestanda mycket billigare.
Och åker skönare om det är 95 eller nyare med nya säten och SIPS ,nya servon , nya växellådan.
Vid rätt inköp kostar bilen 1000-5000kr endast mer i inköp jämfört med 760 i bra skick.
Nej det är bara att lägga ner 760is
Man får mkt mer prestanda med enkla medel, samt kör billigare. Slipper massiv oljeförbrukning även om man idag köper en 940ltt eller t ..
När 760is är över 10år börjar dom dra massor med olja, och det började dom göra för länge sen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1216441
Man kan inte jämnföra en V6-a med en turbo 4-a, därtill är dom alldeles för olika kör mässigt. Dom som köpt 760 som nya brydde sig nog inte om acc. tider, det var helt andra krav dom hade även om 760 under några år var världens snabbaste personbil med dieselmotor "på den tiden". Nää, en 760 med V6-a körs mjukt och fint. Och som jag skrev innan, det var noga med servicen.
Som jämförelse så blev Renault världsmästare i F1 med denna motor..... :-)-)
Så, så jä--a dålig kan den ju inte ha varit
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216443
tuuurbo skrev: Nej det är bara att lägga ner 760is
Ja, det måste vara en "skitmotor" i den. Det var väl därför man valde PRV V6:an till DeLorean DMC-12 :wink:
#1216458
Ett urval av modeller som använde denna motor, lånat en del av Wikipedia och en del "eget" kom ihåg.... Många av dessa bilar är sällsynta hos oss men var/är ganska vanliga i Europa
Alpine A310.
Alpine A610
MVS Venturi
Eagle Premier
Citroën XM
Renault 25
Renault 30
Renault Espace
Renault Laguna
Renault Megane
Renault Safrane
Peugeot 504
Peugeot 604
Peugeot 505
Peugeot 605
DeLorean DMC-12
Lancia Thema
Volvo 240 GLT
Volvo 260
Volvo 363 (3 st tillverkade)
Volvo 760
Volvo 780
Volvo 960 (hade jag ingen aning om)
Talbot Tagora
Genom Renaults ägande i American Motors Corporation kom motorn även över atlanten och användes i Eagle Premier och Dodge Monaco. DeLorean är ju egentligen också en amerikansk bil, men den tillverkades på Nordirland. Totalt tillverkades 970 315 PRV-motorer mellan 1974 och 1998.
Volvos stora problem var att oljetråget var mindre p.g.a framvagnsbalken så den rymde mindre olja, samtidigt som det blev problem med luftbubblor (p.g.a dåliga tätningar) i smörjningen till kamaxlarna. Just kamaxelproblemen drabbade alla men var större på Volvo (p.g.a oljetråget) än hos dom andra. Detta gäller dom tidigaste modellerna, dom sista motorerna var riktigt bra. Men dom har jag inte jobbat med.
#1216461
Perkla skrev:Det är inte helt lätt att få tag på en billig B280F som är hel och fungerande till ett bra pris, så jag tänkte kanske man kan chansa på att byta båda toppackningarna och byta olja, toppbultar om det behövs osv och se om den funkar att köra med så jag kan besikta den.. får jag den bara genom besiktningen så väntas helt andra planer för denna bil under sommaren 2018. Nån som har nån idé om jag borde chansa på att byta toppackningarna o se om den funkar ? Nåt mer man ska byta i samband med detta ? har liten koll på just detta moment i PRV 6:an
För att återgå till vad det skulle handla om, du ska absolut inte köra med den om du misstänker toppackningar, man kan felsöka sig fram till svar om det är toppackning som är felet. Annars, om du plockar av topparna ska du kolla noga om cylinderfoderna har sjunkit. Det var vanligt på dom äldre modellerna, men kan hända på alla motorer med "lösa" foder som "gått varma". Sedan kan det behövas en ordentlig genomspolning av kylsystemet, det kan ha rostat ordentligt om det varit dåligt med rostskydd i kylarvätskan p.g.a att det fyllts på "vanligt" vatten i den.
Lycka till med din V6-a ... :-)-)

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]